  • 1. Data: 2003-08-01 06:44:14
    Temat: Re: Stowarzyszenia Non-profit
    Od: Jastra <j...@g...sprint.pl>

    On Thu, 31 Jul 2003, Krzysiek wrote:

    > Jak to jest - bo słyszałem dwie wersje:
    > 1. Stowarzyszenia Non-profit nie mogą prowadzić działalności gospodarczej a
    > wartość przychodów może tylko pokryć bieżące koszty działalności.
    > 2. Stowarzyszenia Non-profit to takie które nie jest nastawione na zysk. Może
    > prowadzić działalność gospodarczą (nawet wysoce zyskowną) ale całość wyniku
    > musi przeznaczyć na działalność statutową - nie dopuszczalne jest jedynie
    > "wzbogacanie się" członków stowarzyszenia.
    >
    > Która wersja jest prawdziwa?

    Obydwie - w zaleznosci od statutu i faktu, czy stowarzyszenie
    zarejestrowalo sie w rejestrze przedsiebiorstw tez, czy tylko w rejestrze
    stowarzyszen.

    Jesli czlonokowie wykonuja prace w stowarzyszeniu, to przysluguje im
    wynagrodzenie. Ale - jesli sa zyski, to nie ma instytucji podzialu zyskow.

    Mozna je "skonsumowac" w postaci na przyklad imprezy, ale to tez moze byc
    ograniczone statutem

    > I jeszcze jedno pytanie - czy każde stowarzyszenie w Polsce jest z definicji
    > non-profit?

    Tak, z definicji

    Towarzystwo z szyldem stowarzyszenia dzialajace dla zysku powinno byc
    zrejestrowane jako firma i wyrejestrowane jako stowarzyszenie. Firma
    dopuki nie jest duza prowadzi tylko ksiazke przychodow i rozchodow i
    zarabia uczciwie, bez pierdol, typu statut, KRS, walne zebrania, wybory...

    Osobiscie wkurzaja mnie stowarzyszenia-firmy pompujace pieniadze do
    kieszeni naczalstwa i oparte na darmowej pracy czlonkow, ktorzy jeszcze
    nie raz placa skladki na dodatek. Demokracja w stowarzyszeniu i
    wybory??? Jak w calej Polsce - to moze byc tylko pic.

    Podatki trzeba placic, to prawda, ale odpowiednie manewry kosztami moga
    temu zapobiec na czas.

    Pozdrowienia
    Basia