    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Tue, 13 Mar 2012 23:50:24 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Ulga na złe długi raz jeszcze

    On Mon, 12 Mar 2012, Maciek wrote:

    > Jednocześnie "wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której
    > mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT
    > czynni", a zaświadczenie, które się otrzymuje z US jest na konkretny
    > dzień, ale jest to dzień, w którym akurat urzędnik rozpatrzy mój wniosek
    > o wydanie zaświadczenia.
    > Na mój chłopski rozum: mogę złożyć korektę,
    > jeśli mam zaświadczenie,

    Podważam :)
    Gdzie w przepisach jest taki warunek?
    Podatnik nie ma prawa do odliczenia o ile nie sa spełnione warunki.
    Podatnik powinien mieć dowody spełnienia warunków.
    Ale wymogu zebrania dowodów *przed* wystawieniem *dokumentu*
    służacego do odliczania nie widzę, samego odliczenia od tego
    podatnik jeszcze nie zrobił (zrobi dopiero przy sporzadzaniu
    deklaracji).
    Pasuje?

    > że dłużnik jest w dniu składania korekty
    > podatnikiem VAT czynnym, czyli muszę wyliczyć sobie ile urzędnikowi
    > zajmie czasu wydanie zaświadczenia i chyba odpowiednio wcześniej złożyć
    > wniosek.
    >
    > Szczerze mówiąc wydałem 21 zł, dostałem zaświadczenie, ale wynika z
    > niego, że podatnik jest (był) czynnym podatnikiem VAT w połowie lutego,
    > a czy będzie w dniu dokonania korekty, to już tylko on jeden wie.

    Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale:
    - problemem o który się martwisz jest to, że dłużnik może wywinać
    psikusa i wyrejestrować się w międzyczasie
    - przepis uzależnia dokonanie korekty od zaistnienia dwu czynników,
    ale nie ustanawia warunku *uprzedniego* powiadomienia przez US

    Na mój gust:
    - "typowo" wypadałoby powiadomić o korekcie dłużnika *i* wystapić
    do US z pytaniem o stan podatnika *na dzień powiadomienia*;
    czy przepis wyklucza taka możliwosc? (zadanie pytanie o to,
    czy dłużnik *był* podatnikiem 20.II.2012, a nie czy jest dzis)
    W ten sposób nie ma miejsca na "okienko" wyrejestrowania
    z VAT.
    Otwiera się inne okienko - na to, że dłużnik jednak się i tak
    wyrejestrował, ale wczesniej.
    No to skoro prawo nie przysługuje to trudno, wystawić wypadnie
    korektę. Do korekty :>

    Cos zle dedukuję?

    Oczywiscie, w zaistniałym przypadku pozostaje wystawienie korekty
    i tyle, najwyżej okaże się że dłużnik się wyrejestrował i...
    i tak trzeba się wycofywać.

    pzdr, Gotfryd