  • 1. Data: 2005-02-12 14:16:46
    Temat: Ulga remontowa a tytul prawny...
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Na stronach internetowych MF znalazlem nastepujaca odpowiedz
    (PB5/MC-068-528-2125/03):

    "...Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy, podatek dochodowy od osób
    podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony
    zgodnie z art. 27 i obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na
    powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w
    ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne
    potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego
    na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.
    Jednocześnie Ministerstwo Finansów informuje, iż za tytuł prawny do lokalu
    (budynku) mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się między innymi:

    1.. własność,

    2.. umowę użyczenia,

    3.. umowę najmu lub dzierżawy,

    4.. inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do
    korzystania z lokalu mieszkalnego, np. umowę na podstawie której członek
    spółdzielni jest obowiązany do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z
    użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego
    Link: http://www.mf.gov.pl/dokument.php?dzial=114&id=24369

    Teraz pytanie:

    Czy wstepna umowa sprzedazy moze byc rozumiana jako tytul prawny do lokalu
    (pkt. 4: inny stosunek zobowiazaniowy)...? Jesli nie to jak moze US podejsc
    do nastepujacej sytuacji:

    Podpisalem wstepna umowe sprzedazy lokalu mieszkalnego w 06.2003. W okresie
    01-03.2004 ponosze wydatki na remont i modernizacje lokalu (spelniaja
    pozostale wymogi ustawy) na kwote ok 25 000PLN. W kwietniu podpisuje akt
    notarialny. Jesli w 2005 roku dokonam w/w odliczen, a US sprawdzi daty
    faktur (przed aktem notarialnym - ma to znaczenie?) to czy moze
    zakwestionowac odliczenia?

    Pozdrawiam

    Baton

  • 2. Data: 2005-02-12 14:22:30
    Temat: Re: Ulga remontowa a tytul prawny...
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Baton wrote:

> [...]

    > notarialny. Jesli w 2005 roku dokonam w/w odliczen, a US sprawdzi daty
    > faktur (przed aktem notarialnym - ma to znaczenie?) to czy moze

    zaraz, a to mieszkanie się buduje, czy remontuje
    Bo jak się buduje, to co chcesz remontować?
    Tak się nie da.

    A jak kupujesz je z drugiej ręki, to to mieszkanie nie jest twoje, więc
    co najwyżej remontujesz czyjeś mieszkanie a z tego tytułu ulga ci nie
    przysługuje.
    No chyba, że z dotychczasowym właścicielem podpiszesz np. umowę najmu.

  • 3. Data: 2005-02-12 14:48:32
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    > zaraz, a to mieszkanie się buduje, czy remontuje
    > Bo jak się buduje, to co chcesz remontować?
    > Tak się nie da.

    Mieszkanie fizycznie zostalo oddane w 12.2004. Mam protokol
    zdawczo-odbiorczy z frudnia. Developer ma zezwolenie na uzytkowanie...
    W momencie kiedy podpisywalem umowe wstepna sprzedazy (06.2004) budowa byla
    w trakcie realizacji.

> [...]
    > przysługuje.
    > No chyba, że z dotychczasowym właścicielem podpiszesz np. umowę najmu.

    Rynek pierwotny. Kupno mieszkania od developera.

    Pozdrawiam

    Baton

  • 4. Data: 2005-02-12 15:00:45
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Baton wrote:
> [...]
    > W momencie kiedy podpisywalem umowe wstepna sprzedazy (06.2004) budowa byla

    No to nie ma mowy o żadnym remoncie. Bo co remontowałeś budowę?
    Kiedy poniosłeś wydatki na ten remont? po otrzymaniu przez dewelopara
    pozwolenia na użytkowanie? Od kiedy jesteś tam zameldowany i tam
    fizycznie mieszkasz?

  • 5. Data: 2005-02-12 17:14:46
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    > No to nie ma mowy o żadnym remoncie. Bo co remontowałeś budowę?

    Po pierwsze to jest ulga remontowo-modernizacyjna. Kwestia dosc obszerna
    jest co jest remontem, a co modernizacja...
    Empirycznie zostalo dowiedzione ze pod te ulge mozna 'podciagnac' wiekszosc
    prac wykonywanych w nowowybudowanym mieszkaniu (malowanie, flizowanie,
    kladzenie podlogi etc.). No bo np. w jakim przypadku np. malowanie jest
    remontem?
    a. kiedy sciany byly wczesniej pomalowane
    b. kiedy nigdy nie byly malowane

    Jesli przyjac tylko i wylacznie odp. a to kto ma oceniac czy np. ladnie
    pomalowana sciane mozna malowac ponownie? Przeciez remont mozna dokonac w
    mieszkaniu zniszczonym jak i takim w ktorym nic nie trzeba zmieniac, a mamy
    tylko taki kaprys...

    > Kiedy poniosłeś wydatki na ten remont?

    Przeciez napisalem wyraznie 01-03.2004

    > po otrzymaniu przez dewelopara pozwolenia na użytkowanie?

    Ja takiego pozwolenia nie otrzymalem. Otrzymal je deweloper od jakiegos
    urzedu czy tez gminy... nie wiem kto takie zezwolenie wydaje.
    Otrzymalem protokol zdawczo-odbiorczy mieszkania.

    >Od kiedy jesteś tam zameldowany i tam
    > fizycznie mieszkasz?

    Nie jestem tam zameldowany. Zreszta nie ma to zadnego znaczenia (rowniez
    dowiedzione).
    Nie mieszkam tam fizycznie, ale delikatnie mowiac dla ulatwienia sprawy
    przyjmijmy ze mieszkam tam od momentu podpisania protokolu czyli 12.2003...
    :-)

    Pozdrawiam

    Baton

  • 6. Data: 2005-02-12 17:53:00
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Baton wrote:
    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał w wiadomości

    > Po pierwsze to jest ulga remontowo-modernizacyjna. Kwestia dosc obszerna
    > jest co jest remontem, a co modernizacja...

    Przed odbiorem technicznym budynku nie ma mowy o żadnej modernizacji, bo
    to jest budowa.

    > Empirycznie zostalo dowiedzione ze pod te ulge mozna 'podciagnac' wiekszosc
    > prac wykonywanych w nowowybudowanym mieszkaniu (malowanie, flizowanie,
    > kladzenie podlogi etc.).
    Po odbiorze techniczym całego budynku i lokalu.

    > Ja takiego pozwolenia nie otrzymalem. Otrzymal je deweloper od jakiegos
    > urzedu czy tez gminy...
    o to właśnie pytałem.

    > Otrzymalem protokol zdawczo-odbiorczy mieszkania.
    ok

    > Nie jestem tam zameldowany. Zreszta nie ma to zadnego znaczenia (rowniez
    > dowiedzione).
    wiem.

    > Nie mieszkam tam fizycznie, ale delikatnie mowiac dla ulatwienia sprawy
    > przyjmijmy ze mieszkam tam od momentu podpisania protokolu czyli 12.2003...
    > :-)

    Pytam o daty, bo mieszasz.

    raz napisales "Podpisalem wstepna umowe sprzedazy lokalu mieszkalnego w
    06.2003."

    drugi raz
    "W momencie kiedy podpisywalem umowe wstepna sprzedazy (06.2004) budowa
    byla
    w trakcie realizacji."

    Jeżeli masz faktury sprzed uzyskania przez dewelopera wszystkich
    odbiorów technicznych i twojego protokołu zdawczo-odbiorczego, to o
    odliczeniach nie może być mowy.
    Odliczyć zawsze możesz, co najwyzej za 4 lata US ci to zakwestionuje i
    oddasz. I tyle z tego moze byc.

  • 7. Data: 2005-02-12 18:48:34
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    > Przed odbiorem technicznym budynku nie ma mowy o żadnej modernizacji, bo
    > to jest budowa.

    Rozumiem. Odbior techniczny byl gdzies ok 10.2004...

> [...]
    > 06.2003."
    >
    > drugi raz
    > "W momencie kiedy podpisywalem umowe wstepna sprzedazy (06.2004) budowa

    Sorry. Rzeczywiscie namieszalem. Oczywiscie chodzi o 06.2004r.

    > Jeżeli masz faktury sprzed uzyskania przez dewelopera wszystkich odbiorów
    > technicznych i twojego protokołu zdawczo-odbiorczego, to o odliczeniach
    > nie może być mowy.

    Mam po, ale nie mam jeszcze aktu notarialnego, a wiec tytulu prawnego do
    lokalu. Nie wiem wiec czy moge korzystac z ulgi...
    Faktury mam z pocztaku biezacego roku...

    > Odliczyć zawsze możesz, co najwyzej za 4 lata US ci to zakwestionuje i
    > oddasz. I tyle z tego moze byc.

    Wlasnie :-)

    Pozdrawiam

    Baton