  • Data: 2006-05-09 07:55:24
    Temat: Re: Ulga w ZUS - wątpliwość
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 8 May 2006, Tomasz wrote:

    > Dzięki wszystkim za odpowiedzi, ale dalej nie wiem co się stanie gdy np. po pół
    > roku wystawię fakturę mojemu byłemu pracodawcy, albo jego spółce córce (firma
    > jest raczej duża). Zapłacę karę do US, ZUS, czy jakoś to ujdzie?

    Hm... co do kary mam wątpliwości.
    Popatrzmy na składki:
    +++
    Art. 18a.
    1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
    ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1, w okresie
    pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania
    działalnoœci gospodarczej stanowi zadeklarowana kwota,
    nie niższa jednak niż 30% kwoty minimalnegowynagrodzenia.
    2. Przepisy ust. 1 nie majš zastosowania do osób, które:
    1) prowadzš lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed
    dniem rozpoczęcia wykonywania działalnoœci gospodarczej prowadziły
    pozarolniczš działalnoœć,
    2) wykonujš działalnoœć gospodarczš na rzecz byłego pracodawcy,
    na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalnoœci gospodarczej
    w bieżšcym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach
    stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynnoœci wchodzšce
    w zakres wykonywanej działalnoœci gospodarczej.
    ---

    Jak się na to patrzy, to nasuwają się dwie możliwości:
    - że okres 24-miesięczny traktować należałoby jako całość.
    Czyli wykonanie czynności dla pracodawcy jak w ustawie powodowałoby
    że "przepisy nie mają zastosowania" a tym samym należy rozliczyć
    i uiścić składki za cały okres, od rozpoczęcia owych 24-miesięcy
    do dnia wykonania czynności (a sciślej: terminu rozliczenia składek
    za okres w którym ten dzień się zdarzył).
    Czy powinny należeć się ew. odsetki? - z chęcią posłucham :)
    - wersja optymistyczna, że w owym okresie tylko "wykonywanie
    działalności na rzecz" wyłącza obniżone składki, czyli za ten
    okres rozliczeniowy w którym czynność miała miejsce. Przeciw
    przemawia zbiorczy zapis "w okresie 24-miesięcznym" oraz
    zapis "nie mają zastosowania": z tego wnioskuję iż optymizm
    byłby nadmierny :) i wykonanie czynności pozbawia prawa z .1
    czyli w *całym* 24-miesięcznym okresie.

    Nasuwa się jeszcze rozważenie czy nie ma zastosowania wyłączenie
    od dnia "czynności" (ale bez wyłączenia okresu przeszłego) - IMO
    podstaw do takiego rozumienia w przepisie nie widać.

    Kto przeciw? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)