  • 1. Data: 2006-05-08 16:53:38
    Temat: Ulga w ZUS - wątpliwość
    Od: "Tomek" <t...@o...eu>

    Witam
    Zwolniłem się z pracy i założyłem własną firmę. Od tej pory będę świadczył
    usługi dla różnych firm.
    Chcę skorzystać z niższej ulgi w ZUS dla nowo powstałych firm. Wiem że nie mogę
    świadczyć usług poprzedniemu pracodawcy. Załóżmy jednak że po jakimś czasie
    wystawiłbym fakturę dla mojego byłego pracodawcy, albo dla jego spółki córki
    (prędzej czy później myślę że to nastąpi). Co wtedy się stanie ? ZUS przywali mi
    karę czy też tylko w tym miesiącu w którym wystawiłem fakturę dla byłego
    pracodawcy będę musiał zapłacic pełny ZUS?
    Pozdrawiam
    Tomasz B.

  • 2. Data: 2006-05-08 17:04:21
    Temat: Re: Ulga w ZUS - wątpliwość
    Od: "Majkaa" <m...@n...pl>

    Użytkownik "Tomek" <t...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > karę czy też tylko w tym miesiącu w którym wystawiłem fakturę dla byłego
    > pracodawcy będę musiał zapłacic pełny ZUS?

    Wydaje mi sie, że się mylisz. Ta zasada obowiązuje przy podatku. Nie mozna
    być na liniowym jeśli ma sie jakieś powiązania z byłym pracodawcą, a nie ma
    to znaczenia dla ZUS.

  • 3. Data: 2006-05-08 17:14:16
    Od: "morghul" <t...@o...pl>

> [...]
    > być na liniowym jeśli ma sie jakieś powiązania z byłym pracodawcą, a nie

    A mi wydaje się ze ty się mylisz... powiem więcej. Jestem pewien, że sie
    mylisz.

    searching...
    results:

    Udogodnienia nie będą jednak przysługiwać:
    wykonują działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz
    którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w
    poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub
    spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej
    działalności gospodarczej (to takie samo obostrzenie, jak w przypadku
    wyłączeń z prawa do podatku liniowego).

    --
    morghul

  • 4. Data: 2006-05-08 18:02:19
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 8 maj o godzinie 19:04, na pl.soc.prawo.podatki, Majkaa napisał(a):

    > Wydaje mi sie, że się mylisz.

    Morghul już Ci napisał że jesteś w błędzie.

    > Ta zasada obowiązuje przy podatku.

    Nie tylko - jak widać.

    > Nie mozna być na liniowym jeśli ma sie jakieś powiązania z byłym pracodawcą

    Nie tylko na eLce.
    W rachubę wchodzi także np. ryczałt ewidencjowany.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany
    http://www.elektro-instal.com/smieszne/

  • 5. Data: 2006-05-08 19:45:45
    Od: "Bartek P." <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "morghul" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej
    > działalności gospodarczej (to takie samo obostrzenie, jak w przypadku

    Witam, a co ma wspólnego w tym momencie forma opodatkowania działalności z
    prawem uzyskania prawa do ulgi w składkach ZUS ?

    Bartłomiej P.

  • 6. Data: 2006-05-08 19:56:20
    Od: "Tomasz" <t...@o...eu>

    Dzięki wszystkim za odpowiedzi, ale dalej nie wiem co się stanie gdy np. po pół
    roku wystawię fakturę mojemu byłemu pracodawcy, albo jego spółce córce (firma
    jest raczej duża). Zapłacę karę do US, ZUS, czy jakoś to ujdzie?
    Pozdrawiam
    Tomasz B.

  • 7. Data: 2006-05-08 20:45:58
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

> [...]
    > (firma
    > jest raczej duża). Zapłacę karę do US, ZUS, czy jakoś to ujdzie?

    Na zdrowy rozum to zapłacisz "karę" i do ZUS i US. jak się wyda.
    A wyda się jakbyś miał kontrol która szukałaby akurat takiego zbiegu
    okoliczności. Przecież w comiesięcznych pit-ach i dra nie wykazujesz komu
    wystawiałeś faktury.

    --
    PawełJ

  • 8. Data: 2006-05-09 06:16:38
    Od: "Bartek P." <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz" <t...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > (firma
    > jest raczej duża). Zapłacę karę do US, ZUS, czy jakoś to ujdzie?
    Pytanie czy innym podmiotom też wystawiasz faktury ? Czy może to jest tylko
    jedyny podmiot któremu wystawiasz FV ?

    Bartek P.

  • 9. Data: 2006-05-09 07:39:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 May 2006, Bartek P. wrote:

    > Użytkownik "morghul" <t...@o...pl> napisał

    [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Witam, a co ma wspólnego w tym momencie forma opodatkowania
    > działalności z prawem uzyskania prawa do ulgi w składkach ZUS ?

    ...tyle że obostrzenie jest takie same?
    ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-05-09 07:55:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 May 2006, Tomasz wrote:

> [...]
    > roku wystawię fakturę mojemu byłemu pracodawcy, albo jego spółce córce (firma
    > jest raczej duża). Zapłacę karę do US, ZUS, czy jakoś to ujdzie?

    Hm... co do kary mam wątpliwości.
    Popatrzmy na składki:
    +++
    Art. 18a.
    1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
    ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1, w okresie
    pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania
    działalnoœci gospodarczej stanowi zadeklarowana kwota,
    nie niższa jednak niż 30% kwoty minimalnegowynagrodzenia.
    2. Przepisy ust. 1 nie majš zastosowania do osób, które:
    1) prowadzš lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed
    dniem rozpoczęcia wykonywania działalnoœci gospodarczej prowadziły
    pozarolniczš działalnoœć,
    2) wykonujš działalnoœć gospodarczš na rzecz byłego pracodawcy,
    na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalnoœci gospodarczej
    w bieżšcym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach
    stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynnoœci wchodzšce
    w zakres wykonywanej działalnoœci gospodarczej.
    ---

    Jak się na to patrzy, to nasuwają się dwie możliwości:
    - że okres 24-miesięczny traktować należałoby jako całość.
    Czyli wykonanie czynności dla pracodawcy jak w ustawie powodowałoby
    że "przepisy nie mają zastosowania" a tym samym należy rozliczyć
    i uiścić składki za cały okres, od rozpoczęcia owych 24-miesięcy
    do dnia wykonania czynności (a sciślej: terminu rozliczenia składek
    za okres w którym ten dzień się zdarzył).
    Czy powinny należeć się ew. odsetki? - z chęcią posłucham :)
    - wersja optymistyczna, że w owym okresie tylko "wykonywanie
    działalności na rzecz" wyłącza obniżone składki, czyli za ten
    okres rozliczeniowy w którym czynność miała miejsce. Przeciw
    przemawia zbiorczy zapis "w okresie 24-miesięcznym" oraz
    zapis "nie mają zastosowania": z tego wnioskuję iż optymizm
    byłby nadmierny :) i wykonanie czynności pozbawia prawa z .1
    czyli w *całym* 24-miesięcznym okresie.

    Nasuwa się jeszcze rozważenie czy nie ma zastosowania wyłączenie
    od dnia "czynności" (ale bez wyłączenia okresu przeszłego) - IMO
    podstaw do takiego rozumienia w przepisie nie widać.

    Kto przeciw? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)