  • 11. Data: 2006-05-09 08:01:42
    Temat: Re: Ulga w ZUS - wątpliwość
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 May 2006, it was written:

    > Na zdrowy rozum to zapłacisz "karę" i do ZUS i US. jak się wyda.

    ...rozumiałem że Tomasz niekoniecznie chciał ukrywać ten
    fakt, tylko wiedzieć co będzie jak w trakcie okresu zmieni
    założenia :)
    Nie wiem czy to można nazwać "karą", ale np. zapłacenie *karnych*
    odsetek przepisy niekiedy przewidują przy całkiem legalnym
    postępowaniu, nie wynikają z *uprzedniej* zaległości podatkowej,
    kiedy to niewłaściwość założeń prowadzącego DG powodowałaby
    nierówne traktowanie podatnika wobec podatników którzy przyjęli
    inne założenia gospodarcze: przykładem posiadanie przez rok
    majątku rzeczowego o wartości >3500zł spełniającego definicję
    ST a wpisanego do wyposażenia.
    Podatnik ZAKŁADA że nie będzie używał ponad rok... :)
    I nic nie ukrywa, legalnie postępuje. Ale odsetki zapłaci :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2006-05-09 11:04:28
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia 8 May 2006 18:53:38 +0200, Tomek napisał(a):

    > Chcę skorzystać z niższej ulgi w ZUS dla nowo powstałych firm. Wiem że nie mogę
    > świadczyć usług poprzedniemu pracodawcy. Załóżmy jednak że po jakimś czasie
    > wystawiłbym fakturę dla mojego byłego pracodawcy, albo dla jego spółki córki
    > (prędzej czy później myślę że to nastąpi). Co wtedy się stanie ? ZUS przywali mi
    > karę czy też tylko w tym miesiącu w którym wystawiłem fakturę dla byłego
    > pracodawcy będę musiał zapłacic pełny ZUS?

    Prawo do ulgowego ZUSu:
    - działa przez 2 lata,
    - nie przysługuje tym, którzy świadczą usługi dla byłego pracodawcy przed
    zakończeniem roku kalendarzowego następnego po tym, w którym pracowali.

    Czyli wnioski smutne: raz się wyda że wystawiłeś fakturę pracodawcy i ZUS
    uznaje, że w ogóle nie miałeś prawa korzystać z ulgi w składkach - a tym
    samym musisz zapłacić wszystkie zaległe składki razem z odsetkami.

    Co do spółki-córki... Tu już nie byłbym taki pewny. Co gorsza, nikt nie
    będzie pewny, bo ZUS to sobie z fusów wyciąga jaka dzisiaj będzie wykładnia
    prawa :( No i zawsze pozostaje po prostu przepuścić fakturę przez firmę
    trzecią.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 13. Data: 2006-05-09 11:39:30
    Od: "Bartek P." <b...@p...onet.pl>

    > Czyli wnioski smutne: raz się wyda że wystawiłeś fakturę pracodawcy i ZUS
    > uznaje, że w ogóle nie miałeś prawa korzystać z ulgi w składkach - a tym
    > samym musisz zapłacić wszystkie zaległe składki razem z odsetkami.

    Nie bardzo się z tym zgodzę:
    Po pierwsze wykładnia tak sprowadza sie do absurdu w przypadku prowadzenia
    działalności gospodarczej - wszystkim można świadczyć usługi poza byłym
    pracodawca.

    Po drugie z uzasadnienie projektów zmian ustawy w tym zakresie - wynika ze
    wyjątek ten dotyczyłby tzw. "samozatrudnienia" i w związku z tym dość
    znacznego ominięcia płaconych składek a co z tym związane zmniejszenia
    kosztów.

    Po trzecie - z praktyki wiem, ze jeżeli w przypadku takiej działalności
    znajdzie się wystawiona faktura na byłego pracodawcę pośród innych
    wystawionych faktur przez taki podmiot - ZUS bada okoliczności i
    częstotliwości wystawienia faktury na rzecz byłego pracodawcy oraz
    stosunkową ich ilość do ogółu wystawionych FV.

    Bartłomiej P.

  • 14. Data: 2006-05-09 12:34:53
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "Tomek" <t...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Wiem że nie mogę
    > świadczyć usług poprzedniemu pracodawcy.

    Owszem, mozesz. Nie wolno Ci swiadczyc tylko i wylacznie uslug ktore
    swiadczyles bedac zatrudnionym na umowe o prace. Czyli jesli pracowales jako
    sprzatacz - to nie mozesz bylemu pracodawcy swiadczyc uslug szprzatania -
    ale juz np uslugi informatyczne jak najbardziej.

    Patrz wyzej.

    Jacek

  • 15. Data: 2006-05-09 12:35:51
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0605090944080.3720@athlon>,

> [...]
    > 2. Przepisy ust. 1 nie majš zastosowania do osób, które:
    > 1) prowadzš lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed
    > dniem rozpoczęcia wykonywania działalno?ci gospodarczej prowadziły
    > pozarolniczš działalno?ć,
    > 2) wykonujš działalno?ć gospodarczš na rzecz byłego pracodawcy,
    > na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalno?ci gospodarczej
    > w bieżšcym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynno?ci wchodzšce
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
    > w zakres wykonywanej działalno?ci gospodarczej.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> [...]
    > - wersja optymistyczna, że w owym okresie tylko "wykonywanie
    > działalności na rzecz" wyłącza obniżone składki, czyli za ten
    > okres rozliczeniowy w którym czynność miała miejsce. Przeciw
    > przemawia zbiorczy zapis "w okresie 24-miesięcznym" oraz
    > zapis "nie mają zastosowania": z tego wnioskuję iż optymizm
    > byłby nadmierny :) i wykonanie czynności pozbawia prawa z .1
    > czyli w *całym* 24-miesięcznym okresie.
    >
    > Nasuwa się jeszcze rozważenie czy nie ma zastosowania wyłączenie
    > od dnia "czynności" (ale bez wyłączenia okresu przeszłego) - IMO
    > podstaw do takiego rozumienia w przepisie nie widać.

    Ja. Ale tylko dlatego, że włączyłeś się we wróżenie z fusów. Kluczowe
    podkreśliłem :)

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 16. Data: 2006-05-09 12:38:35
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    > Prawo do ulgowego ZUSu:
    > - działa przez 2 lata,
    > - nie przysługuje tym, którzy świadczą usługi dla byłego pracodawcy przed
    > zakończeniem roku kalendarzowego następnego po tym, w którym pracowali.

    Nie pisz bzdur i przeczaj ustawe jak juz cos piszesz.

    Udogodnienia nie będą jednak przysługiwać:
    wykonują działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz
    którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w
    poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub
    spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej
    działalności gospodarczej (to takie samo obostrzenie, jak w przypadku
    wyłączeń z prawa do podatku liniowego).

    Czyli z tego wynika, ze jesli bedzie wykonywal czynnosci inne niz wchodzace
    w zakres wykonywanej pracy to jak najbardziej moze wystawiac faktury bylemu
    pracodawcy i korzystac z ulgi.

    Jacek

  • 17. Data: 2006-05-09 13:13:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 May 2006, Bartek P. wrote:

> [...]
    > działalności gospodarczej - wszystkim można świadczyć usługi poza byłym

    Kto ci tak powiedział?
    Można świadczyć usługi JAK WSZYSCY - jeśli się płaci składki JAK WSZYSCY.
    A warunkowe obniżenie składek przysługuje pod warunkiem jak wyżej...

    > Po drugie z uzasadnienie projektów zmian ustawy w tym zakresie - wynika ze
    > wyjątek ten dotyczyłby tzw. "samozatrudnienia"

    Owszem, ale z braku laku ono zostało tak właśnie zdefiniowane: problem
    w tym że jest pewien kłopot z definicją "samozatrudnienia".
    Bo przecież trudno zapisać że chodzi o "zalegalizowaną formę nielegalnej
    umowy o pracę" :> a de facto problemem przy "samozatrudnieniu" jest to
    iż OBIE strony są zainteresowane ukrywaniem faktu, że ma miejsce
    "praca pod kierownictwem".
    Bo w każdym innym przypadku to JEST DG i pojęcie "samozatrudnienia"
    jakoś z celem się mija.

> [...]
    > częstotliwości wystawienia faktury na rzecz byłego pracodawcy oraz
    > stosunkową ich ilość do ogółu wystawionych FV.

    A, to byłaby cenna informacja dla "zaczynających" :)
    Tyle że ZUS już postępował wbrew przepisom pozornie na rzecz prowadzących
    DG (mam na myśli "zawieszanie" DG, nadające tej czynności pozór
    legalizmu).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 18. Data: 2006-05-09 13:50:01
    Od: "Bartek P." <b...@p...onet.pl>

    > Kto ci tak powiedział?
    > Można świadczyć usługi JAK WSZYSCY - jeśli się płaci składki JAK WSZYSCY.
    > A warunkowe obniżenie składek przysługuje pod warunkiem jak wyżej...

    Nie zgodze sie z tym stanowiskiem, nie raz prowadzone było przez nasza
    kancelarie postępowanie kontrolne wszczęte przez ZUS własnie w celu kontroli
    prawa niższych skladek ZUS.

> [...]
    > "praca pod kierownictwem".
    > Bo w każdym innym przypadku to JEST DG i pojęcie "samozatrudnienia"

    Tu sie zgodze.

    > A, to byłaby cenna informacja dla "zaczynających" :)

    Patrze pierwsza moja odpowiedź.

    > Tyle że ZUS już postępował wbrew przepisom pozornie na rzecz prowadzących
    > DG (mam na myśli "zawieszanie" DG, nadające tej czynności pozór
    > legalizmu).

    Z tym sie też musze zgodzić, a szczególnie to widać w postępowaniach
    sądowych związanych z np. z rentami czy innymi świadczeniami dla
    prowadzących DG. Wyroki są, niejednokrotnie .... powalające z nóg.

    Pozdrawiam
    Bartłomiej P.

  • 19. Data: 2006-05-09 14:32:41
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "Bartek P." <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Po pierwsze wykładnia tak sprowadza sie do absurdu w przypadku prowadzenia
    > działalności gospodarczej - wszystkim można świadczyć usługi poza byłym
    > pracodawca.

    Bylemu pracodawcy rowniez mozna ale nalezy spelnic jeden warunek. Nie mozna
    swiadczyc uslug jakie swiadczylo sie pracujac na umowe o prace

    Jacek

  • 20. Data: 2006-05-09 18:30:32
    Od: "morghul" <t...@o...pl>

    wiadomości
    > ...tyle że obostrzenie jest takie same?
    > ;)

    Ano właśnie... wspólnego nie ma nic tyle ze warunek skorzytania z niej jest
    analogiczny do podatku liniowego.

    --
    morghul