  • 1. Data: 2006-05-08 18:24:04
    Temat: Przejecie domu od rodzicow - kupic czy przyjac darowizne nie za darmo;) ?
    Od: "ToRo" <t...@p...onet.pl>

    Czesc,

    Sprawa ma sie tak:
    - rodzice wybudowali drugi dom (dla siebie - pierwszy chcieli sprzedac), ale
    w koncu chca sprzedac ten drugi
    - przy budowie rozliczali ulge podatkowa
    - jeszcze nie sa tam zameldowani (i juz raczej nie beda) ale dom jest
    odebrany
    - mam 2 braci (byc moze nie ma to znaczenia)

    - my (zona i ja) mamy mieszkanie, ktore przy/przed/po nabyciu domu od
    rodzicow chcemy sprzedac
    - za dom musimy normalnie zaplacic (no... prawie normalnie), ale nie musi to
    byc formalna sprzedaz

    Teraz pytanie: jak najkorzystniej (dla rodzicow i dla nas) przeprowadzic
    taka operacje. Zakup bedzie skutkowal koniecznoscia odprowadzenia 10%
    podatku oraz rozliczenia ulgi podatkowej (przez rodzicow). Darowizna oznacza
    podatek od darowizn (nie wiem jak wysoki). Jak ma sie to do ew. przyszlych
    spadkow/zachowkow/darowizn w odniesieniu do rodzenstwa. Poza tym jesli
    bedzie to darowizna (formalnie) to czy bedziemy musieli odprowadzic podatek
    od sprzedazy mieszkania (mieszkamy w nim 9 lat)?

    Wdzieczny bede dozgonnie ;) za pomoc...

    Pozdrawiam

    ToRo

  • 2. Data: 2006-05-08 19:13:05
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    ToRo wrote:

    > Teraz pytanie: jak najkorzystniej (dla rodzicow i dla nas) przeprowadzic
    > taka operacje. Zakup bedzie skutkowal koniecznoscia odprowadzenia 10%
    > podatku oraz rozliczenia ulgi podatkowej (przez rodzicow).
    10% podatku od sprzedaży i zwrot całej ulgi?
    i 2% PCC
    Opłaca wam się to w ogóle?

    > Darowizna oznacza
    > podatek od darowizn (nie wiem jak wysoki).

    Jest w ustawie o podatku od spadków i darowizn.
    Nie jest stały 3%, 7% i 12% rośnie stopniowo. Więc średnio zapłacicie
    około 7%.
    To zdecydowanie lepsze niż sprzedaż.
    Z tym, że nie próbujcie potem rodzicom podrzucać jakichś pieniędzy, bo
    wam US uzna darowiznę za fikcyjną i potraktuje to jak sprzedaż.

    Jak ma sie to do ew. przyszlych
    > spadkow/zachowkow/darowizn w odniesieniu do rodzenstwa.
    Rodzeństwu zdaje się zachowek sie należy do tego.

    Poza tym jesli
    > bedzie to darowizna (formalnie) to czy bedziemy musieli odprowadzic podatek
    > od sprzedazy mieszkania (mieszkamy w nim 9 lat)?
    Tak. Chyba, że ten dom kupicie, to wóczas deklarując, że pieniądze ze
    sprzedaży mieszkania przeznaczycie na zakup domu unikniecie tych 10% od
    waszego mieszkania.

  • 3. Data: 2006-05-08 19:13:30
    Od: "ToRo" <t...@p...onet.pl>

    :)
    > Tu jest o wszystkim w pkt 3. Dożywocie na:
    > http://dom.gazeta.pl/prawo/1,68408,2383273.html?as=3
    &ias=5

    Super, dzięki.... Ale jest jeszcze mały szkopuł: na spłacenie tego domu i
    braci muszę wziąć kredyt hipoteczny. W takim wypadku to musi być nasza
    własność (chyba). Stosunki z Rodzicami są dobre, ale w życiu bywa różnie...
    Może się np. zdarzyć, że będę chciał/musiał wyjechać "za pracą". Myślę, że
    wolałbym zamknąć tą "transakcję" w 100%.

    Pomysł na teraz mam taki:
    - sprzedać mieszkanie na rynku
    - w trakcie "darowizny" zadeklarować, że nie mamy mieszkania, co zwalnia z
    opodatkowania powierzchnię 110m.
    - "przyjąć" darowiznę
    - zapłacić podatek od nadwyżki ponad 110m
    - wziąć kredyt hipoteczny
    - spłacić dług

    Na dziś to jest najtańsze wyjście, które znam. Ale mam wrażenie, że mało o
    tym wiem....

    ToRo

  • 4. Data: 2006-05-08 19:53:02
    Od: mnietek <m...@n...spamuj>

    Witaj!

    Ja bym zrobil to najtaniej tak.
    1. Sprzedal mieszkanie (nie mial wlasnego mieszkania)
    2. Nie wiem jakie sa relacje z Rodzicami, ale licze ze dobre, wiec zameldowal
    tam rodzica (sztuk 1)
    3.Rodzic zameldowal Was i podpisal umowe dożywocia u adwokata o dozgonna opieke.
    Po smierci Rodzica zaplacicie tylko 2% za przejecie nieruchomosci.
    Wasze oplaty mozecie rozliczyc "prywatnie" w ratach bo i tak przypuszczam ze
    beda splaty ratalne,np jako darowizny:)
    Tu jest o wszystkim w pkt 3. Dożywocie na:
    http://dom.gazeta.pl/prawo/1,68408,2383273.html?as=3
    &ias=5
    Cały artykuł traktuje o "przejęciu nieruchomości":)
    Pozdrawiam i życze taniego przejęcia i nietuczenia państwa:)