  • 1. Data: 2005-07-29 17:51:20
    Temat: Umowa o dzielo
    Od: "Łukasz Woźniakiewicz" <c...@o...pl>

    Witam.

    Inetresuje mnie jak ma sie sprawa z podpisaniem umowy o dzielo o wykonanie
    strony www i jej konsekwencje tzn.
    co i kiedy musi zrobic od strony urzedowej zleceniodawca i wykonujacy aby
    wszystko bylo zgodne z prawem? kto i kiedy placi podatek? Jakiego pita
    sklada wykonujacy? Kto i kiedy powienien do urzedu zglosic fakt podpisania
    umowy?

    Zleceniodawca - posiada wlasna firme - pracuje
    Wykonujacy - nie pracuje - student

  • 2. Data: 2005-07-29 23:05:06
    Temat: Re: Umowa o dzielo
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Łukasz Woźniakiewicz wrote:
> [...]
    > umowy?
    >
    > Zleceniodawca - posiada wlasna firme - pracuje

    1. Napisać i podpisać umowę o dzieło.

    Powinno w niej być napisane: gdzie i kiedy sprządzona, kto jest
    zleceniodawcą, kto jest zleceniobirocą, co jest do zrobienia, im
    bardziej szczegółowo tym lepiej, nie będzie wątpliwości czy dzieło
    zostało ukończone, czy nie, na kiedy ma być gotowe i za ile (brutto!).

    2. Zrobić stronę.
    3. Zleceniobiorca sporządza protokół odbioru dzieła, zleceniodawca
    odbiera dzieło i podpisuje, że nie ma zastrzeżeń, lub nie podpisuje,
    robi listę co jest nie tak i wyznacza termin na zrobienie poprawek.

    4. Równocześnie z protokołem odbioru ZLECENIOBIORCA wystawia rachunek
    zleceniodawcy (w 99.99% wyręczany w tej czynności przez księgową
    zleceniodawcy, która nie chce mieć papierka, który w życiu jako rachunek
    nie może być uznany).

    5. Modląc się gorliwie zleceniobiorca oczekuje, że na podstawie owego
    rachunku zleceniodawca zapłaci.

    6. Zleceniodawca na podstawie rachunku wypłaca zleceniobiorcy kwotę
    netto, czyli po odliczeniu wszystkich podatków, ZUSów NFZtów i innych, a
    odpowiednie kwoty przekazuje do odpowiednich instytucji.

    7. Do końca lutego następnego roku (zwykle) zleceniodawca wysyła
    zleceniobiorcy pit-11/8b z wykazanymi zarobionymi kwotami,
    odprowadzonymi zusami, nfzetami i podatkami

    8. do konca kwietnia zleceniobiorca wypełnia pit-37 i rozlicza się z US.

    UWAGA.
    Nie zamieniać punktów 2 i 1 miejscami albo nie pomijać punktu 1, bo z
    pieniędzy będzie wielkie śmierdzące G.

  • 3. Data: 2005-07-30 05:36:24
    Od: "Łukasz Woźniakiewicz" <c...@o...pl>

> [...]
    > zleceniodawcy (w 99.99% wyręczany w tej czynności przez księgową
    > zleceniodawcy, która nie chce mieć papierka, który w życiu jako rachunek

    Dziekuje bardzo, wszystko jest tak jak przewidywalem. Interesuje mnei jescze
    jedna kwestia - jezeli podpisuje umowe z kims (zleceniodawca) kto nie ma
    firmy - czy jest taka opcja i w takim wypadku chyba rachunku nie ma
    obowiazku mi wystawiac?

    Prosze o odpowiedz bo to wazne dla mnie.

    Jescze raz bardzo dziekuje.

  • 4. Data: 2005-07-30 12:41:35
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

> [...]
    > jedna kwestia - jezeli podpisuje umowe z kims (zleceniodawca) kto nie ma
    > firmy - czy jest taka opcja i w takim wypadku chyba rachunku nie ma

    nie ma mozliwosci podpisania umowy pomiedzy dwoma osobami fizycznymi.

  • 5. Data: 2005-07-30 13:21:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello witek,

    Saturday, July 30, 2005, 2:41:35 PM, you wrote:

    > nie ma mozliwosci podpisania umowy pomiedzy dwoma osobami fizycznymi.

    Czy mógłbyś podać jakąkolwiek podstawę tego dziwacznego stwierdzenia?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2005-07-30 15:24:23
    Od: "Łukasz Woźniakiewicz" <c...@o...pl>

    > Czy mógłbyś podać jakąkolwiek podstawę tego dziwacznego stwierdzenia?

    Czyli jest mozliwosc podpisania umowy o dzielo miedzy dwoma osobami
    fizycznymi? Chcialbym byc pwein na 100% wiec prosilbym o dokladny paragraf?

  • 7. Data: 2005-07-30 15:38:32
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Łukasz Woźniakiewicz -----###
    > Czyli jest mozliwosc podpisania umowy o dzielo miedzy dwoma osobami
    > fizycznymi? Chcialbym byc pwein na 100% wiec prosilbym o dokladny paragraf?

    A widziałeś gdzieś paragraf, który tego zabrania?

    Podpowiem, że szukać powinieneś w KC...

    PS: Inne komplikacje (rozliczenia podatku itp.) związane z takimi
    umowami byłby nie raz wałkowane na grupie...

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 8. Data: 2005-08-01 14:35:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Jul 2005, hADeSik wrote:
    > ###----- w odpowiedzi na list od Łukasz Woźniakiewicz -----###
    >
    > A widziałeś gdzieś paragraf, który tego zabrania?

    Nie ma.
    Z braku zakazu nie wynika nic.
    Podobnie nie ma zakazu mordowania ludzi w znaczeniu "nie wolno
    zabijać" - jest tylko suchy zapis: "...kto zabija człowieka...".
    Z zawarcia takiej umowy mogą wyniknąć skutku uboczne - i w tym
    cały problem :(

    > Podpowiem, że szukać powinieneś w KC...

    Za to w ustawach podatkowych trzeba sprawdzić czy aby kwalifikacją
    takiego czynu będzie na pewno "umowa między dwoma osobami nie
    prowadzącymi DG" :)
    Przyznać trzeba że liberalizacja zapisów w PDoOF - przy braku JASNYCH
    regulacji stwierdzających kwalifikację takiej czynności oraz dochodu
    z niej uzyskanego (plus zapiski w VAT !) wcale nie uprościła sprawy.
    Do 2003 roku było prościej: "usługi na rzecz ludności" były DG,
    przynajmniej z p. widzenia PDoOF. Bez kombinowania.
    A "zamiar" ich wyświadczenia powodował podleganie pod VAT (był
    wyrok stwierdzający prawidłowość takiej interpretacji US).
    Oczywiście pomijając umowy zawarte z właścicielami nieruchomości
    - którzy mieli prawo do zawierania umów niemal tak jak "firmy",
    przy okazji aplikując sobie rolę płatnika.
    Czyli sprzątaczkę i ogrodnika mogli "wynajmować" mimo nie
    prowadzanie DG.

    Weź teraz rzeczony KC - i spróbuj znaleźć klasyfikację umowy
    którą zawrzesz jako OF bez DG ze mną jako wykonawcą.
    Co widzisz ? - umowę o dzieło i zlecenie.
    Nie ma sprawy. Pasuje, gra i buczy.
    Tylko że to będzie umowa potocznie określana jako "z firmą"
    - ze mną jako prowadzącym DG.
    Z p. widzenia KC nie ma ŻADNYCH regulacji wskazujących na to
    czy wykonanie owej umowy aby przypadkiej nie spowoduje konieczności
    zarejestrowania w US (do PIT i/lub VAT - choćby zwolnienia),
    zobowiązania do stanie się płatnikiem ZUS itp.
    Z tego że dwie osoby fizyczne mogą zawrzeć umowę (co zapisano
    w KC) jeszcze NIC nie wynika dla celów podatkowych (US)
    i parapodatkowych (ZUS, celnicy).

    Streszczając: jeśli "bez firmy" ale "z zamiarem" to ja bym
    chciał żeby ustawodawca raz a dobrze zapisał klasyfikację
    takiej umowy.
    Wiemy dlaczego tego nie zrobi - bo jedna trzecia firm o obrocie
    wystarczającym ledwo na jedzenie od następnego dnia przestałaby
    być "firmami" świadcząc "osobiste usługi dla ludności".
    W celu niepłacenia ZUSu rzecz jasna.
    Wniosek - należy się co najmniej bać że JEST takie ryzyko iż
    umowa zawarta między dwoma "OF niefirmami" i nie w celu
    obsługi nieruchomości zostanie uznana za DG.
    Bo inaczej to owa jedna trzecia firm już by "świadczyła osobiście
    ludności", tak jak dotąd płaciła ZUS "od zlecenia realizowanego
    osobiście niezależnie od DG".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)