  • 1. Data: 2005-02-13 21:56:20
    Temat: Umowa o dzieło a Fundusz Ubezpieczenia Zdrowotnego
    Od: "Darek" <n...@s...pl>

    Witam

    Czy pracując w umowie o dzieło muszę odprowadzać jakiekolwiek składki do
    ZUS? Np. Fundusz Ubezpieczenia Zdrowotnego? Dodam, że jestem uczniem na
    utrzymaniu rodziców.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-02-13 21:58:58
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Darek <n...@s...pl> wystukał[a]:
    > Czy pracując w umowie o dzieło muszę odprowadzać jakiekolwiek
    > składki do ZUS? Np. Fundusz Ubezpieczenia Zdrowotnego? Dodam, że
    > jestem uczniem na utrzymaniu rodziców.

    Od umowy o dzieło nie ma żadnych składek /chyba że podpisałeś taką umowę
    z własnym pracodawcą - w co wątpię/.

    Jeżeli jesteś uczniem do lat 26 to nawet od umowy zlecenia, nie będzie
    żadnych składek.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2005-02-13 22:02:33
    Od: "Darek" <n...@s...pl>

    > Od umowy o dzieło nie ma żadnych składek /chyba że podpisałeś taką umowę
    > z własnym pracodawcą - w co wątpię/.
    >
    > Jeżeli jesteś uczniem do lat 26 to nawet od umowy zlecenia, nie będzie
    > żadnych składek.

    Mam 20 lat... czyli na razie mogę spokojnie podpisywać kolejne umowy o
    dzieło i nie muszę odprowadzać żadnych składek do ZUS ani do US ani nigdzie
    indziej, co najwyżej pod koniec roku mogę dostać wzrot podatku z US?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-02-13 22:18:14
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

> [...]
    > o dzieło i nie muszę odprowadzać żadnych składek do ZUS ani do US
    > ani nigdzie indziej, co najwyżej pod koniec roku mogę dostać wzrot

    Tak, ale pod warunkiem, że w VAT nie wpadniesz... o coś takiego sobie
    państwo wymyśliło: jeżeli przekroczysz pewną kwotę musisz się
    zarejestrować jako podatnik VAT-u wystawiać faktury, składać
    deklaracje...
    Najgorsze to nie wiadomo dokładnie jak to liczyć w odniesieniu do umów
    dzieł/zlecenia.
    Kwota zwolnienia od VAT-u to 10 tys Euro ale to jest limit na cały rok.
    Czyli imo na 1 dzień jest to 10tysEuro/366= 43800/366 =119,67 zł na 1
    dzień [43800 - limit w przeliczeniu na zlotowki].
    Na twoim miejscu bym pilnowała żeby kwota na umowie nie była wyższa niż
    (czas trwania umowy w dniach*119,67) - tak na wszelki wypadek.
    To jest dziwne, gdyż vat jest w odniesieniu do działaności gospodarczej
    i tam limit jest liczony na 'czas trwania sprzedaży' - a co to znaczy w
    przypadku umów dzieł/zleceń - pewnie twórcy tego sami nie wiedzą.
    Przyjmij więc, że to czas trwania umowy.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 5. Data: 2005-02-15 18:12:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 13 Feb 2005, Nikiel ;-) wrote:
> [...]
    >+ państwo wymyśliło: jeżeli przekroczysz pewną kwotę musisz się
    >+ zarejestrować jako podatnik VAT-u wystawiać faktury, składać

    ...z zastrzeżeniem iż są wyjątki tak zapisane że nikt nie wie
    jak toto interpretować. I wcale nie jest oczywiste jakoby VAT
    się należał...

    [...liczenie limitu...]
    >+ Przyjmij więc, że to czas trwania umowy.

    Umowa o dzieło nie ma "czasu trwania".
    By definition... jest tylko "termin" i "dzieło". Kiedy i jak
    wykonawca je zrobi to jego broszka.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-02-16 14:26:24
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> wystukał[a]:
    > Umowa o dzieło nie ma "czasu trwania".
    > By definition... jest tylko "termin" i "dzieło". Kiedy i jak
    > wykonawca je zrobi to jego broszka.

    No tak, ale wytłumacz to US. Przecież na pit 8b trzeba wpisać za jaki
    okres dotyczy 'od-do' i co wpisać?

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 7. Data: 2005-02-16 18:58:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Feb 2005, Nikiel ;-) wrote:

> [...]
    >+
    >+ No tak, ale wytłumacz to US. Przecież na pit 8b trzeba wpisać za jaki

    IM*H*O to jest "okres pobierania dochodów", a nie "okres wykonywania
    czegokolwiek". Jak umowa o dzieło została zawarta 7.I.2004 z terminem
    wykonania 21.XII.2004 i zapłaty 2.II.2005 oraz zapłata nastąpiła
    w terminie - to dochód był 2.II.2005....

    Poproszę o komentarze !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-02-16 22:01:01
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > wykonania 21.XII.2004 i zapłaty 2.II.2005 oraz zapłata nastąpiła
    > w terminie - to dochód był 2.II.2005....

    Masz całkowita rację. Okres na pit8-b to jest okres uzyskiwania dochodu
    a nie okres wykonywania umowy. Zreszta tak naprawdę wpisuje sie po
    prostu od 1 stycznia do 31 grudnia bez wnikania kiedy były zawierane
    umowy. Inne daty wpisuje sie tylko dla umów o prace (opcja pit11) bo te
    mają dokładnie określony czas trwania.
    Umowa zrealizowana w 2004 ale opłacona w styczniu 2005 to dochód
    stycznia 2005.

    > Poproszę o komentarze !

    Prosze bardzo.

    Maddy