    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 6 Sep 2014 10:42:55 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Umowa o dzieło a działalność gospodarcza i ZUS

    On Fri, 5 Sep 2014, John Kołalsky wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > Osobistą, tam sobie za dużo nie odliczą. W DG mogłoby być różnie.

    Jeśli w rachubę wchodzą "powoli zużywające się składniki materialne",
    czyli wyposażenie i środki trwałe, a także "koszty ogólne", to
    (przy DG) oczywiście.
    Ale miałem na myśli, że nie ma różnicy między zaliczeniem przychodu
    do "przychodu z praw majątkowych" oraz "przychodu z umów osobistych",
    bo 50% KUP przysługuje "z tytułu korzystania z praw", a nie
    ze wględu na źródło przychodu.
    Teraz tak patrzę do ustawy, i wychodzi mi, że nawet jakby uprzeć się
    i dopuścić zaliczenie przychodu "z praw" do przychodów z DG, to
    przecież *koszt* związany z tym przychodem podpada pod art.22.9,
    a tym samym jest "szczegółowy" wobec .5 do .7, a tym samym
    nie mógłby być zaliczony do "ogólnych" z DG.
    Khem.

    > A to jest prawo do 50% kosztów

    Cóż, byłem przekonany, że "podatnik może" (użyć 50% KUP),
    a rzeczywiście, "określa się" więc nie może sobie wybierać
    20% KUP z umowy osobistej :> (co miałem na myśli)

    > czy obowiązek kwalifikacji przychodu ?

    Nie to miałem na myśli, pisząc "prawo" :), wyraziłem się niejasno.

    > http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/771582,prawa
    -autorskie-fiskus-zmienia-podejscie-do-tworcow-z-fir
    ma.html
    > z którego wynikało, że przychodu z autorskich praw majątkowych nie można
    > rozliczać w działalności,

    No i tak jest od lat.

    > wskazywano m.in. na wyroki sądów, ale teraz
    > znalazlem
    > http://www.vat.pl/aktualnosci-podatkowe/0503-tworco-
    dzialalnosc-gospodarcza-nie-jest-dla-ciebie-9841/
    > http://www.pit.pl/aktualnosci-podatkowe/1205-rozlicz
    enie-przychodu-z-majatkowych-praw-autorskich-13652/
    > , w których mimo ogólnie dementowania tego pierwszego, są pewne elementy
    > przymusu kwalifikacji przychodu a nie tylko możliwości wyboru 50%-kosztów.

    Jeszcze raz - ta "możliwość" (albo "prawo") wynikła z mojego byłego
    błędnego przekonania, że przy umowie osobistej z przekazaniem PA *można*
    skorzystać z 50% KUP, a w ustawie rzeczywiście jest inaczej (50% KUP
    bez "może").

    Co do "praw w DG".
    Powiem tak: mi się "najnowsza interpretacja MF" nie podoba z przyczyn
    formalnych. Przecież powodem problemu *NIE JEST* fakt wykonywania
    czynności twórczych w sposób "gospodarczy", ale fakt, że ten przychód
    JEDNOCZEŚNIE pasuje do dwu źródeł przychodów.
    I jak minister chce, żeby było tak jak napisał, powinien wystąpić do
    Sejmu o wpisanie do ustawy warunku :>
    <OT>
    Warunek ten może brzmieć "podatnik może", ale równie dobrze może być
    sformułowany pośrednio, przykładowo przy wynajmie jest tak, że
    warunkiem zaklasyfikowania przychodu do wynajmu z DG jest ujęcie
    "składników majątkowych" w majątku DG (poprzez EST, EW lub zaliczenie
    w koszty DG) i już.
    Kupujesz koparkę i wynajmujesz - przychód z wynajmu, tę koparkę
    (już kupioną i wynajmowaną) wpisujesz do EST - przychód (do tego
    momentu) z DG. Czyli de facto "podatnik może".
    <\OT>

    W przeciwnym razie IMHO nie ma miejsca na "interpretacje", bo
    o zaliczeniu decydują zasady prawne, czyli to, ktory przepis jest
    bardziej szczegółowy.

    Jakby to rzec, miałbym na uwadze iż "interpretacja może ulec zmianie" ;)
    (acz jest równie prawdopodobne, że cichaczem zostanie wprowadzona
    zmiana do ustawy, legalizująca tę interpretację).

    > No tak, ale to sobie trzeba właśnie wydzielić te przychody z au. pr. maj.

    W archiwach znajdziesz moje zdanie, że w sporej części umów osobistych
    z przekazaniem praw, powinno być podobnie :>
    USy tego się nie czepiają, więc podatnicy korzystają, ale dajmy na
    to - oprogramowanie. O ile samo stworzenie i testowanie oprogramowania
    jest "twórcze", o tyle jego instalacja i wdrożenie stanowi zwykłą
    "czynność inżynierską" i nijak do 50% KUP nie pasuje :>

    > Właśnie o tym myślałem na początku, ale wydaje się, że jest inaczej.

    No to wyraziłem zdanie wyżej - jest spora szansa, że w razie czego
    minister wystąpi z "wnioskiem o obronę zaufania" :> (znaczy zaufania
    do urzędów i interpretacji, aby nie wyciągać sankcji, już się
    zdarzało), acz przyroda zna przypadki przeciwne (ZUS i sprawa "zawieszenia
    DG" w okresie, w którym ZUS wydawał pozytywne interpretacje i nawet
    miał wzór druczka na tę okoliczność, tylko po "reinterpretacji" okazało
    się, że podstawy prawne coś nie przystają, więc płatników prosi się
    o dopłatę - Sejm potem odkręcał, pozwalając na 'niebycie' wstecz).

    > No to przecież wiem, że te 50% wcale nie jest tak cudowne, że w DG można
    > większe koszty mieć.

    No i tu jest zgryz :)
    Daaawno temu, był tu post rzeźbiarza - faktyczne koszty były w okolicach
    80% wartości dzieła, US twardo nakazał policzenie 50% KUP, więc podatek
    wyszedł od 2,5x większej kwoty (nie 2,5x większy podatek, bo jeszcze
    próg przekroczyło)

    > Dobra, przeczytałem, cośtam zawsze z tego wynika

    Jak zwykle - "podatniku radź sobie sam" :D

    OT:
    Jedną z istotnych zalet podatku liniowego jest fakt, że przy "czystym
    liniowym" NIE MA takich udziwnień. Wrzucenie do innej działki co najwyżej
    może spowodować interwencję GUS :>, ale nie US.

    pzdr, Gotfryd