eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiUmowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju › Re: Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 30 Nov 2013 20:02:04 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym
    pokoju

    On Sat, 30 Nov 2013, cef wrote:

    > Jakie wydatki? Jak jest użyczenie, to jest ono z definicji bezpłatne, więc
    > nie masz wydatków.

    Hola :)

    Nie ma mowy o czynszu (na 100%), moje wątpliwości wzbudza również
    fundusz remontowy (patrz niżej), ale pozostałe koszty związane
    z utrzymaniem lokalu - dlaczego by nie?
    To nie jest "odpłatność", to jest "zwrot kosztów" właśnie :)

    A powód do "prawa płacenia za siebie" (znaczy kosztów związanych
    z utrzymaniem lokalu) leży tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,6603
    ,20120428,uzyczenie.html
    +++
    Art. 713. Bioršcy do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania
    rzeczy użyczonej.[...]
    ---

    Znaczy to ni mniej ni więcej, a tyle, że "zwykłe koszty", w tym
    opłaty za śmieci, wodę, telefony itede, korzystający płaci
    "za siebie". I ma taki obowiązek.
    IMO opłata za zarządzanie też się w tym mieści.
    Podobna podstawa prawna dotyczy sprawy niewliczania tych kosztów
    do podstawy opodatkowania ryczałtem - i na to była kiedyś urzędowa
    interpretacja MF (po opisywanej w prasie awanturze skarbówki
    o podatek od telefonów "zapisanych na wynajmującego", kwoty
    były wielotysięczne). Przepis brzmi podobnie.

    Natomiast co do funduszu remontowego (całkiem niemałej kwoty,
    której "wypadnięcie" pogarsza optymistyczny wygląd tego co
    napisałem wyżej) IMO jest tak:
    +++
    Art. 713. Jeżeli poczynił inne wydatki lub nakłady na rzecz,
    stosuje się odpowiednio przepisy o prowadzeniu cudzych spraw bez zlecenia.
    Art. 718.
    § 1. Po zakończeniu użyczenia bioršcy do używania obowišzany jest
    zwrócić użyczajšcemu rzecz w stanie nie pogorszonym;
    jednakże bioršcy nie ponosi odpowiedzialnoœci za zużycie rzeczy
    będšce następstwem
    prawidłowego używania.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Z tego co nazywane jest "funduszem remontowym" są pokrywane dwa
    wydatki: "remont w rozumieniu podatków" oraz "ulepszenia podatkowe".
    Jedno i drugie wylatuje z "obowiązków korzystającego" na mocy
    przepisów wyżej.
    Dlatego IMO fundusz remontowy nie powinien być pokrywany przez
    biorącego, a jeśli jest, to stanowi przychód użyczającego.

    > A jeśli pojawiają się wydatki, to masz jakąś umowę
    > najmu czy inną i na jej podstawie (plus dowody opłat) albo dokumentu
    > od tego, który Tobie wynajmuje wrzucisz w koszty to co kosztem będzie.

    IMO, tak długo jak długo nie brać pod uwagę niedawno wałkowanego
    wyroku NSA (odmawiającego prawa do zaliczenia w KUP "niebezpośrednich
    kosztów", wbrew powszechnej praktyce), można tak zrobić.

    Ale nie widzę podstaw, aby wszelkie koszty eksploatacyjne
    nie miały być pokrywane (i zaliczanie w KUP) przez biorącego
    przy użyczeniu :)

    Przypomnę: daaaawno temu wyraziłem stanowisko przeciwne, ale
    tylko dlatego, że stosownych przepisów w KC nie przeczytałem :>

    pzdr, Gotfryd