eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki › Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 12

  • 1. Data: 2013-11-29 16:13:16
    Temat: Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju
    Od: j...@g...com

    Czy można skonstruować tak umowie użyczenia lokalu, żeby użyczyć "Biorącemu do
    używania" całe mieszkanie, podczas gdy firmę będzie on prowadził tylko w jednym
    pokoju (i wliczał w koszty uzyskania przychodu opłaty związane z mieszkaniem
    proporcjonalnie tylko za powierzchnię tego jednego pokoju)?


  • 2. Data: 2013-11-29 18:25:58
    Temat: Re: Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

    > Czy można skonstruować tak umowie użyczenia lokalu, żeby użyczyć
    > "Biorącemu do używania" całe mieszkanie, podczas gdy firmę będzie on
    > prowadził tylko w jednym pokoju (i wliczał w koszty uzyskania
    > przychodu opłaty związane z mieszkaniem proporcjonalnie tylko za
    > powierzchnię tego jednego pokoju)?

    Jakie opłaty skoro jest użyczenie?


  • 3. Data: 2013-11-30 14:11:30
    Temat: Re: Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju
    Od: j...@g...com

    Skoro nie nie można przy umowie użyczenie wpisywać w koszty uzyskanie przychodów
    wydatków mieszkaniowych, to jakie mam inne możliwości, jeżeli chciałbym wpisywać w
    koszty te wydatki?


  • 4. Data: 2013-11-30 15:19:36
    Temat: Re: Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

    > Skoro nie nie można przy umowie użyczenie wpisywać w koszty uzyskanie
    > przychodów wydatków mieszkaniowych, to jakie mam inne możliwości,
    > jeżeli chciałbym wpisywać w koszty te wydatki?

    Jakie wydatki? Jak jest użyczenie, to jest ono z definicji bezpłatne, więc
    nie masz wydatków. A jeśli pojawiają się wydatki, to masz jakąś umowę
    najmu czy inną i na jej podstawie (plus dowody opłat) albo dokumentu
    od tego, który Tobie wynajmuje wrzucisz w koszty to co kosztem będzie.


  • 5. Data: 2013-11-30 20:02:04
    Temat: Re: Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Nov 2013, cef wrote:

    > Użytkownik wrote:
    >
    >> Skoro nie nie można przy umowie użyczenie wpisywać w koszty uzyskanie
    >> przychodów wydatków mieszkaniowych, to jakie mam inne możliwości,
    >> jeżeli chciałbym wpisywać w koszty te wydatki?
    >
    > Jakie wydatki? Jak jest użyczenie, to jest ono z definicji bezpłatne, więc
    > nie masz wydatków.

    Hola :)

    Nie ma mowy o czynszu (na 100%), moje wątpliwości wzbudza również
    fundusz remontowy (patrz niżej), ale pozostałe koszty związane
    z utrzymaniem lokalu - dlaczego by nie?
    To nie jest "odpłatność", to jest "zwrot kosztów" właśnie :)

    A powód do "prawa płacenia za siebie" (znaczy kosztów związanych
    z utrzymaniem lokalu) leży tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,6603
    ,20120428,uzyczenie.html
    +++
    Art. 713. Bioršcy do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania
    rzeczy użyczonej.[...]
    ---

    Znaczy to ni mniej ni więcej, a tyle, że "zwykłe koszty", w tym
    opłaty za śmieci, wodę, telefony itede, korzystający płaci
    "za siebie". I ma taki obowiązek.
    IMO opłata za zarządzanie też się w tym mieści.
    Podobna podstawa prawna dotyczy sprawy niewliczania tych kosztów
    do podstawy opodatkowania ryczałtem - i na to była kiedyś urzędowa
    interpretacja MF (po opisywanej w prasie awanturze skarbówki
    o podatek od telefonów "zapisanych na wynajmującego", kwoty
    były wielotysięczne). Przepis brzmi podobnie.

    Natomiast co do funduszu remontowego (całkiem niemałej kwoty,
    której "wypadnięcie" pogarsza optymistyczny wygląd tego co
    napisałem wyżej) IMO jest tak:
    +++
    Art. 713. Jeżeli poczynił inne wydatki lub nakłady na rzecz,
    stosuje się odpowiednio przepisy o prowadzeniu cudzych spraw bez zlecenia.
    ...
    Art. 718.
    § 1. Po zakończeniu użyczenia bioršcy do używania obowišzany jest
    zwrócić użyczajšcemu rzecz w stanie nie pogorszonym;
    jednakże bioršcy nie ponosi odpowiedzialnoœci za zużycie rzeczy
    będšce następstwem
    prawidłowego używania.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Z tego co nazywane jest "funduszem remontowym" są pokrywane dwa
    wydatki: "remont w rozumieniu podatków" oraz "ulepszenia podatkowe".
    Jedno i drugie wylatuje z "obowiązków korzystającego" na mocy
    przepisów wyżej.
    Dlatego IMO fundusz remontowy nie powinien być pokrywany przez
    biorącego, a jeśli jest, to stanowi przychód użyczającego.

    > A jeśli pojawiają się wydatki, to masz jakąś umowę
    > najmu czy inną i na jej podstawie (plus dowody opłat) albo dokumentu
    > od tego, który Tobie wynajmuje wrzucisz w koszty to co kosztem będzie.

    IMO, tak długo jak długo nie brać pod uwagę niedawno wałkowanego
    wyroku NSA (odmawiającego prawa do zaliczenia w KUP "niebezpośrednich
    kosztów", wbrew powszechnej praktyce), można tak zrobić.

    Ale nie widzę podstaw, aby wszelkie koszty eksploatacyjne
    nie miały być pokrywane (i zaliczanie w KUP) przez biorącego
    przy użyczeniu :)

    Przypomnę: daaaawno temu wyraziłem stanowisko przeciwne, ale
    tylko dlatego, że stosownych przepisów w KC nie przeczytałem :>

    pzdr, Gotfryd


  • 6. Data: 2013-11-30 23:03:42
    Temat: Re: Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    >> Jakie wydatki? Jak jest użyczenie, to jest ono z definicji
    >> bezpłatne, więc nie masz wydatków.
    >
    > Hola :)
    >
    > Nie ma mowy o czynszu (na 100%), moje wątpliwości wzbudza również
    > fundusz remontowy (patrz niżej), ale pozostałe koszty związane
    > z utrzymaniem lokalu - dlaczego by nie?

    OK, zgoda. Jakoś pomyślałem schematycznie.


    > Dlatego IMO fundusz remontowy nie powinien być pokrywany przez
    > biorącego, a jeśli jest, to stanowi przychód użyczającego.

    Jest też odrębny problem innego rodzaju, bo jak dobrze pamiętam,
    to na cele mieszkalne wynajem był zwolniony,
    a na działalność już nie. Ale rozgryzać czy użyczenie na działalność
    będzie wpędzało użyczającego w VAT to mi się nie chce :-(.


  • 7. Data: 2013-12-02 09:59:12
    Temat: Re: Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Nov 2013, cef wrote:

    > a na działalność już nie. Ale rozgryzać czy użyczenie na działalność
    > będzie wpędzało użyczającego w VAT to mi się nie chce :-(.

    A to jest osobna sprawa. Też mi się nie chce :)
    Pytanie czy użyczajacy w ogóle może zahaczyć o limit zwolnienia,
    to jest aktualnie 150 000 zł obrotu rocznie.

    pzdr, Gotfryd


  • 8. Data: 2013-12-02 12:35:53
    Temat: Re: Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju
    Od: j...@g...com

    W dniu sobota, 30 listopada 2013 20:02:04 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news
    napisał:
    > On Sat, 30 Nov 2013, cef wrote:
    >
    >
    >
    > > U�ytkownik wrote:
    >
    > >
    >
    > >> Skoro nie nie mo�na przy umowie u�yczenie wpisywa� w koszty uzyskanie
    >
    > >> przychod�w wydatk�w mieszkaniowych, to jakie mam inne mo�liwo�ci,
    >
    > >> je�eli chcia�bym wpisywa� w koszty te wydatki?
    >
    > >
    >
    > > Jakie wydatki? Jak jest u�yczenie, to jest ono z definicji bezp�atne, wi�c
    >
    > > nie masz wydatk�w.
    >
    >
    >
    > Hola :)
    >
    >
    >
    > Nie ma mowy o czynszu (na 100%), moje w�tpliwo�ci wzbudza r�wnie�
    >
    > fundusz remontowy (patrz ni�ej), ale pozosta�e koszty zwi�zane
    >
    > z utrzymaniem lokalu - dlaczego by nie?
    >
    > To nie jest "odp�atno��", to jest "zwrot koszt�w" w�a�nie :)

    Przy tej umowie użyczenia lokalu mam jeszcze taką zagwozdkę, bo firmę będę prowadził
    tylko w jednym pokoju (więc wypadało by pewnie w umowie użyczenia lokalu wpisać
    powierzchnię tylko tego jednego pokoju), ale z drugie strony zamierzam również
    wykorzystać tą umowę użyczenia do odliczenia VAT od materiałów budowlanych za remont
    w całym mieszkaniu (dołączę ją do VZM-1 jako dokument potwierdzający tytuł prawny do
    remontowanego mieszkania), więc z tego powodu wypadało by wpisać pewnie powierzchnię
    całego mieszkania?

    Wpisałbym więc do mowy paragraf brzmiący mniej więcej tak, żeby połączyć te obie
    sprawy:

    "Użyczający oświadczenia, że posiada tytuł prawny do mieszkania położonego
    w miasto przy ul. ulica składającego się
    z 4 pokojów o łącznej powierzchni 74 m2."

    "Biorący do używania oświadcza, że w jednym pokoju o powierzchni 12 m2 prowadził
    będzie działalność gospodarczą"

    Tylko, czy można to tak sformułować w umowie użyczenia lokalu (czy nie będzie to
    jakoś niezgodne z prawem)?



  • 9. Data: 2013-12-02 12:41:09
    Temat: Re: Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Dec 2013, j...@g...com wrote:

    > Wpisałbym więc do mowy paragraf brzmiący mniej więcej tak, żeby połączyć te obie
    sprawy:
    >
    > "Użyczający oświadczenia, że posiada tytuł prawny do mieszkania położonego
    > w miasto przy ul. ulica składającego się
    > z 4 pokojów o łącznej powierzchni 74 m2."
    >
    > "Biorący do używania oświadcza, że w jednym pokoju o powierzchni 12 m2 prowadził
    będzie działalność gospodarczą"
    >
    > Tylko, czy można to tak sformułować w umowie użyczenia lokalu (czy nie będzie to
    jakoś niezgodne z prawem)?

    IMO nie.
    Przy czym ja bym po stronie użyczającego określił że pozwala
    na prowadzenie DG, bo primo to jego zgoda jest potrzebna (a nie
    deklaracja biorącego) więc dlaczego nie wyrazić tego wprost,
    a secundo poprzestanie nie zgodzie nie implikuje że biorący
    MUSI tam prowadzić DG.

    pzdr, Gotfryd


  • 10. Data: 2013-12-02 14:42:23
    Temat: Re: Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju
    Od: j...@g...com

    W dniu poniedziałek, 2 grudnia 2013 12:41:09 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news
    napisał:
    > On Mon, 2 Dec 2013, j...@g...com wrote:
    >
    >
    >
    > > Wpisa�bym wi�c do mowy paragraf brzmi�cy mniej wi�cej tak, �eby
    po��czy� te obie sprawy:
    >
    > >
    >
    > > "U�yczaj�cy o�wiadczenia, �e posiada tytu� prawny do mieszkania
    po�o�onego
    >
    > > w miasto przy ul. ulica sk�adaj�cego si�
    >
    > > z 4 pokoj�w o ��cznej powierzchni 74 m2."
    >
    > >
    >
    > > "Bior�cy do u�ywania o�wiadcza, �e w jednym pokoju o powierzchni 12 m2
    prowadzi� b�dzie dzia�alno�� gospodarcz�"
    >
    > >
    >
    > > Tylko, czy mo�na to tak sformu�owa� w umowie u�yczenia lokalu (czy nie
    b�dzie to jako� niezgodne z prawem)?
    >
    >
    >
    > IMO nie.
    >
    > Przy czym ja bym po stronie u�yczaj�cego okre�li� �e pozwala
    >
    > na prowadzenie DG, bo primo to jego zgoda jest potrzebna (a nie
    >
    > deklaracja bior�cego) wi�c dlaczego nie wyrazi� tego wprost,
    >
    > a secundo poprzestanie nie zgodzie nie implikuje �e bior�cy
    >
    > MUSI tam prowadziďż˝ DG.
    >
    >
    >
    > pzdr, Gotfryd

    W takim razie poprawiłbym to na:

    "Użyczający oświadczenia, że posiada tytuł prawny do mieszkania położonego
    w miasto przy ul. ulica składającego się
    z 4 pokojów o łącznej powierzchni 74 m2."

    "Użyczający oświadcza, że zezwala biorącemu do używania na prowadzenie działalności w
    jednym pokoju o powierzchni 12 m2"

    Czy już teraz będzie to zgodne z prawem, czy jeszcze wymaga dodatkowych poprawek?

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1