  • 1. Data: 2007-02-13 16:01:00
    Temat: Umowa z płatnością w ratach
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Kiedyś już pytałem o to na grupie, ale nie dostałem odpowiedzi - być
    może nikt nie zauważył, więc spróbuję jeszcze raz ;-)

    Przykładowo podpisujemy umowę np. na wykonanie sieci komputerowej za
    10000 PLN netto. W umowie jest zapisane, że płatności wyglądają np. tak:
    - 2000 PLN netto zaliczki po podpisaniu umowy
    - 3000 PLN netto po wykonaniu pierwszego etapu umowy
    - 3000 PLN netto po wykonaniu drugiego etapu umowy
    - 2000 PLN netto po dokonaniu odbioru końcowego
    Pierwszy etap to np. wykonanie infrastruktury (położenie kabelków),
    drugi to np. konfiguracja stacji roboczych, serwera itp.

    Zaliczka - wystawiamy fakturę, nie odprowadzamy od niej podatku
    dochodowego (czyli jak rozumiem nie księgujemy w KPiR), ale odprowadzamy
    od niej VAT.
    Czy druga i trzecia faktura są traktowane jako kolejne zaliczki, czyli
    nie odprowadzamy od nich podatku dochodowego, czy też traktujemy je jako
    wykonane usługi i zwyczajnie księgujemy?

    Maciek KPiR, VAT kwartalnie, ZUS, memoriał

  • 2. Data: 2007-02-14 10:10:52
    Temat: Re: Umowa z płatnością w ratach
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 13 Feb 2007 17:01:00 +0100, Maciek napisał(a):

> [...]
    > nie odprowadzamy od nich podatku dochodowego, czy też traktujemy je jako
    > wykonane usługi i zwyczajnie księgujemy?

    Wątpie czy i tym razem dostaniesz odpowiedź bo temat jest bardzo
    skomplikowany. A przyczyną tego skomplikowania jest to, że istnieje
    tendencja do zaliczania "kładzenia kabelków" do robót budowlanych. Moim
    zdaniem słusznie. Ale co się dzieje z umową w której pierwszy etap jest
    umową o roboty budowlane - czy całą umowę trzeba uznać za taką? Mam
    wrażenie, że najlepsi doradcy podatkowi będą mieli o czym dyskutować. A
    niestety rozliczanie podatkowe umów budowlanych rózni się od "zwykłych".

  • 3. Data: 2007-02-14 20:10:36
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    jureq napisał(a):
> [...]
    > wrażenie, że najlepsi doradcy podatkowi będą mieli o czym dyskutować. A
    > niestety rozliczanie podatkowe umów budowlanych rózni się od "zwykłych".
    Ok, zejdźmy z robót budowlanych i kładzenia kabelków, bo to tylko
    przykład i widać nietrafiony. Załóżmy, że umowa jest podzielona na
    etapy, które nic z budowlanką nie mają wspólnego. Niech to będzie system
    informatyczny - pierwszy etap to instalacja systemu na serwerze, drugi
    to konfiguracja stacji roboczych. Teraz chyba nic nie budujemy :-) Jak
    to wygląda w takim "zwykłym" przypadku?

    Maciek

  • 4. Data: 2007-02-15 09:17:21
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Maciek napisał:

> [...]
    > informatyczny - pierwszy etap to instalacja systemu na serwerze, drugi
    > to konfiguracja stacji roboczych. Teraz chyba nic nie budujemy :-) Jak

    Tutaj chyba sie kłania art.14 ust.1c

    Za datę powstania przychodu (...) uważa się dzień (...) wykonania
    usługi , albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
    1. wystawienia faktury albo
    2.ureguloania należności

    czyli pierwsza zaliczka, którą otrzymujesz przy podpisaniu umowy, nie
    stanowi przychodu w związku z ust.3 pkt 1 (nie zalicza się należności
    na poczet usług, któe zostaną wykonane w nastepnych okresach). Po
    zakończeniu I etapu otrzymujesz następną część, ale do opodatkowania
    dajesz kwotę, na jaką wyceniona owy pierwszy etap.

    Jest to możliwe w sytuacji, jeżeli poszczególne etapy zostały wycenione.
    Jeżeli jednak tak nie jest, a w umowie wyceniono całą usługę -
    opodatkowanie powinno nastapić po wykonaniu całości zlecenia.

    Kontrowersyjny pozostaje jednak sposób wypłaty zaliczek, który skłania
    do stwierdzenia, że są to jednak nie zaliczki, a zapłaty za poszczególne
    etapy z ewentualnym zaliczkowaniem każdego nastepnego etapu. W sumie
    ciekawy temat.

  • 5. Data: 2007-02-15 10:24:47
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    gonia napisał(a):
> [...]
    > Za datę powstania przychodu (...) uważa się dzień (...) wykonania
    > usługi , albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
    Czyli jeśli po każdym etapie wystawiam fakturę to można potraktować to
    jako częściowe wykonanie usługi i odprowadzić od tego podatek dochodowy?

> [...]
    > zakończeniu I etapu otrzymujesz następną część, ale do opodatkowania
    > dajesz kwotę, na jaką wyceniona owy pierwszy etap.
    A co z zaliczką? Czy nie powinienem odprowadzić razem z podatkiem od
    kwoty za wykonanie pierwszego etapu także części lub całości podatku od
    zaliczki?

    > Jest to możliwe w sytuacji, jeżeli poszczególne etapy zostały wycenione.
    > Jeżeli jednak tak nie jest, a w umowie wyceniono całą usługę -
    > opodatkowanie powinno nastapić po wykonaniu całości zlecenia.
    W umowie wyceniona jest cała usługa, jednak wycenione są też
    poszczególne etapy (płatności za określony etap są podane procentowo w
    stosunku do kwoty za całą usługę, czyli np. zaliczka 30%, pierwszy etap
    20% itd)

> [...]
    > do stwierdzenia, że są to jednak nie zaliczki, a zapłaty za poszczególne
    > etapy z ewentualnym zaliczkowaniem każdego nastepnego etapu. W sumie
    Wydaje mi się, że w tym przypadku bezpieczniej będzie odprowadzać
    podatek dochodowy po każdym etapie, nie wiem tylko co zrobić z tą
    początkową zaliczką. Czy odprowadzać od niej podatek dopiero po
    wykonaniu całej usługi, czy po wykonaniu pierwszego etapu, czy może
    jeszcze inaczej?

    Maciek

  • 6. Data: 2007-02-15 11:00:42
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Maciek napisał:

    > Czyli jeśli po każdym etapie wystawiam fakturę to można potraktować to
    > jako częściowe wykonanie usługi i odprowadzić od tego podatek dochodowy?

    jeżeli tak uzgodniono w umowie to tak

    > A co z zaliczką? Czy nie powinienem odprowadzić razem z podatkiem od
    > kwoty za wykonanie pierwszego etapu także części lub całości podatku od
    > zaliczki?

    zmierzam do tego, że jeżeli po skończeniu I etapu otrzymasz całość za I
    etap, to w dalszym ciagu będziesz miał zaliczkowaną jakąś kwotę do
    przodu. Czyli ta zaliczka, ponieważ pomniejszy zapłatę za ostatni etap,
    będzie opodatkowana dopiero po wystawieniu faktury za ostatnią część
    zlecenia. Do tego czasu, z tego co zrozumiałam, pozostaje cały czas
    zaliczką, która zgodnie z przepisem nie podlega opodatkowaniu

> [...]
    > poszczególne etapy (płatności za określony etap są podane procentowo w
    > stosunku do kwoty za całą usługę, czyli np. zaliczka 30%, pierwszy etap

    czyli możemy mówić o częściowym wykonaniu usługi

    > Wydaje mi się, że w tym przypadku bezpieczniej będzie odprowadzać
    > podatek dochodowy po każdym etapie,

    Tu nie chodzi o bezpieczeńśtwo tylko o moment powstania obowiązku
    podatkowego.Jeżeli chcesz opodatkować każdą otrzymaną kwotę, masz prawo,
    nikt głowy z tego powodu ci nie urwie. Jednak dla otrzymującego taką
    fakturę, wydatek nie będzie stanowił kup. Chociaż znalazłam kiedys tez
    ciekawy wyrok, który pozwala zaliczyć zaliczkę w koszty. Nie mam
    zapisanej sygnatury, ale sama teza brzmiała tak:

    1. O uznaniu zaliczki za koszt uzyskania przychodów decyduje uznanie za
    koszt uzyskania przychodów wydatków związanych z zobowiązaniem, których
    część stanowi przekazana zaliczka. W związku z tym uznanie zaliczki za
    koszt uzyskania przychodów w konkretnym roku podatkowym zależeć będzie
    od tego, kiedy zobowiązanie podmiotu, któremu zaliczka została
    przekazana, zostanie wykonane i kiedy za koszt uzyskania przychodów
    uznane zostaną inne wydatki związane z tym zobowiązaniem.

    > początkową zaliczką. Czy odprowadzać od niej podatek dopiero po
    > wykonaniu całej usługi,

    tak bym właśnie potraktowała zaliczkę

  • 7. Data: 2007-02-15 13:41:32
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    gonia napisał(a):
    > jeżeli tak uzgodniono w umowie to tak
    W umowie ustalono jedynie, że rozliczenia są na podstawie faktur VAT,
    czyli muszę fakturę wystawić, żeby jakieś pieniądze dostać :)

> [...]
    > zlecenia. Do tego czasu, z tego co zrozumiałam, pozostaje cały czas
    > zaliczką, która zgodnie z przepisem nie podlega opodatkowaniu
    Czy w związku z tym muszę na fakturach wystawianych po zakończeniu
    pierwszego i drugiego etapu zaznaczać, że została pobrana zaliczka? Coś
    takiego gdzieś wyczytałem, tzn. o obowiązku wymieniania na kolejnych
    fakturach (przed wystawieniem końcowej) numerów faktur zaliczkowych, a
    jakoś nie bardzo mogę sobie wyobrazić jak taka faktura miałaby wyglądać.

    Załóżmy, że umowa jest na 10000+VAT=12200 PLN
    1. Dostajemy zaliczkę: 3000+VAT=3660, wystawiamy fakturę nr 1/2007,
    odprowadzamy tylko VAT.
    2. Po jakimś czasie dostajemy drugą zaliczkę: 4000+VAT=4880, wystawiamy
    fakturę nr 2/2007, wpisując na niej (gdzie?) że wcześniej pobrano
    zaliczkę 3000+VAT i wystawiono fakturę zaliczkową nr 1/2007,
    odprowadzamy tylko VAT.
    3. Wywiązujemy się z umowy
    - wystawiamy fakturę końcową (czyli jak rozumiem zaznaczamy w treści, że
    jest końcowa): 3000+VAT=3660, odprowadzamy VAT oraz zaliczkę na podatek
    ale od kwoty 10000, a nie od kwoty na fakturze, czy też może:
    - wystawiamy fakturę końcową (zaznaczamy, że jest końcowa):
    10000+VAT=12200, ale zaznaczamy, że pobrano zaliczki w wysokości
    7000+VAT=8540, w związku z czym odprowadzamy zaliczkę na podatek od
    kwoty 10000, oraz VAT w odpowiedniej wysokości 2200-1540, czy może robi
    się to jeszcze jakoś inaczej?

    > Tu nie chodzi o bezpieczeńśtwo tylko o moment powstania obowiązku
    > podatkowego.Jeżeli chcesz opodatkować każdą otrzymaną kwotę, masz prawo,
    > nikt głowy z tego powodu ci nie urwie.
    Jeśli zaliczkę na podatek odprowadzę wcześniej, to zapewne masz rację.
    Jeśli jednak bym się spóźnił, np. zakładając (być może niesłusznie) że
    wszystkie faktury to zaliczki i płacąc podatek dopiero po wystawieniu
    końcowej, to pewnie nie byłoby już tak różowo :-)

    Maciek

  • 8. Data: 2007-02-15 14:00:20
    Od: t <r...@o...pl>

    Ja miałem podobna umowę tyle że VAT odprowadzał nabywca
    a całośc była podzielona na osobno wymienione etapy
    i miałem zastrzeżenie że po każdym etapie prace mogą być przerwane
    jeśli coś spartolę.
    No i najzwyczajniej w świecie wrzucałem w przychód z datą wystawienia
    faktury,
    całość się zmieściła w jednym roku więc jeśli nawet ktoś się doszuka
    zaliczek
    to w końcu wcześniejsze opodatkowanie kłopotów raczej nie narobi
    (a przynajmniej mam taką nadzieję ;) )

    Odnosnie tego co pisała gonia - że kupujący nie będzie miał KUP -
    jeśli nie zgłosi uwag to to jest tak naprawdę jego problem,
    mozliwe że mu to wisi albo liczy się z tym że nie będzie miał KUP.

    pozdr

  • 9. Data: 2007-02-15 14:59:26
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Maciek napisał:

    > W umowie ustalono jedynie, że rozliczenia są na podstawie faktur VAT,
    > czyli muszę fakturę wystawić, żeby jakieś pieniądze dostać :)

    ale weź pod uwagę, że masz określone terminy, kiedy możesz te fakturę
    wystawić - po ukończeniu każdego etapu. Czyli wystawiasz za coś, co już
    zrobiłeś - np instalacja programu na serwerze - jak dla mnie, jest to co
    prawda część zlecenia, ale niejkao samodzielna. Mógłbyś mieć osobną
    umowę na sam serwer, osobną na każdą końcówkę w sieci. Jest to część
    pracy możliwa do odbioru - dlatego wydaje mi się, że możemy mówić o
> [...]
    > fakturach (przed wystawieniem końcowej) numerów faktur zaliczkowych, a
    > jakoś nie bardzo mogę sobie wyobrazić jak taka faktura miałaby wyglądać.

    jeżeli uznasz, że są to zaliczki, to tak. Ale wtedy nie będzie to
    podlegało podatkowi dochodowi. Jeżeli uznasz, że jest to zapłata za
    częściowe wykonanie usługi - moim zdaniem nie, ale pewnie ile osób tyle
    interpretacji. Ja stoję na stanowiku, że nie jest to zaliczka, tylko
    wykonanie jakiegoś etapu zlecenia, które stanowi samo w sobie już usługę
    - jak wspomniano obok - reszte pracy ktoś inny jest w stanie dokońćzyć
    bez nadmiernego wchodzenia w szczególy czy też rozpoczynania jej na nowo.

    Co do zaliczki początkowej - stanowi ona podstawę opodatkowania
    podatkiem VAT, ale nie podatkiem dochodowym - i jest ona do rozliczenia
    i wykazania jako zaliczka tak, jak wspominasz o tym sam. Ale tylko ta
    pierwsza zaliczka.

> [...]
    > 7000+VAT=8540, w związku z czym odprowadzamy zaliczkę na podatek od
    > kwoty 10000, oraz VAT w odpowiedniej wysokości 2200-1540, czy może robi

    róznie są wystawiane takie faktury: niektórzy wystawiają korekty do
    wszystkich wczesniejszych faktur, a końcową fakture wystawiają w pełnej
    wysokości. Inni wystawiają na całość w 1 pozycji, w pozostałych minusują
    wcześniejsze zaliczki. Jeszcze inni wystawiają tylko na pozostałą do
    zapłaty kwotę,jako ostateczne rozliczenie zlecenia, usługi czy czegos
    tam, a pod spodem wypisuja wszelkie wcześniejsze zaliczkowe faktury - i
    tak chyba jest najsensowniej -> dla mnie, uważam, że od strony
    podatkowej i tak na jedno wyjdzie.

> [...]
    > wszystkie faktury to zaliczki i płacąc podatek dopiero po wystawieniu
    > końcowej, to pewnie nie byłoby już tak różowo :-)

    Co najwyżej odsetki zostałyby ci naliczone, o ile komuś przy takich
    kwotach chciałoby się w to bawić. Jeżeli zostanie to wykazane w księgach
    do opodatkowania - ni emozna Cie będzie za to okarać, taka jest
    zazwyczaj praktyka. W tym przypadku ni ebęziemy mieli zaniżenia podstawy
    opodatkowania jako takiej, a jedynie przesunięcie w czasie obowiązku
    podatkowego.
    Co do rozpoznania kiedy pojawia sie obowiązek podatkowy - tylko ty
    jestes władny mając w łapkach umowę. Ja stwaiam na częściowe wykonanie
    usługi;-)

  • 10. Data: 2007-02-15 16:12:56
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    gonia napisał(a):
> [...]
    > umowę na sam serwer, osobną na każdą końcówkę w sieci. Jest to część
    > pracy możliwa do odbioru - dlatego wydaje mi się, że możemy mówić o
    Oczywiście. W umowie jest termin zakończenia pierwszego etapu i po tym
    terminie (jeśli wszystko zostanie zrobione) mam wystawić fakturę.

> [...]
    > - jak wspomniano obok - reszte pracy ktoś inny jest w stanie dokońćzyć
    > bez nadmiernego wchodzenia w szczególy czy też rozpoczynania jej na nowo.
    Jasne - po pierwszym etapie istnieje tak na prawdę możliwość zerwania
    umowy i kontynuowanie prac przez inny podmiot - stąd także podział na
    etapy i zapłata po zakończeniu danego etapu.

> [...]
    > podatkiem VAT, ale nie podatkiem dochodowym - i jest ona do rozliczenia
    > i wykazania jako zaliczka tak, jak wspominasz o tym sam. Ale tylko ta
    Czyli taka zaliczka nie pojawia się w KPiR, a jedynie w rejestrze
    sprzedaży VAT?

> [...]
    > tam, a pod spodem wypisuja wszelkie wcześniejsze zaliczkowe faktury - i
    > tak chyba jest najsensowniej -> dla mnie, uważam, że od strony
    No właśnie mam problem, którą formę wybrać, chociaż chyba ostatnia
    wymieniana jest prawidłowa. Tylko jak to ma prawidłowo wyglądać? Te
    zaliczki wpisuje się jako kolejne pozycje na fakturze, czy po prostu
    jako dłuuugą nazwę usługi, no i co formalnie trzeba tam wpisać (tylko
    numery faktur zaliczkowych, czy też jakieś kwoty, odprowadzony wcześniej
    VAT itp itd)?

    Przykładowa faktura końcowa:
    - pozycja 1
    Nazwa usługi: Usługa xxx - faktura końcowa
    Cena netto: 3000 PLN
    Stawka VAT: 22%
    Kwota VAT: 660 PLN
    Wartość brutto: 3660 PLN
    - pozycja 2
    Nazwa usługi: Zaliczka 1/2007
    Cena netto: 3000 PLN (zapłacone wcześniej)
    Stawka VAT: 22% (taka stawka?)
    Kwota VAT: 0 PLN (zapłacone i odprowadzone wcześniej)
    Wartość brutto: 3000 PLN
    - pozycja 3
    Nazwa usługi: Zaliczka 2/2007
    Cena netto: 4000 PLN (zapłacone wcześniej)
    Stawka VAT: 22%
    Kwota VAT: 0 PLN (zapłacone i odprowadzone wcześniej)
    Wartość brutto: 4000 PLN

    Czyli łącznie:
    Netto: 10000 PLN
    VAT: 660 PLN
    Do zapłaty: 3660

    czy może faktura ma wyglądać tak:
    - pozycja 1
    Nazwa usługi: Usługa xxx - faktura końcowa, pobrane zaliczki: 1/2007
    3000 PLN + VAT 660 PLN , 2/2007 4000 PLN + VAT 880 PLN
    Cena netto: 3000
    Stawka VAT: 22%
    Kwota VAT: 660
    Wartość brutto: 3660

    W tym drugim przypadku oczywiście trzeba się dokładnie przyjrzeć
    fakturze, żeby właściwie zaksięgować ją w KPiR, bo trzeba ją wpisać jako
    10000 PLN + VAT 660 PLN.

> [...]
    > Co do rozpoznania kiedy pojawia sie obowiązek podatkowy - tylko ty
    > jestes władny mając w łapkach umowę. Ja stwaiam na częściowe wykonanie
    Jednak w przypadku kontroli przed wykonaniem usługi, a po pobraniu
    takich "zaliczek" można by mi już chyba zarzucić zaniżanie podstawy
    opodatkowania, bo zaliczki pojawiałyby się jedynie w ewidencji VAT, a
    nie w KPiR.

    Maciek