  • 1. Data: 2004-06-03 13:08:10
    Temat: Umowa zlecenie nie rozumiem tu czegoś
    Od: "Pawel W" <pawelw6@nospam@tlen.pl>

    Witam

    Sytuacja jest taka: kumpel pracuje normalnie zarabia coś koło 800zł/mies no
    i padła propozycja zrobienia czegoś na umowe zlecenie.
    I tu się zaczyna problem.
    Wypłata na ręke ustalona była na 4200zł (czyli chyba jest to kwota netto ??)
    Zleceniodawca natomoast napisał coś takiego:
    "
    Rozliczenie wygląda tak,
    1. Brutto: 4200 zł
    2. koszty uzyskania przychodu (20% z 4200) = 840 zł
    3. Do opodatkowania (punkt 1 - puntk 2) = 3360 zł
    4. Podatek (19% z punktu 3 czyli z 3360 zł) = 638,40
    5. do wypłaty (punkt 1 minus punkt 4) = 3561,6 zł
    podkreslam ze potracony podatek, bedzie zwrocony przy rozliczeniu rocznym,
    wiec i tak otrzymasz te pieniadze tyle tylko ze poźniej.
    "

    Pytanie czy faktycznie dostanie zwrot podatku czy zleceniodawca próbuje go
    wyrobić na te 638zł i dostanie tylko 3561,6zł a reszta przepadnie?

    Ja się wogóle w tym nie orjętuje bo jeszcze studjuje on też nie bardzo no i
    nie cche żeby wyszedł stratny.
    --
    Pawel W

  • 2. Data: 2004-06-03 13:21:50
    Temat: Re: Umowa zlecenie nie rozumiem tu czegoś
    Od: "Opix" <f...@v...pl>

    Użytkownik "Pawel W" <pawelw6@nospam@tlen.pl> napisał w wiadomości

    dobry bajer
    jak wypłata ustalona jest na rękę to znaczy netto a twierdzenie ze
    odbierze sobie w rozliczeniu rocznym .....mikołaje w us nie
    pracują -rozliczenia roczne składa się po okresie gwiazdkowym
    --
    pozdrawiam

    Opix

  • 3. Data: 2004-06-03 13:30:39
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Pawel W napisał:
> [...]
    >
    > Pytanie czy faktycznie dostanie zwrot podatku czy zleceniodawca próbuje go
    > wyrobić na te 638zł i dostanie tylko 3561,6zł a reszta przepadnie?

    Jeżeli Twój kolega faktycznie pracuje na etacie i zarabi 800zł (brutto
    cz netto niczego tu akurat nie zmienia) to nie zobaczy ani grosza z
    podatku potrąconego z umowy - zlecenia.
    Dostałby cześc podatku (cześc, nie więcej niż 530zł) gdyby jego jedynym
    przychodem były umowy- zlcenia i nie przekroczyłby w roku pierwszego
    progu skali podatkowej. Ponieważ przy obliczaniu zaliczek od umów zleceń
    nie uwzględnia sie kwoty obniżenia zaliczki więc niejako w ciągu roku
    tworzy się nadpłata.
    W opisanej przez Ciebie sytuacji kolega może o pobranym podatku
    zapomnieć. Kwotę obniżenia zaliczki wykorzystał przy umowie o pracę i tyle.

    A więc pomijając co ustalili sobie na wstępie, zleceniodawca świadomie
    lub nie wprowadza go w błąd, Twój kolega nie dostanie zwrotu podatku z
    tytułu tej umowy więc te pieniądze sa stracone.

    Swoją droga co oznacza "wypłata ustalona"? Ustnie sie dogadali? To
    kicha. Jeżeli nie ma na to dowodu na piśmie - np. umowy i w niej
    okreslonej kwoty z wraźnym zaznaczeniem NETTO to nie ma czym walczyć ze
    zleceniodawcą.

    Tak a propos, od umowy - zlecenia odprowadza się ubezpiecznie zdrowotne
    którego tu nie policzono, chyba że znajomy jest studentem do 26 roku życia.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2004-06-03 22:20:46
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    > Jeżeli Twój kolega faktycznie pracuje na etacie i zarabi 800zł (brutto
    > cz netto niczego tu akurat nie zmienia) to nie zobaczy ani grosza z
    > podatku potrąconego z umowy - zlecenia.

    moze zobaczyc caly odprowadzony podatek jesli w zeznaniu rocznym ujmie ulgi
    i odliczenia (oczywiscie jesli takowe posiada)

    pozdrawiam
    grzess

  • 5. Data: 2004-06-04 06:58:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Jun 2004, grzess wrote:

> [...]
    >+ moze zobaczyc caly odprowadzony podatek jesli w zeznaniu rocznym ujmie ulgi
    >+ i odliczenia (oczywiscie jesli takowe posiada)

    ...ale tak powstaje pętelka pt. "jak ma więcej odliczeń to mu i tak
    braknie przy kolejnej wypłacie" - istnienie odliczeń jest "bonusem"
    ze strony ustawodawcy, zleceniodawcy nic do tego. Jeśli była mowa
    o kwocie netto.... to miało być netto. Jest brutto :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-06-08 12:13:46
    Od: "Agusia" <s...@w...pl>

> [...]
    > wyrobić na te 638zł i dostanie tylko 3561,6zł a reszta przepadnie?
    >
    > Ja się wogóle w tym nie orjętuje bo jeszcze studjuje on też nie bardzo no

    A jest to Twój jedyny dochód w 2004 roku?

  • 7. Data: 2004-06-08 12:29:52
    Od: "TH" <i...@t...com.pl>

    Użytkownik "Agusia" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Pawel W" <pawelw6@nospam@tlen.pl> napisał w wiadomości

    > no
    > ??)

    > A jest to Twój jedyny dochód w 2004 roku?

    To co wyliczyłaś jest wyliczone prawidłowo + trzeba jeszcze doliczyć ZUS
    ub. zdrowotne 8,25 %.

    Aby dostał 4240 zł do ręki to brutto powinno wynosić 5000 zł.
    Nie jest też prawdą, że odbierze sobie podatek na koniec roku.
    Chyba że wykaże jakieś odpisy podatkowe np. budowę domu, remont mieszkania
    itp.

    Mógłby liczyć na zwrot podatku tylko w przypadku gdyby w całym roku jego
    zarobki (ze wszystkich źródeł tj. umowa o pracę i inne umowy zlecenia, o
    dzieło) razem nie przekroczyły kwoty 2 790 zł.
    TH