    From: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Uregulowanie długów wobec ZUS/US
    Date: Thu, 12 May 2011 12:58:52 +0200

    Radek wrote:

    > Witam! Sprawa wygląda tak, że na dzień dzisiejszy zalegam:
    >
    > 1. 840 zł w ZUS z tytułu prowadzonej jednoosobowej działalności gosp.
    > 2. 800 zł w US z tytułu działalności
    > 3. i jeszcze 900 zł w US z tytułu rozliczenia corocznego
    >
    > Problem w tym, że mam w tej chwili 1000 zł, a reszta mi wpłynie dopiero
    > za miesiąc/dwa, więc muszę rozplanować kolejność spłacania tych
    > należności. Chciałbym się Was poradzić jako bardziej doświadczonych osób
    > - w jakiej kolejności to spłacać, aby narazić się na jak najmniejsze
    > konsekwencje?

    Jak nie przegniesz sprawy, całe konsekwencje = koszy upomnień plus
    odsetki. No i ewentualnie "zaświadczenie o niezaleganiu" czasem
    jest potrzebne.

    W ostatniej kolejnośći płać ZUS - zgłaszają się zwykle po wielu
    miesiącach lub nawet latach. Ale jest jakaś zagwozdka proceduralna
    - jak czegoś tam nie zapłacę w terminie, to moja księgowa wysyła
    im jakiś druczek (bo jeśli dobrze rozumiem, grozi coś w rodzaju:
    brakło wpłaty -> umowa nieważna -> brak ewentualnych świadczeń w
    przyszłości).

    Bieżący podatek dochodowy to możesz spokojnie zapłacić 30 kwietnia
    roku przyszłego. Z VATem tak dobrze nie jest - mój US potrafi
    się upominać już po dwóch tygodniach, a ignorowanie grozi
    w pierwszej kolejności albo blokadą konta, albo kontaktem
    z windykatorem (do tej pory nie wiem, od czego to zależy
    - mam wrażenie że losowo). Windykacja US jest chyba
    najskuteczniejszą windykacją w tym kraju - prędzej się
    z sądowym komornikiem dogadasz :)

    --
    mjk
    Nie pisz na s...@a...com.pl - to pułapka