  • 1. Data: 2004-09-09 12:19:00
    Temat: Uzytkownik Maddy odpowiedziala choc wpierw zapytac miala no i...(bylo: zus-pomocy)
    Od: "Ireneusz Makowski" <imaks'delete'@plusnet.pl>

    ...... dała czy nie dała ciała?

    A chodzi generalnie o to, ze nikt oprocz pytajacego nie wie do tej pory czy
    oplaca on skladki od minimalnej podstawy wymiaru czy tez wyzszej, bo
    istnieje b. powazna watpliwosc czy podana przez Maddy instrukcja
    postepowania ( cytat powyzej ) jest prawidlowa gdyby sie okazalo ze pytajacy
    podwyzsza sobie kazdego miesiaca podstawe do skladek i tak tez ma zamiar
    uczynic w miesiacu w ktorym ma L-4.

    Pozdrawiam,

    Irek Makowski

  • 2. Data: 2004-09-09 12:46:25
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Ireneusz Makowski napisał:
> [...]
    > podwyzsza sobie kazdego miesiaca podstawe do skladek i tak tez ma zamiar

    Ale gdzie tkwi problem? Dobrowolne podniesienie składki do niczego nie
    zobowiązuje, nie ma żadnego okresu "karencji" w czasie którego musimy
    płacić więcej, bo tak zadeklarowaliśmy.

    Podstawa składek na ZUS ma byc nie niższa od obowiązkowej minimalnej
    podstawy.
    Jeżeli płaci sie dobrowolnie wyższą składkę zus, w tym za miesiąc w
    którym chorujemy, to dalej mamy zapłacić nie mniej niż najniższa
    składkę, obnizona proporcjonalnie do okresu choroby. I tyle.
    Jeżeli chcemy więcej możemy więcej. ZUS wymaga od nas minimum i z tego
    będzie rozliczał.
    Możemy sobie podwyższona składkę za okres choroby zapłacić w całości
    albo proporcjonalnie albo nie podwyższać i ograniczyć sie do minimum,
    jak komu pasuje i na ile go stać.
    Podstawę składek inną niż minimalna deklarujemy co miesiąc i co miesiąc
    możemy zadeklarować inną kwotę.
    Wprawdzie nie widze celu takiego wachlowania podstawą, znam lepsze
    lokaty, ale jak ktos by chciał to może ;-)

    Nie ma problemu, no chyba że problemem jest zapaśc decyzyjna
    ubezpiecznego. Ale jak nie wie czego chce to ja nic nie poradzę ;-)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2004-09-09 13:12:27
    Od: "Ireneusz Makowski" <imaks'delete'@plusnet.pl>

    > Ale gdzie tkwi problem?

    W ZUS'ie i jego sposobie interpretacji przepisow. (Wlasnie przed tygodniem
    otrzymalem decyzje)

> [...]
    > płacić więcej, bo tak zadeklarowaliśmy.
    >
    > Podstawa składek na ZUS ma byc nie niższa od obowiązkowej minimalnej

    Jasne jak slonce.

    > Jeżeli płaci sie dobrowolnie wyższą składkę zus, w tym za miesiąc w
    > którym chorujemy, to dalej mamy zapłacić nie mniej niż najniższa
    > składkę, obnizona proporcjonalnie do okresu choroby.

    A tu juz moze byc problem. Bo ZUS uwaza ze ze jesli ubezpieczony posluguje
    sie "kwota zadeklarowana" i kwota ta jest wyzsza niz minimalna, to nie
    podlega ona proporcjonalnemu obnizeniu, a juz na pewno nie mozna jej
    korygowac.

    > Jeżeli chcemy więcej możemy więcej. ZUS wymaga od nas minimum i z tego
    > będzie rozliczał.
    > Możemy sobie podwyższona składkę za okres choroby zapłacić w całości
    ZUS powie: TAK
    > albo proporcjonalnie
    tu ZUS powie TAK jesli obnizymy od razu, albo powie NIE jeśli zrobić to
    korektą jak radzilaś w wątku (zus-pomocy)

    Dodam tylko jeszcze, ze w moim przypadku podwyzszanie podstawy wymiaru
    skladek polega na zaokraglaniu kwoty minimalnej w gore do pelnych dziesiatek
    zlotych (latwiej sie pamieta trudniej o blad przy wpisywaniu do programu
    ksiegowego liczacego skladki czy tez do platnika ).

    Pozdro,

    Irek Makowski.

    P.S. Na priva posylam Ci scan decyzji. Oczywiscie odwoluje sie do sadu, z
    tego co wiem precedensow nie bylo, ale nie jestem pierwszy.

  • 4. Data: 2004-09-09 13:33:15
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

> [...]
    >
    > tu ZUS powie TAK jesli obnizymy od razu, albo powie NIE jeśli zrobić to
    > korektą jak radzilaś w wątku (zus-pomocy)

    Hmm.. o korekcie jakoś nie pomyslałam, przyznaję. Uciekła mi cała sprawa
    korekty.
    Chociaż teoretycznie nie ma zakazu korygowania. W końcu ubezpieczny mógł
    sie np. pomylic na swoja niekorzyść a wcale nie chcial więcej płacić.
    Znowu prawo powielaczowe.

    > P.S. Na priva posylam Ci scan decyzji. Oczywiscie odwoluje sie do sadu, z
    > tego co wiem precedensow nie bylo, ale nie jestem pierwszy.

    Ciekawe jaki będzie wynik. Koniecznie daj znać na grupie! Dobrze
    wiedziec jak sądza sądy w takich nietypowych przypadkach.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2004-09-09 21:38:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Sep 2004, Ireneusz Makowski wrote:
    [...]
> [...]
    >+ sie "kwota zadeklarowana" i kwota ta jest wyzsza niz minimalna, to nie
    >+ podlega ona proporcjonalnemu obnizeniu, a juz na pewno nie mozna jej

    Ale moment.
    Przyjmijmy iz ZUS ma rację.
    Jakim prawem wobec tego honoruje taką operację dla składki minimalnej,
    skoro NIE MA żadnego obowiązku płacenia minimum ??

    Przecież chcąc sobie podwyższyć składkę z "minimum" na "więcej" nie
    robi się NIC ponadto, co robi się "normalnie": składa deklarację.
    I można (*można*) jej nie złożyć jeśli kwota jest taka sama - lub
    "urzędowo minimalna".
    Jeśli ZUS przyjmuje korektę policzoną od podstawy 1338,32 zł zamiast
    uznać że ubezpieczony chciał sobie w danym miesiącu podwyższyć
    podstawę do np. 1455,40 - to narusza przecież zasadę "jednakowego
    traktowania"...

    [...]
    >+ tu ZUS powie TAK jesli obnizymy od razu, albo powie NIE jeśli zrobić to
    >+ korektą jak radzilaś w wątku (zus-pomocy)

    Rozumiem - ale czy dla "minimum" wobec tego też powie NIE - a jeśli
    NIE powie NIE :) - to dlaczego...
    Ja wiem że to nie ty jesteś adresatem moich pytań a ZUS, ale... :)
    Też apeluję o info co WSA na to !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-09-10 05:40:20
    Od: "Ireneusz Makowski" <imaks'delete'@plusnet.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > Rozumiem - ale czy dla "minimum" wobec tego też powie NIE - a jeśli
    > NIE powie NIE :) - to dlaczego...
    > Ja wiem że to nie ty jesteś adresatem moich pytań a ZUS, ale... :)
    > Też apeluję o info co WSA na to !

    Odwolanie od decyzji ZUS kieruje sie do Okregowego Sądu Pracy i Ubezpieczen
    Spolecznych i nie wiem czy to nie powinno mnie/nas martwic :(

    Pozdrowka,

    Irek Makowski

    P.S. Tobie tez moge podeslac scan decyzji, to sobie poczytasz jak ZUS ssie
    palec.