  • 1. Data: 2005-03-11 02:07:22
    Temat: Uzywany komputer a koszty w DG
    Od: "Joanna Kowalczyk" <j...@p...onet.pl>

    Hej,

    Byc moze bylo juz na grupie, ale zaryzykuje i zapytam :)
    Prowadze DG na zasadach ogolnych KPiR i VAT. Jeszcze przed rozpoczeciem
    dzialalnosci nabylam komputer (laptop) za granica (prywatny import z usa).
    Teraz chcialabym wprowadzic go na "stan" firmy. Niestety nie posiadam
    zadnego dokumentu nabycia tego towaru tj. faktura czy paragon. Jego rynkowa
    wartosc oceniam na ok. 4500 pln. Wiem ze mozna jednorazowo zaliczyc w koszty
    ST, ktorego wartosc nie przekracza 3500 pln netto. Ale jak bedzie w tym
    przypadku? Jaka kwote powinnam przyjac za wartosc poczatkowa 3500 czy moze
    4270 (3500 + 22% VAT), zeby mozna bylo zaliczyc laptopa jednorazowo w
    koszty. Bo chyba nie oplaca mi sie go amortyzowac? A moze jest inaczej...?
    Czekam na Wasze opinie i rady.

    Pozdrawiam,
    Asia

  • 2. Data: 2005-03-11 06:34:40
    Temat: Re: Uzywany komputer a koszty w DG
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Joanna Kowalczyk" <j...@p...onet.pl>
    napisał w wiadomości news:d0qugn$cf3$1@news.onet.pl...
> [...]
    > przypadku? Jaka kwote powinnam przyjac za wartosc poczatkowa 3500 czy moze
    > 4270 (3500 + 22% VAT), zeby mozna bylo zaliczyc laptopa jednorazowo w
    3500

    > Bo chyba nie oplaca mi sie go amortyzowac?
    Jeżeli mówimy nt. czystej opłacalności (pomijam inflację, Twoje wyniki w tym
    jak i następnym roku, ulgi/odliczenia do których możesz potrzebować
    zapłaconego podatku...itp) to się opłaca: w koszty razem wejdzie Ci 1000 zł
    więcej....
    :-)

    Ale tutaj decyzję musisz podjąć ty...
    :-)
    pamiętaj, że możesz go zamortyzować w przyspieszony sposób:
    najłatwiej: 30% rocznie * 2 = 60%
    Amortyzacja 20 miesiecy

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 3. Data: 2005-03-11 08:48:14
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
    > jak i następnym roku, ulgi/odliczenia do których możesz potrzebować
    > zapłaconego podatku...itp) to się opłaca: w koszty razem wejdzie Ci 1000
    > zł
    > więcej....

    dlaczego 1000 wiecej?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 4. Data: 2005-03-11 10:06:40
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    wiadomości news:d0rm8q$8rp$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Użytkownik "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > dlaczego 1000 wiecej?

    " Jego rynkowa
    wartosc oceniam na ok. 4500 pln.
    ^^^^^^^^
    Wiem ze mozna jednorazowo zaliczyc w koszty ST, ktorego wartosc nie
    przekracza 3500 pln netto. Ale jak bedzie w tym
    przypadku? Jaka kwote powinnam przyjac za wartosc poczatkowa 3500 czy moze

    ^^^^^
    4270 (3500 + 22% VAT), zeby mozna bylo zaliczyc laptopa jednorazowo w
    koszty"

    Koleżanka, z tego co widać wyceniła na 4500, chcąc zamortyzować jednorazowo
    obniży jego wartość do 3500.

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 5. Data: 2005-03-11 11:47:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Mar 2005, Jan Werbiński wrote:

    > + Użytkownik "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl> napisał
    > + > zapłaconego podatku...itp) to się opłaca: w koszty razem wejdzie Ci 1000 zł
> [...]

    Łukasz najwyraźniej założył i podatnik zaliczy w KUP albo 3500 zł :)
    albo 4500 zł. Dla mnie potencjalnie możliwe stanowisko US nie jest
    oczywiste: z jednej strony dla <=3500 zł Skarb "oszczędza" 1000 zł,
    ale z drugiej podatnik unika "normalnej" amortyzacji.
    Jest więc możliwe iż US uzna iż podatnik zaniżył wycenę i miało
    być 3600 zł :) - pytanie co wtedy zrobić...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)