  • 1. Data: 2018-02-12 18:41:13
    Temat: Używany samochód osobowy w firmie - pytanie o amortyzację
    Od: Marek <x...@x...xxx>

    Witam,

    zwracam się z zapytaniem do obeznanych w temacie i chętnych na
    łopatoligiczne wyjaśnienie osobie uczulonej na czytanie paragrafów :)

    Działalność to firma jednoosobowa oparta na KPiR. Chciałbym zakupić
    używany samochód osobowy na umowę kupna sprzedaży, który służyłby
    głównie do wyjazdów związanych z działalnością ale tez do użytku
    prywatnego i zastanawiam się czy zamieszanie jest tego warte.
    Zakup auta to koszt około 30 tys, więc rozkładając na 30 miesięcy
    wychodzi około 1000zł na miesiąc kwota amortyzacji. Rozumiem, że te
    1000zł to koszt uzyskania mojego miesięcznego przychodu. dodatkowo mogę
    brać w koszty 50% VAT od paliwa i koszt napraw, części, ubezpieczeń
    (również 50% ?).
    Powiedzmy, że po tych 30 miesiącach, kiedy auto już całkiem się
    zamortyzuje chciałbym je sprzedać powiedzmy za 20 tys zł - czyli 10 tys
    mniej niż kupiłem - czy w takiej sytuacji amortyzacja ma jakikolwiek sens?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2018-02-12 20:53:15
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-02-12 o 18:41, Marek pisze:
> [...]
    > Powiedzmy, że po tych 30 miesiącach, kiedy auto już całkiem się
    > zamortyzuje chciałbym je sprzedać powiedzmy za 20 tys zł

    brutto czy netto? Bo jako auto firmowe, sprzedajesz na 23%VAT

    - czyli 10 tys
    > mniej niż kupiłem -

    dużo więcej. Dolicz 23%VAT do zapłaty i kwota netto do dochodu :P

    czy w takiej sytuacji amortyzacja ma jakikolwiek sens?

    Raczej żadnego.

    --
    Pete

  • 3. Data: 2018-02-12 21:50:39
    Od: Marek <x...@x...xxx>

    W dniu 2018-02-12 o 20:53, Pete pisze:

    > brutto czy netto? Bo jako auto firmowe, sprzedajesz na 23%VAT

    nawet jeśli przy zakupie nie odliczyłbym VAT (zakup jak pisałem na umowę
    - kupna sprzedaży) ?

    > dużo więcej. Dolicz 23%VAT do zapłaty i kwota netto do dochodu :P

    tego się obawiałem, w takim razie w jakiej sytuacji to się opłaca?
    Jednak mnóstwo osób korzysta z auta prywatnego na użytek w firmie
    korzystając z amortyzacji, więc gdzieś musi być haczyk.

    Pozdrawiam
    Marek

  • 4. Data: 2018-02-12 22:52:18
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2018-02-12 o 21:50, Marek pisze:
    > nawet jeśli przy zakupie nie odliczyłbym VAT (zakup jak pisałem na umowę
    > - kupna sprzedaży) ?
    No niestety te skur*... pardon, mili panowie, którzy chcą naszego dobra,
    jakiś czas temu po to dobro w ten sposób sięgnęli.

    > tego się obawiałem, w takim razie w jakiej sytuacji to się opłaca?
    > Jednak mnóstwo osób korzysta z auta prywatnego na użytek w firmie
    > korzystając z amortyzacji, więc gdzieś musi być haczyk.
    Jeśli potrzebujesz kosztów, a nie masz innych, to się pewnie opłaca.
    Pamiętaj, że zawsze po tych 30 miesiącach możesz sprzedać
    wyeksploatowany wrak za symboliczne parę tysięcy ;-)

    Maciek

  • 5. Data: 2018-02-12 22:57:34
    Od: cef <c...@i...pl>

    > nawet jeśli przy zakupie nie odliczyłbym VAT (zakup jak pisałem na umowę
    > - kupna sprzedaży) ?

    Nawet wtedy.

    > tego się obawiałem, w takim razie w jakiej sytuacji to się opłaca?
    > Jednak mnóstwo osób korzysta z auta prywatnego na użytek w firmie
    > korzystając z amortyzacji, więc gdzieś musi być haczyk.

    Część nie zdaje sobie sprawy z przepisów i dopiero jak księgowa
    im wyliczy, to sie dowiadują.
    Poza tym co to jest mnóstwo? Ja prowadzę firmę
    20 lat, używam samochodów kolejnych w działalności
    a jeszcze żadnego nie amortyzowałem.
    I też mi się opłaca :-)

  • 6. Data: 2018-02-12 23:05:11
    Od: Marek <x...@x...xxx>

    W dniu 2018-02-12 o 22:57, cef pisze:

> [...]
    > im wyliczy, to sie dowiadują.
    > Poza tym co to jest mnóstwo? Ja prowadzę firmę
    > 20 lat, używam samochodów kolejnych w działalności
    Mnóstwo miałem na myśli praktycznie kazdego kogo znam i prowadzi
    działalność gospodarczą.
    Mógłbyś zdradzić na czym polega ta opłacalność ?
    Istnieje opcja wpisania auta prywatnego na użytek firmowy bez
    amortyzacji, jedynie wliczając koszty napraw i paliwa ?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 7. Data: 2018-02-12 23:06:18
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > Poza tym co to jest mnóstwo? Ja prowadzę firmę
    > 20 lat, używam samochodów kolejnych w działalności
    > a jeszcze żadnego nie amortyzowałem.
    > I też mi się opłaca :-)
    Ale zapewne nie były to Twoje prywatne auta na użytek w firmie :-)

    Maciek

  • 8. Data: 2018-02-12 23:07:37
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2018-02-12 o 23:05, Marek pisze:
> [...]
    > Istnieje opcja wpisania auta prywatnego na użytek firmowy bez
    > amortyzacji, jedynie wliczając koszty napraw i paliwa ?
    Tak, ale zdaje się przy prowadzeniu kilometrówki. Tu znów trzeba
    wyliczyć ile warty jest czas :-)

    Maciek

  • 9. Data: 2018-02-13 06:37:52
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2018-02-12 o 23:06, Maciek pisze:
    > Ale zapewne nie były to Twoje prywatne auta na użytek w firmie :-)

    Były.
    Pierwsze auta były o niskiej wartości - koszt rocznej eksploatacji
    przekraczał
    wartość samochodu, więc amortyzacja nie miała znaczenia.
    Kolejne było w laesingu - jeszcze w czasach kiedy odliczało się cąły VAT,
    potem je wykupiłem za grosze i tego już nie wprowadzałem do firmy,
    tylko na kilometrówkę.
    Prowadzę sobie kilometrówkę i to taką niepełną, bo wystarczy, że raz się
    przejadę gdzieś dalej i jazd lokalnych nawet już nie wykazuję.

  • 10. Data: 2018-02-15 20:49:37
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2018-02-13 o 06:37, cef pisze:
> [...]
    > Prowadzę sobie kilometrówkę i to taką niepełną, bo wystarczy, że raz się
    > przejadę gdzieś dalej i jazd lokalnych nawet już nie wykazuję.
    Kiedyś też prowadziłem, ale mi się odechciało - mój czas jest cenny.
    Poza tym czuję przez skórę, że gdyby się jakiś urzędnik uparł, to nie
    udałoby mi się nijak wytłumaczyć dlaczego jechałem z punktu A do B i
    dlaczego akurat taka mi wyszła odległość, skoro można było pojechać
    przez C i byłoby 2.5km mniej ;-)

    Maciek