  • 1. Data: 2006-09-01 09:36:37
    Temat: VAT Pytanie
    Od: Kokum <k...@g...pl>

    Witam,

    jestem dosyć początkujący, więc prosze o wyrozumiałość. Zaznaczam, że od
    kilku dni google i nie mogę znaleźć właściwych odpowiedzi.

    Otworzyłem w roku bieżącym DG (KPiR, VAT).

    Posiadam samochód osobowy kupiony w 2004 r na fakturę VAT. Z dniem
    otwarcia DG wprowadziłem go do EŚT (wartość początkowa = cena brutto z
    faktury zgodnie z art. 22g ust.1 ("w razie nabycia w drodze kupna - cenę
    ich nabycia") ustawy o p.d.o.o.f.). Moje pytania:
    1. Czy to jest poprawne ? Nie stosowałem art.22g ust.8 ("Jeżeli nie
    można ustalić ceny nabycia") w celu ustalenia wrtości początkowej jako
    wrtości rynkowej z grudnia ub. roku ponieważ mogłem ustalić cenę nabycia
    (mam fakturę)
    2. Nie stosowałem art.22g ust.3, który mówi o pomniejszeniu wartości
    początkowej naliczony o VAT bo nie byłem pewny czy przysługuje mi prawo
    do takiego odliczenia.

    Czy takie rozumowanie jest poprawne ?

    Pozdrawiam,
    Dawid

  • 2. Data: 2006-09-01 20:06:30
    Temat: Re: VAT Pytanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Sep 2006, Kokum wrote:

    > 2. Nie stosowałem art.22g ust.3, który mówi o pomniejszeniu wartości
    > początkowej naliczony o VAT bo nie byłem pewny czy przysługuje mi prawo do
    > takiego odliczenia.

    Rozumiem że samochód był kupiony "osobiscie" (mimo że na f-rę VAT)?
    Bo prawo zaliczenia w koszty kwoty VAT nie wynika z nieodliczenia VATu,
    ale z tego że nie było wolno odliczyć (czyli z faktu że ktoś "nie był
    pewny więc nie odliczył" nie wynika czy mógł uznać go za koszt!).

    > Czy takie rozumowanie jest poprawne ?

    Mi wychodzi że tak :) (zakładając właśnie że był kupiony "przed DG").

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2006-09-04 07:25:32
    Od: Kokum <k...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > pewny więc nie odliczył" nie wynika czy mógł uznać go za koszt!).

    > Mi wychodzi że tak :) (zakładając właśnie że był kupiony "przed DG").

    Dzięki za odpowiedź,

    Tak, faktura za samochód jest na osobę prywatną, konkretnie na mnie. To
    oznacza, że nie mam prawa do odliczenia VAT ?

    Pozdrowienia,
    DAwid Kubasik

  • 4. Data: 2006-09-04 08:22:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Sep 2006, Kokum wrote:

    > Tak, faktura za samochód jest na osobę prywatną, konkretnie na mnie. To
    > oznacza, że nie mam prawa do odliczenia VAT ?

    Dokładniej jest tak, że jeśli samochód był nabyty "w celu osobistym"
    to prawo nie przysługiwało. A jeśli był nabyty przed rozpoczęciem
    DG to IMO trudno twierdzić że było inaczej :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2006-09-04 09:10:01
    Od: Kokum <k...@g...pl>

> [...]
    > to prawo nie przysługiwało. A jeśli był nabyty przed rozpoczęciem
    > DG to IMO trudno twierdzić że było inaczej :)

    Ok,

    zrozumiano.

    Dzieki!

  • 6. Data: 2006-09-04 10:11:22
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Dokładniej jest tak, że jeśli samochód był nabyty "w celu osobistym"
    > to prawo nie przysługiwało. A jeśli był nabyty przed rozpoczęciem
    > DG to IMO trudno twierdzić że było inaczej :)

    Problem polaga na tym, że to ograniczenie możliwości odliczania VAT od
    tego co kupiono przed rozpoczęciem DG jest podobno sprzeczne z
    dyrektywą UE. Oczywiście US-y się tym nie przejmują. Ale ciekawe co
    będzie gdy kiedyś ktoś ich zmusi do uznania dyrektywy. Wtedy
    przypuszczalnie przegną w drugą stronę - będę twierdzić, że przy
    sprzedaży trzeba płacić VAT, bo na podstawie dyrektywy *można* go było
    odliczyć przy zakupie.