eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiVAT a art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ratunku! › Re: VAT a art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ratunku!
  • Data: 2004-11-20 22:16:54
    Temat: Re: VAT a art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ratunku!
    Od: "gosc" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Inna usługa oparta na tej zasadzie nie przychodzi Ci na myśl, bo to
    bardziej
    > przypomina relacje wynikające ze stosunku pracy (prawnego). To znaczy:
    > - zgłaszasz wydawcy chęć napisania czegoś (jakbyś ubiegał się o pracę),
    > - wydawca to akceptuje (przyjmuje Cię do pracy),
    > - a następnie wyznacza warunki: do kiedy tekst musi być napisany, na jaki
    > konkretnie temat, jaka długość i jaka wierszówka. Czyli zachowuje się jak
    > pracodawca, a nie usługobiorca. A sam piszesz niżej, że po nawiązaniu
    > stosunku prawnego vat nie obowiązuje.

    Tez nie do konca....

    Swoja droga widzialem w ustawie zapis, ze jak masz umowe o dzielo ze swoim
    pracodawca (czyli z ktorym masz takze umowe o prace) to takie dzielo jest
    zwolnione z Vat, natomiast co do praw autorskich takiego zapisu nie
    widzialem (juz teraz nie chce mi sie szukac) - z tego co wiem, to wiekszosc
    redakcji dziala w ten sposob, ze pracownik ma nieduza stala pensje
    miesieczna plus reszte zarabia na wierszowkach. A jak ktos jest zdolny, to
    wcale nie wiem, czy na tych wierszowkach w dobrej redakcji nie jest w stanie
    wyciagnac powyzej 10 tysiecy euro rocznie (zakladajac, ze dziennikarstwo to
    jego glowna praca). I co wtedy?

    > No i z tego chyba właśnie wynika, że nie należałoby płacić vat-u od takich
    > umów...

    Wynika przede wszystkim to, ze stworzono jakis koszmar prawny, cos co jest
    tworem pomiedzy dzialalnoscia gospodarcza, a tym co do tej pory robily osoby
    fizyczne majac zwykle umowy o dzielo, zlecenia i podobne. Nikt tego cuda,
    nie wie jak ugryzc i od ktorej strony (wyglada na to ze rowniez nie wie MF
    ani USy). I po co to stworzono? Nawet jesli Jas Kowalski zaplaci od umowy o
    dzielo 22% vatu to firma X odliczy sobie te 22% vatu za chwile. Jesli zas
    Jas Kowalski nie zaplaci vatu to niejako posrednio zaplaci go firma X (chyba
    ze X ma mniejszy obrot od Jasia Kowalskiego ale czy dla tych nielicznych
    przypadkow oplaca sie tworzyc takie cuda?).

    Swoja droga zastanawiam sie, czy nie ma jakiegos dobrze ukrytego "przepisu",
    ktory by te sprawy wyjasnial (moze jakas interpretacja MF, albo
    rozporzadzenie).