    From: m...@m...torun.pl (Piotr Klaban)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT a podatnik zwolniony z VAT w Unii
    Date: Wed, 31 Aug 2005 23:12:37 +0200 (CEST)

    In article <4315fe3e$0$6486$f69f905@mamut2.aster.pl>, tom wrote:

    > odbiorca nie moze być zwolniony z VAT w sensie żę będzie zwolniony
    > z płacenia VAT. Zwolniony może być tylko sprzedający.
    > VAT płaci odbiorca końcowy. Tak ja to rozumiem.

    Ja z kolei rozumiem, że strony transakcji muszą właściwie
    wybrać, w którym kraju mają płacić VAT. Nie powinny płacić VAT-u
    w obu krajach UE jednocześnie.

    Dla usług elektronicznych VAT płaci się w kraju odbiorcy.
    Usługodawca nie nalicza VAT-u. Problem w tym, że IMHO ustawa o VAT
    nic nie mówi co zrobić, gdy odbiorca jest podmiotowo zwolniony z VAT.
    Wiem, że polski fiskus nie przyczepi się, jeśli VAT jest naliczany
    i płacony w Polsce. Jednak nie jestem pewien czy takie działanie
    jest zgodne z prawem europejskim (nadrzędnym w stosunku do prawa polskiego).

    I jeszcze jedna uwaga: skoro miejsce świadczenia usługi elektronicznej
    jest za granicą (art. 27), to powinna ona podlegać prawu kraju docelowego.
    Dlatego próbuję się tu zorientować, czy warto to wyjaśniać (dla zasady) w US.

    > I teraz rodzi się pytanie czy będąc zwolnionym
    > z VAT-u w POlsce tzn ze jest sie zwolnionym jakby na terenie całej UE (i jak

    W moim pytaniu zakładam, że usługodawca nie jest zwolniony podmiotowo z VAT.

    > to ma sie do
    > państw z zaagranicy z poza unii) i można sprzedawac towar do innych krajów
    > UNI bez
    > dodawania VAT-u i bez NIP-UE?

    Z tego co wiem, to żeby sprzedawać towar do kraju UE (także Polski)
    należy wystąpić do odpowiedniego urzędu skarbowego o numer NIP
    i VAT wtedy ujszcza sprzedawca w kraju odbiorcy. Ale to tylko taki
    wniosek po przeczytaniu trochę rozporządzeń. Gdzieś na WWW (oczywiście
    już nie w rozporządzeniu) nawet było napisane wprost, że sprzedawcy
    z USA muszą ujszczać VAT w UE, jeśli sprzedają towar dla odbiorcy w UE.

    Pozdrawiam,

    --
    Piotr Klaban