  • 1. Data: 2005-08-31 19:05:42
    Temat: VAT a podatnik zwolniony z VAT w Unii
    Od: m...@m...torun.pl (Piotr Klaban)

    Witam,

    Może ktoś wie, kto płaci VAT w przypadku
    sprzedaży usługi elektronicznej podatnikowi
    w Unii Europejskiej, który w swoim kraju jest zwolniony
    podmiotowo z płacenia VAT?
    Moim zdaniem nikt nie płaci VAT-u, a transakcja nie podlega
    polskiej ustawie o VAT, ale nie jestem prawnikiem ...

    Wg ustawy o VAT w przypadku sprzedaży usługi elektronicznej VAT
    płaci nabywca - za granicą. Jak nabywca jest podatnikiem VAT to
    sprawa jest prosta, ale jak nie jest to się komplikuje.

    Wg US oczywiście należy naliczyć VAT, ale polska ustawa o VAT
    nie robi wyjątku dla "niepodatników" VAT za granicą.
    Nie rozumiem na jakiej podstawie zmienia się "miejsce prowadzenia
    działalności" na Polskę, w przypadku gdy nabywca nie płaci VAT
    w swoim kraju?

    Pozdrawiam,

    --
    Piotr Klaban

  • 2. Data: 2005-08-31 19:19:04
    Temat: Re: VAT a podatnik zwolniony z VAT w Unii
    Od: "tom" <adres_w_tresci>

    Użytkownik "Piotr Klaban" <m...@m...torun.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Nie rozumiem na jakiej podstawie zmienia się "miejsce prowadzenia
    > działalności" na Polskę, w przypadku gdy nabywca nie płaci VAT

    odbiorca nie moze być zwolniony z VAT w sensie żę będzie zwolniony
    z płacenia VAT. Zwolniony może być tylko sprzedający.
    VAT płaci odbiorca końcowy. Tak ja to rozumiem.
    I teraz rodzi się pytanie czy będąc zwolnionym
    z VAT-u w POlsce tzn ze jest sie zwolnionym jakby na terenie całej UE (i jak
    to ma sie do
    państw z zaagranicy z poza unii) i można sprzedawac towar do innych krajów
    UNI bez
    dodawania VAT-u i bez NIP-UE?

  • 3. Data: 2005-08-31 21:12:37
    Od: m...@m...torun.pl (Piotr Klaban)

    In article <4315fe3e$0$6486$f69f905@mamut2.aster.pl>, tom wrote:

    > odbiorca nie moze być zwolniony z VAT w sensie żę będzie zwolniony
    > z płacenia VAT. Zwolniony może być tylko sprzedający.
    > VAT płaci odbiorca końcowy. Tak ja to rozumiem.

    Ja z kolei rozumiem, że strony transakcji muszą właściwie
    wybrać, w którym kraju mają płacić VAT. Nie powinny płacić VAT-u
    w obu krajach UE jednocześnie.

    Dla usług elektronicznych VAT płaci się w kraju odbiorcy.
    Usługodawca nie nalicza VAT-u. Problem w tym, że IMHO ustawa o VAT
    nic nie mówi co zrobić, gdy odbiorca jest podmiotowo zwolniony z VAT.
    Wiem, że polski fiskus nie przyczepi się, jeśli VAT jest naliczany
    i płacony w Polsce. Jednak nie jestem pewien czy takie działanie
    jest zgodne z prawem europejskim (nadrzędnym w stosunku do prawa polskiego).

    I jeszcze jedna uwaga: skoro miejsce świadczenia usługi elektronicznej
    jest za granicą (art. 27), to powinna ona podlegać prawu kraju docelowego.
    Dlatego próbuję się tu zorientować, czy warto to wyjaśniać (dla zasady) w US.

    > I teraz rodzi się pytanie czy będąc zwolnionym
    > z VAT-u w POlsce tzn ze jest sie zwolnionym jakby na terenie całej UE (i jak

    W moim pytaniu zakładam, że usługodawca nie jest zwolniony podmiotowo z VAT.

    > to ma sie do
    > państw z zaagranicy z poza unii) i można sprzedawac towar do innych krajów
    > UNI bez
    > dodawania VAT-u i bez NIP-UE?

    Z tego co wiem, to żeby sprzedawać towar do kraju UE (także Polski)
    należy wystąpić do odpowiedniego urzędu skarbowego o numer NIP
    i VAT wtedy ujszcza sprzedawca w kraju odbiorcy. Ale to tylko taki
    wniosek po przeczytaniu trochę rozporządzeń. Gdzieś na WWW (oczywiście
    już nie w rozporządzeniu) nawet było napisane wprost, że sprzedawcy
    z USA muszą ujszczać VAT w UE, jeśli sprzedają towar dla odbiorcy w UE.

    Pozdrawiam,

    --
    Piotr Klaban

  • 4. Data: 2005-09-01 06:00:24
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    > Moim zdaniem nikt nie płaci VAT-u, a transakcja nie podlega
    > polskiej ustawie o VAT, ale nie jestem prawnikiem ...

    IMHO - nie podlega Vat w Polsce

    > Wg ustawy o VAT w przypadku sprzedaży usługi elektronicznej VAT
    > płaci nabywca - za granicą.

    nie zawsze

    Jak nabywca jest podatnikiem VAT to
    > sprawa jest prosta,

    rozlicza nabywca

    ale jak nie jest to się komplikuje.

    jak nie jest podatnikiem Vat, to Ty doliczasz Vat do faktury

    > Wg US oczywiście należy naliczyć VAT

    na jakiej podstawie?

    , ale polska ustawa o VAT
    > nie robi wyjątku dla "niepodatników" VAT za granicą.

    robi, dla niepodatników z UE

    > Nie rozumiem na jakiej podstawie zmienia się "miejsce prowadzenia
    > działalności" na Polskę, w przypadku gdy nabywca nie płaci VAT
    > w swoim kraju?

    nie płaci czy nie jest podatnikem ?- bo to rózne sprawy

    > Pozdrawiam,
    >
    > --
    > Piotr Klaban

    i wzajemnie

  • 5. Data: 2005-09-01 10:32:26
    Od: "tom" <adres_w_tresci>

    Poczytałem ustawe o podatku od towarów i usług
    i wniosek jest taki że usługa
    elektroniczna dla klienta z kraju innego niż
    usługodawca w przypdaku gdy obie strony
    są z krajów UE nie znajduje przepisów
    w Ustwawie o podatku od towarów i usług.
    Nie ma w niej również zapisów odnośnie
    osoby prowadzącej dzialanosc gospodarcza
    zwolnionej z VAT i świadczeniu przez
    tę osobę usług elektronicznych klientom z innych
    państw UE czy możę być usługodawcą
    w takim przypadku czy nie i jak sie do tego ma VAT.
    Chyba trzeba szukac informacji w prawie klienta
    usługodawcy elektronicznego.

  • 6. Data: 2005-09-01 11:11:33
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "tom" <adres_w_tresci> napisał w wiadomości
> [...]
    > usługodawca w przypdaku gdy obie strony
    > są z krajów UE nie znajduje przepisów
    > w Ustwawie o podatku od towarów i usług.

    Chyba raczej: taka usługa nie zawsze podlega opodatkowaniu w Polsce

> [...]
    > tę osobę usług elektronicznych klientom z innych
    > państw UE czy możę być usługodawcą
    > w takim przypadku czy nie i jak sie do tego ma VAT.

    Jest za to mowa o miejscu świadczenia takich usług

    > Chyba trzeba szukac informacji w prawie klienta
    > usługodawcy elektronicznego.

    Proponuję przeczytać jeszcze raz art.27 ust 3 i 4

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2005-09-01 13:40:17
    Od: m...@m...torun.pl (Piotr Klaban)

    In article <df65e5$ksn$1@nemesis.news.tpi.pl>, my way wrote:

    > Użytkownik "Piotr Klaban" <m...@m...torun.pl> napisał w wiadomości
    > ale jak nie jest to się komplikuje.
    >
    > jak nie jest podatnikiem Vat, to Ty doliczasz Vat do faktury

    W Polsce tak, ale dla usługobiorcy-niepodatnika z UE? Na jakiej podstawie? ;-)

    > na jakiej podstawie?

    Jako podstawę podano art.27 ust. 1

    > nie płaci czy nie jest podatnikem ?- bo to rózne sprawy

    Nie jest podatnikiem. Ja rozumiem, że ktoś VAT musi zapłacić,
    bo o to w VAT-cie chodzi. Jak nabywca nie jest podatnikiem,
    to VAT nalicza sprzedawca, który jest podatnikiem.
    Tylko nie jestem pewien czy w przypadku, gdy ustawa w jednym miejscu wskazuje
    miejsce sprzedaży u usługoodbiorcy, to art. 27 ust. 1 może
    tak sobie tego nie brac pod uwagę.

    Pozdrawiam,

    --
    Piotr Klaban

  • 8. Data: 2005-09-02 06:53:25
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    > In article <df65e5$ksn$1@nemesis.news.tpi.pl>, my way wrote:

    zacznijmy od początku
    bo na początku, tzn. w pierwszym poście twój odbiorca był podatnikiem vat,
    teraz nim już nie jest ;)

    art. 27 ust. 3 mówi, że usługa elektroniczna świadczona dla odbiorcy z UE
    jest opodatkowana poza Polską tylko wtedy gdy jej odbiorcą jest podatnik z
    UE
    stąd - jeżeli odbiorca z UE nie jest podatnikiem, zastosowanie ma zasada
    ogólna, wyrażona w art.27 ust. 1 - miejscem opodatkowania jest Polska

    i wtedy US ma rację

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2005-09-02 12:59:39
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > stąd - jeżeli odbiorca z UE nie jest podatnikiem, zastosowanie ma zasada
    > ogólna, wyrażona w art.27 ust. 1 - miejscem opodatkowania jest Polska

    Nie wiem jak wyglądają szczegółowe uregulowania w innych państwach UE -
    zdaje się jednak, że według naszych, podatnikiem jest każda firma, z tym
    że
    część może korzystać ze zwolnienia a część nie.

    > i wtedy US ma rację
    > pozdrawiam
    rowniez
    Pix

  • 10. Data: 2005-09-02 13:26:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Sep 2005, pix wrote:
    [...my way...]
> [...]
    [...]
    > zdaje się jednak, że według naszych, podatnikiem jest każda firma

    No owszem. Ale to Piotr zmienił punkt widzenia - najpierw pisał
    o podatniku VAT zwolnionym by później napisać o "niepodatniku" !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)