  • 1. Data: 2007-07-11 20:31:11
    Temat: VAT w transakcjach wewnątrzunijnych
    Od: Marek z Brzozowa <m...@p...onet.pl>

    Cześć

    Proszę, wytłumaczcie komuś, kto nie jest specjalistą od podatków.

    Kupuję coś np w Belgii (czyli wewnątrz Unii Europejskiej) za 80zł.
    Wszystkie koszty dostarczenia do siedziby w Polsce wynoszą
    dodatkowo 20zł. Czy po takiej transakcji jestem cos winien
    Urzędowi Skarbowemu (chodzi o podatek VAT) ?
    Pytam, bo wydaje mi się, że Belg w takim przypadku nie nalicza podatku
    VAT. Ja kupuję z chęcią sprzedaży komuś w Polsce, ale gdybym nie
    sprzedał, to miałbym towar bez płacenia VAT-u ? :)
    Czyżbym miał zsumować 80 i 20 i z tego wyliczyć podatek 22%
    i wliczyć jako koszt ? Na tym etapie chyba nic się Urzędowi Skarbowemu
    ode mnie nie należy ?

    Pytanie jeszcze co się dzieje, gdy sprzedaję towar na terenie
    Polski za 150 zł netto ? Rozumiem, że w tym momencie doliczam
    22% VAT. Chyba nie mam innego wyboru. W takim razie
    jak to się wszystko księguje, aby VAT który realnie zapłacę
    Urzędowi Skarbowemu był rzeczywiście podatkiem od wartości
    dodanej, czyli w tym przypadku od 50 zł, a nie od 150 zł ?

    Pamiętajcie, nie jestem specjalistą od podatków, więc jeśli można bardzo
    bym prosił o prostą odpowiedź. Najlepiej na przedstawionych liczbach.

    Marek

  • 2. Data: 2007-07-11 20:40:41
    Temat: Re: VAT w transakcjach wewnątrzunijnych
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 11-07-2007 o 22:31:11 Marek z Brzozowa <m...@p...onet.pl>
    napisał(a):

    > Pamiętajcie, nie jestem specjalistą od podatków, więc jeśli można bardzo
    > bym prosił o prostą odpowiedź. Najlepiej na przedstawionych liczbach.

    A prowadzisz zarejestrowaną działalność gospodarczą w rozumieniu
    ustawy o działalności gospodarczej(czyli zgłoszoną do UM/GUS/US) ?

  • 3. Data: 2007-07-11 20:51:48
    Od: Marek z Brzozowa <m...@p...onet.pl>

    > A prowadzisz zarejestrowaną działalność gospodarczą w rozumieniu
    > ustawy o działalności gospodarczej(czyli zgłoszoną do UM/GUS/US) ?

    Tak, prowadzę zarejestrowaną działalność gospodarczą

    Marek

  • 4. Data: 2007-07-11 20:57:58
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 11-07-2007 o 22:51:48 Marek z Brzozowa <m...@p...onet.pl>
    napisał(a):

    > Tak, prowadzę zarejestrowaną działalność gospodarczą

    A jesteś zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT ?

  • 5. Data: 2007-07-11 21:00:07
    Od: Marek z Brzozowa <m...@p...onet.pl>

    t...@o...pl napisał(a):

    > A jesteś zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT ?

    Tak. Jestem zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT

    Marek

  • 6. Data: 2007-07-11 21:03:16
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 11-07-2007 o 23:00:07 Marek z Brzozowa <m...@p...onet.pl>
    napisał(a):

    > Tak. Jestem zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT

    Dobra, to ostatnie pytanie z tej serii, dla jasnosci sytuacji - posiadasz
    numer EU VAT ID
    (NIP bez kresek z przedrostkiem PL) :) ?

  • 7. Data: 2007-07-11 21:06:12
    Od: Marek z Brzozowa <m...@p...onet.pl>

    t...@o...pl napisał(a):

    > Dobra, to ostatnie pytanie z tej serii, dla jasnosci sytuacji -
    > posiadasz numer EU VAT ID
    > (NIP bez kresek z przedrostkiem PL) :) ?

    Mam :)

  • 8. Data: 2007-07-11 21:10:19
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 11-07-2007 o 23:06:12 Marek z Brzozowa <m...@p...onet.pl>
    napisał(a):

    > Mam :)

    Hmm, i mówisz że nie wiesz co to wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów :) ?
    Ja się na tym nie znam na tyle dobrze żeby omawiać, natomiast google
    podpowiada parę linków, np.:

    http://www.vat.pl/pages/i/773.php
    http://www.vat.pl/pages/i/1090.php
    http://www.vat.pl/pages/i/1086.php

    Kiedys zachacmęciłem z US jakąś książeczke "Transakcje unijne w
    przykładach" czy jakoś
    tak - kilkadziesiąt różnych sytucjai wraz z odpowiedziam + podstawy prawne.
    Jak na razie jedyne użyteczne cuś, co wytargałem z US.

  • 9. Data: 2007-07-11 21:30:57
    Od: Marek z Brzozowa <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > tak - kilkadziesiąt różnych sytucjai wraz z odpowiedziam + podstawy prawne.
    > Jak na razie jedyne użyteczne cuś, co wytargałem z US.

    Ech ... :|.
    Problem polega na tym, że nie mam wykształcenia ekonomicznego, ani
    żadnego pokrewnego. Jestem jedynie malutkim konsultancikiem przy
    wykonywaniu analiz. Mam wrażenie, że ten kto wykonuje analizy też nie do
    końca wie jak się rozlicza tego typu zakupy (na terenie UE) i później
    sprzedaż na terenie Polski, bo wychodzi mu, że korzystniej jest kupić
    coś w Polsce, nawet jeśli jest to kupno po znacznie wyższej cenie, niż
    kupić taniej za granicą, ale wewnątrz UE. Podobno wynika to z powodów
    podatkowych (jak zrozumiałem konkretnie z powodu sposobu nalicznia
    VAT-u). Wydaje mi się to nielogiczne, bo wspólny rynek przecież po to
    powstał, aby zapobiec tego typu problemom (jak wielokrotne oVATowanie,
    itp). Dlatego chciałem poznać sposób nalicznia tego podatku, aby
    wiedzieć co gość do mnie mówi, i jeśli on coś źle zrozumiał, to
    wprowadzić korekty do analiz.

    Fajnie, że podałeś mi linki, ale ma skromna wiedza ekonomiczna powoduje,
    że aby zrozumieć problem, musiał bym poświęcić pewnie z tydzień czasu,
    dlatego prosiłem o jakiś prosty przykład na liczbach, który być może
    pomógł by mi zrozumieć mechanizm nalicznia VAT-u w tego typu transakcjach.

    Więc prośba o pomoc jest wciąż aktualna.

    Dzięki

    Marek

  • 10. Data: 2007-07-11 23:42:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Jul 2007, Marek z Brzozowa wrote:

    [...już wiemy, że piszesz o podatniku VAT-UE...]

> [...]
    > dodatkowo 20zł. Czy po takiej transakcji jestem cos winien
    > Urzędowi Skarbowemu (chodzi o podatek VAT) ?

    Ano nie.

    > Pytam, bo wydaje mi się, że Belg w takim przypadku nie nalicza podatku VAT.
    > Ja kupuję z chęcią sprzedaży komuś w Polsce, ale gdybym nie sprzedał, to
    > miałbym towar bez płacenia VAT-u ? :)

    A czym by się taka sytuacja różniła od przypadku, kiedy być coś
    "kupił na firmę", VAT odliczył a później tego czegoś... nie
    sprzedał?
    Masz identyczny układ: zakup *efektywnie* jest bez VAT, bo co
    najpierw zapłaciłeś to później odliczasz.

    Gorzej jak kontrola się zainteresuje się gdzie jest to coś,
    od czego odliczyłeś VAT ;> (nieważne czy kupione w .pl czy
    gdzie indziej).

> [...]
    > Urzędowi Skarbowemu był rzeczywiście podatkiem od wartości
    > dodanej, czyli w tym przypadku od 50 zł, a nie od 150 zł ?

    O czymś zapomniałeś.
    O tym mianowicie, że NIE ZAPŁACIŁEŚ VATu od 100 zł!

    W momencie zakupu tego czegoś za 100 zł w Belgii odłóż sobie 22 zł
    do skarbonki, i będziesz miał taki sam układ :)
    Jakbyś kupił towar w Polsce, to byś owe 22 zł fizycznie zapłacił
    w momencie zakupu. Odliczyłbyś od kwoty sprzedaży.
    Koniec końców byłoby 33 zł VAT, które "zapłacił konsument", z czego
    22 zł zapłaciłbyś do US za pośrednictwem tego od kogo kupiłeś towar
    za 100 zł, a 11 zł wpłaciłbyś sam.
    Przy zakupie z Belgii całe 33 zł wpłacasz do US (i to Cię boli :))

    > Pamiętajcie, nie jestem specjalistą od podatków, więc jeśli można bardzo bym
    > prosił o prostą odpowiedź. Najlepiej na przedstawionych liczbach.

    ...się robi. Pasuje?

    pzdr, Gotfryd