  • 61. Data: 2013-04-16 23:11:22
    Temat: Re: Ważne pytania co do zamówień na firmy
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > Makro w pewnym okresie zwracało VAT obcokrajowcom. Ale od czasu
    > wejścia do UE chyba już nie ma takiej możliwosci.
    '...'
    > Best regards,
    > RoMan

    Jest nadal.
    Robią to upoważnione podmioty.
    g.

  • 62. Data: 2013-04-16 23:31:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Apr 2013, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Jakim? Że nie wolno zrezygnować z KUP?

    Wolno.

    > no dobra, mówisz, że nie wolno, ale co mi zakazuje?

    Nic.
    Towar handlowy ma być wpisany do KPiR "niezwłocznie", w koszty
    można nie ujmować :|

    pzdr, Gotfryd

  • 63. Data: 2013-04-17 00:00:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Apr 2013, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Nie ma żadnego obowiązku zaliczania faktur ZAKUPOWYCH do ewidencji.

    Za to przepis o zakupie towarów jest, zgodzisz się?

    > Mam kaprys czegoś nie ująć w kosztach i nie pomniejszać VAT - nikomu
    > nic do tego.

    Tego nikt nie podważa.
    Ale nie jest to tożsame z obowiązkiem wykazania w ewidencji, jeśli
    przepis szczególny nakazuje inaczej.

    Wszyscy wiemy jak działa np. kontrola krzyżowa: US sobie przy okazji
    kontroli to tu to tam odnotowuje losowo wybrane dane z faktur,
    zarówno sprzedaży jak i zakupów.
    I przy okazji czy to innej kontroli czy czynności sprawdzających
    US prosi o pokazanie dokumentu księgowego - celem sprawdzenia,
    czy dane się zgadzają.
    Podatnik na to "nie mam".
    US na to "pan ukrył sprzedaż tego towaru" :P
    I ci podatnik na to?

    IMO:
    - bezwzględne mininum własnego bezpieczeństwa to przechowanie takiego
    dokumentu, opatrzonego adnotacją o przeznaczeniu zakupu.
    - przepisy dotyczące VAT są odmienne i IMHO *nie* zawierają takiej
    samej restrykcji, jak przepisy dotyczące podatku dochodowego,
    więc dla VAT "podatnik może" :) się nie przejąć :)
    - oczywiście nie ma nakazu zaliczania w koszty; ale przepis
    nakazujący zaewidencjonowanie "towaru handlowego" jest
    i dobrze mieć jakieś "wsparcie" na wypadek twierdzenia US
    że dany zakup BYŁ towarem handlowym; dla porządku dodać
    wypada, ze to samo dotyczy "materiałów podstawowych",
    czymkolwiek by nie były

    IMVHO, adnotacja na dokumencie zakupu stanowi dowód "woli
    podatnika", co jest o tyle istotne, że w razie sporu US powinien
    ją "czymś" podważyć.
    Tyle, że <baczność> wykazanie, iż towar został zbyty innej osobie
    <spocznij>, o co twórca wątku RÓWNIEŻ pyta, komplikuje sprawę
    niepomiernie, prawda?

    pzdr, Gotfryd

  • 64. Data: 2013-04-17 00:04:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Apr 2013, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > A co z tymi, co prowadzą DG, a jednocześnie potrzebują faktury ,,cywilnej''?

    W pierwszej kolejności mogą poprosić o f-rę bez NIP.
    Uprzedzę - "od dawna".
    W poście obok piszę - IMO to nie jest warunek konieczny, ale
    za to wystarczający aby uznać iż to nie jest f-ra "na cele
    gospodarcze".

    pzdr, Gotfryd

  • 65. Data: 2013-04-17 00:18:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Apr 2013, Liwiusz wrote:

    > Ostatnio kupowałem coś na fakturę. Nawet nie mam zarejestrowanej
    > działalności. Jaki przepis złamałem?

    Żaden.
    Z okazji braku DG nie masz obowiązku ujmowania zakupu towarów
    handlowych w KPiR :D
    Zauważ: to nie ma NIC wspólnego z kosztem uzyskania!
    Przepis jest odrębny, ba, nakazuje ujęcie w ewidencji nawet
    w przypadku jeśli f-ra nie dotarła.

    > Wolno mu.

    No tu jest śliski haczyk - acz zgadzam się, ze działający
    tylko w jedną stronę.
    Otóż "co do zasady" (są wyjątki!) koszty uzyskania określa się
    w momencie nabycia.
    Sprawdź w ustawie - warunkiem jest "nabycie w celu".
    Nie "nabycie i późniejsze zużycie w celu" (podobnie do tej formy
    jest zdefiniowane prawo do zaliczania w koszty amortyzacji i to
    jest ów główny wyjątek), ale "nabycie w celu", kropka.
    Nabycie z innym celu i późniejsze zużycie w celu uzyskania
    przychodu nie uprawnia do zaliczenia w koszty, i tu trzeba się
    pilnować aby nie zapatować się np. przy rozpoczynaniu DG
    (bo są wyjątki, a jakże, plus jest remanent początkowy, ale
    już młotek za 5 zł nabyty wcześniej kosztem może "legalnie"
    być tylko poprzez poddanie amortyzacji - nie, to nie ja to
    odkryłem, tylko dekadę temu przeczytałem na grupie w postach
    Orki, doradczyni podatkowej).

    Natomiast w 100% zgadzam się, że podatnik może później *nie*
    uznać za koszt zakupu co do którego zmienił zdanie.
    Tyle, że nadal nie wyłącza to zupełnie odrębnego obowiązku
    ujęcia w ewidencji zakupu towarów i materiałów podstawowych :)

    Tak właśnie.

    > Podaj choć jeden przykład ukarania za to,

    Obstawiam, że podatnik powoła stos świadków że dosłownie przejadł zakup
    :)
    (to też dowód)
    Niemniej przepis jest i tyle.
    IMO opis na f-rze powinien wystarczyć (w myśl zasady, że aby podważyć
    taki opis trzeba przedstawić "coś" przeciwko).

    pzdr, Gotfryd

  • 66. Data: 2013-04-17 00:20:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > <gotfryd mode=on>
    > Czyli wyłącznie osobom prawnym sprzedają? No to pozostaje ci założyć spółkę
    > akcyjną :-P

    A ta SA to będzie osoba państwowa, że tak z głupia frant spytam?? :O

    > <gotfryd mode=off>

    Za łatwo Ci poszło ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 67. Data: 2013-04-17 00:23:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Apr 2013, m4rkiz wrote:

    > "Andrzej Jęziorski" <a...@g...com> wrote

    Dopisałem się obok :) (w sumie Tristan dobrze zaczął)

    > ale oni prawie na pewno nie mowia o tym ze wzgledow podatkowych, tylko po to
    > zeby np. wykorzystac 558 kc do wylaczenia rekojmi na organiczna marchewke
    > i po sprzedazy miec swiety spokoj a nie konsumenta na karku

    Ale "wyłącznie do odsprzedaży" jest strzałem we własną stopę.
    Otóż odsprzedaż konsumentom implikuje prawo do regresu z tytułu
    reklamacji z "niezgodności z umową" i ten regres jest (z ustawy)
    niewyłączalny!

    Jak już, to skuteczne byłoby zastrzeżenie "wyłącznie do produkcji
    i przerobu przemysłowego" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 68. Data: 2013-04-17 00:39:02
    Od: Andrzej Jęziorski <a...@g...com>

    On Wednesday, April 17, 2013 12:18:05 AM UTC+2, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >
    > IMO opis na f-rze powinien wystarczyć (w myśl zasady, że aby podważyć
    >
    > taki opis trzeba przedstawić "coś" przeciwko).

    Podsumowując, to

    1) mam prawo by ktos to wzial na fVAT jednak musi mi to on odsprzedac na paragonie
    oraz zaewidencjonowac jako swoj zysk

    2) w przypadku posiadania wlasnej firmy moge towar wziac na siebie, jednak musze go
    zaewidencjonowac mimo iz NIE liczyc do kosztow uzyskania przychodu i NIE odpisywac od
    tego VATU, wraz z adnotacja na fakturze iz przeznaczone to bylo na moj uzytek wlasny

    Tak?
    To wszystko o co prosze.
    Dziekuje

  • 69. Data: 2013-04-17 09:24:38
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Za łatwo Ci poszło ;)

    No tak, mistrza nie dogonię. :)

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 70. Data: 2013-04-17 09:29:24
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Nic.
    > Towar handlowy ma być wpisany do KPiR "niezwłocznie", w koszty
    > można nie ujmować :|

    Czyli Andrzej może spokojnie kupić sobie to żarełko w hurtowni, przejeść
    z rodziną, a faktury nie ująć w księgach.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek