    From: Sławek <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wedlug organow skarbowych... (cross, FUW)
    Date: Wed, 24 Jul 2013 10:38:21 +0200

    W dniu 13.07.2013 20:40, witek pisze:
    [ciach]

    > bo brakuje " bezpłatnego świadczenia"
    >
    > wszak napiwek jest za dobrą obsluge, a nie za nic.
    >
    > Owszem bylalby to darowizna, gdbys wszedl z ulicy i dal klenerowi kase,
    > za nic, wczesniej nie bedac w tej kajpie obslugiwany.
    >
    > To jest i wylacznie kwestia intencji dlaczego dajesz.
    > Ciezka do udowodnienia, ale jednak zwykle napiewek nie jest za nic.

    [ciach]

    To zależy od punktu widzenia.
    Zwyczajowo przyjęto, że kelner dostaje napiwek za dobrą obsługę.
    Ja patrzę na to inaczej. Kelner ma obowiązek, wynikający ze stosunku
    pracy, dobrze obsłużyć klienta. Jeśli tego nie zrobi restauracja
    straci klienta.
    Ja też świadczę usługi dla klientów (serwis komputerów) i mnie nikt
    nie daje "napiwków" za to, że dobrze wykonuję swoją robotę, bo taki
    zwyczaj w tym przypadku się nie wytworzył. Biorę zapłatę za swoją
    pracę i musi mi to wystarczyć.
    W knajpach wytworzył się bardzo zły zwyczaj, bo jak nie dam napiwku,
    a kelner mnie zapamięta, to co ... następnym razem mnie nie obsłuży?
    Jak nie to pójdę gdzie indziej.

    Napiwek w moim postrzeganiu jest zwykłą darowizną. To czy ktoś daje
    go za dobrą obsługę, czy daje bo tak chce zależy od intencji
    dającego. Trudno więc wykazać, że to jest za jakąś pracę, chyba, że
    kelner nie dostaje pensji i żyje z napiwków.

    Znam restauracje, w których zabronione jest pobieranie napiwków
    od klientów. Ja tam bardzo chętnie przychodzę. Obsługa jest
    bardzo miła i zawsze perfekcyjna.

    Pozdrawiam,
    Sławek