    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wejscie w VAT po przekroczeniu progu...
    Date: Thu, 6 Oct 2005 13:40:28 +0200

    On Thu, 6 Oct 2005, Janusz wrote:

    > Ta data do liczenia proporcjonalnego liczy sie od poczatku rozpoczecia
    > dzialanosci (zawsze tak myslalem), czy od momentu wystawienia
    > pierwszej faktury (tak mi probowano wmowic, ze niektore urzedy "tak
    > maja")? Czy jest to dowolnie interpretowalne przez kazdy urzad?

    O ile wiem od lat było kilka sprzecznych sposobów interpretacji.
    Zapis w ustawie brzmi:
    +++
    9. Podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych
    w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku,
    jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie
    przekroczy,
    w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.
    ---

    Najskrajniejsza interpretacją którą widziałem wskazywała że
    skoro liczy się *okres PROWADZONEJ sprzedaży* to należałoby
    policzyć *dni* w które była sprzedaż :>
    Chyba najczęściej spotykana jest interpretacja o której piszesz
    (że liczy się okres *OD* pierwszej sprzedaży).
    Niestety nie liczy się "okres działałności"... a użycie innych
    słów (przez ustawodawcą) wskazuje iż co innego miał na myśli :(
    Wniosek: podatnik zwolniony powinien w pierwszy dzień sprzedać
    co najmniej pudełko zapałek oraz przez 1. miesiąc towaru na tyle
    żeby najmniej 1 zł podatku VAT wykazać na deklaracji :>
    A najbezpieczniej dziennie jedno pudełko pinezek lub zapałek...
    Nie, to nie ja wymyśliłem, streszczam rozważania specjalistów
    nad tym zapisem :]

    I niestety z literalnym rozumieniem zapisu trzeba by się zgodzić:
    skoro napisano ze liczy się okres PROWADZENIA *sprzedaży* to
    inne dni się nie liczą :( mimo że to bez sensu.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)