  • Data: 2003-05-07 20:44:48
    Temat: Re: Wszyscy prowadzacy dzialalnosc gosp. do CIT???
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 7 May 2003, ak wrote:

> [...]
    >+ > > "na DG" i "osobistych" (tak jak np. są rodzielone środki trwałe).
    >+ > > Z oczywistym skutkiem: dywidendą w momencie przelewu...
    >+
    >+ Hmm, to ja chyba naiwny jestem, moje rozumienie tego wywiadu było takie,
    >+ "...chcemy aby 19% jedna stawka tzw. podatku CIT objęła nie tylko podmioty
    >+ prawne ale także osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, mamy
    >+ nadzieję że zaoszczędzone w ten sposób pieniądze podatnicy wykorzystają na
    >+ inwestycje co powinno sprzyjać rozwojowi gospodarczemu...".

    Przyjrzyj się postowi w którym protestuję przeciwko czyjejś dywagacji
    o 40% dywidendzie :)
    Wyjdzie że *dokładnie* to co wyżej jest spełnione (i nic więcej :]).
    Tak długo jak zyski "z DG" zostają "na koncie DG" (tj. przy założeniu
    że obowiązuje taki model jak przy spółkach) - oczywiście, "środki na
    inwestycje" będą opodatkowane w wysokości CIT - niechby było 19%.
    Ale w tym co cytujesz nie ma ani słowa o *osobistym* przychodzie
    właściciela :>, zgadza się ?
    Stąd jak próbowałem zrozumieć "co minister mógł mieć na myśli"
    wydedukowałem że pewnie model "a'la spółka handlowa" j.w. :)

    >+ Ale z tego co
    >+ mówicie to mój nastrój hurraoptymizmu się nieco schłodził :(

    E tam, inwestować to będziesz mógł do upojenia :], może
    z wyłączeniem samochodów osobowych ;) Gorzej jak wpadniesz
    na głupi pomysł żeby *sobie* coś wypłacić ;>
    Inna sprawa że oznaczałoby to dochodowy podatek liniowy - 31,15%

    >+ Ktoś pytał jaka to może być korzyść żeby zamiast PIT był CIT (chociaż
    >+ dokładnie pamiętam że w TV gość w tym momencie mówił tzw. CIT w znaczeniu
    >+ jakoby stawka a nie inne przepisy, tak ja zrozumiałem). To ja powiem tak,
    >+ hipotetyczny podatnik płaci 40% podatku z osobistej działalności
    >+ gospodarczej, czy nie byłoby lepiej płacić 19% zakładając że nie spowoduje
    >+ to przejścia na pełną księgowość oraz innych pułapek typu "dywidenda"??? Ja
    >+ na razie rozpatruję to w takim kontekście.

    Może masz rację. Ale ja mam obawy.
    Zauważ że naturalnym odruchem będzie nasilenie się zjawiska "wypychania"
    pracowników na "własne DG". A próba zapobieżenia zjawisku skończy
    się tak jak tegoroczna treść ustawy: że rzecznik mówi co innego
    niż ustawa... (znaczy: "że to jest nadal DG") :)
    I nie_wiadomo_ile_ani_jakich innych efektów ubocznych można się
    spodziewać przy okazji...

    pozdrowienia, Gotfryd