  • 1. Data: 2005-12-05 20:13:18
    Temat: Wynajem łącza internetowego
    Od: "Marcin" <a...@p...fm>

    Witam,

    Mam pewien problem, z którym nie potrafię sobie poradzić.
    Jest sobie stowarzyszenie, którego jednym z celów działalności
    statutowej jest zapewnienie swoim członkom bezpłatnego dostępu do internetu.
    Pech chciał, że w siedzibie stowarzyszenia nie ma możliwości technicznych
    założenia przez TPSA (tylko ten operator wchodzi w grę) ani łącza DSL ani
    Polpak'u.
    W takiej sytuacji stowarzyszenie nie może w pełni rezliować swoich celów
    statutowych.

    Znalazła się jednak osoba fizyczna, mieszkająca nieopodal siedziby
    stowarzyszenia,
    która posiada na własny użytek łącze DSL. Jest ona skłonna do udostępnienia
    go przez
    sieć lokalną na potrzeby stowarzyszenia.
    Stowarzyszenie chciałoby podpisać z tą osobą umowę najmu łącza
    internetowego.

    Przykładowo - osoba ta płaci miesięcznie za łącze kwotę w wysokości 430 zł,
    umowa nakładałaby na stowarzyszenie obowiązek płacenia czynszu za wynajem w
    wysokości 98% kosztów całego łącza czyli 421,4 zł. Resztę kwoty pokrywałby
    właściciel. Dlaczego taki podział? Osoba ta chce mieć również możliwość
    korzystania
    ze swojego łącza, z tym że ją spokojnie zadowoli 2% przepustowości.
    Sztywny podział przepustowości zostałby dokonany na serwerze będącym
    własnością
    osoby fizycznej, w jego lokalu.

    Czy taka umowa jest możliwa z punktu widzenia prawa podatkowego?

    Czy z punktu widzenia urzędu skarbowego - zapłata przez Stowarzyszenie
    miesięcznego
    czynszu w gotówce za wynajem udokumentowana za pomocą kwitu KW, lub w
    przypadku
    przelewu bankowego na konto właściciela łącza udokumentowanego wyciągiem z
    banku
    będzie OK?

    Czy właściciel łącza zawierając taką umowę ze Stowarzyszeniem będzie działał
    zgodnie z
    prawem (czyt. czy nie grożą mu żadne konsekwencje?).
    Oczywiscie właściciel udokumentuje ten przychód na zeznaniu podatkowym
    rocznym.

    Z góry serdecznie dziękuję za odpowiedź lub uwagi.
    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2005-12-05 20:51:35
    Temat: Re: Wynajem łącza internetowego
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Marcin napisał(a):

    > Czy taka umowa jest możliwa z punktu widzenia prawa podatkowego?

    Z punktu widzenia prawa podatkowego - generalnie tak. Problem może być,
    jeśli posiadający łącze będzie chciał skorzystać z odliczenia
    podatkowego. IMO nie ma prawa tego zrobić.

    Natomiast z punktu widzenia prawa telekomunikacyjnego, w grę wchodzi
    odpłatne świadczenie usług, a co za tym idzie, obowiązki przedsiebiorcy
    telekomunikacyjnego.

    M.

  • 3. Data: 2005-12-05 21:16:09
    Od: "Nismo" <w...@a...pl>

    Marcin wystukał oto coś takiego:
> [...]
    nie ma
    > możliwości technicznych założenia przez TPSA (tylko ten operator

    Witam.
    Byłem w takiej samej sytuacji.Chcąc założyć u siebie stałe łącze (tpsa)
    słyszałem tylko- brak możliwości tech.
    Więc kilka pism napisałem i pomimo braku możliwości na analogu założyli mi
    SDI.
    Proponuję udać się do siedziby i walczyć o swoje
    Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2005-12-05 21:17:04
    Od: "Marcin" <a...@p...fm>

    > Marcin napisał(a):
    >
    > Natomiast z punktu widzenia prawa telekomunikacyjnego, w grę wchodzi
    > odpłatne świadczenie usług, a co za tym idzie, obowiązki przedsiebiorcy
    > telekomunikacyjnego.

    Jak już wspomniałem osoba ta jest osobą fizyczną.
    W myśl ustawy o prawie telekomunikacyjnym (Art10,pkt.1)
    działalność telekomunikacyjna jest działalnością gospodarczą.

    Czyli mam rozumieć, że w takim wypadku zostanie oskarżony
    o nielegalną działalność gospodarczą?

    Czy na pewno w przypadku umowy najmu można mówić
    o odpłatnym świadczeniu usług?

    Nawet wtedy jeśli wartość pobieranego czynszu od najemcy
    jest mniejsza od kwoty jaką właściciel łącza będzie musiał za
    nie zapłacić dla TPSA?

  • 5. Data: 2005-12-05 21:49:55
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Marcin napisał(a):
> [...]
    > W myśl ustawy o prawie telekomunikacyjnym (Art10,pkt.1)
    > działalność telekomunikacyjna jest działalnością gospodarczą.

    ALe DG, w szczególności przedsiebiorcą telekomunikacyjnym, może być
    osoba fizyczna.

    > Czyli mam rozumieć, że w takim wypadku zostanie oskarżony
    > o nielegalną działalność gospodarczą?
    >
    > Czy na pewno w przypadku umowy najmu można mówić
    > o odpłatnym świadczeniu usług?

    Przede wszystkim nie można wynająć usługi. Stąd nie ma mowy o czynszu
    czy wynajmie.

    > Nawet wtedy jeśli wartość pobieranego czynszu od najemcy
    > jest mniejsza od kwoty jaką właściciel łącza będzie musiał za
    > nie zapłacić dla TPSA?

    Nigdzie w PT nie jest napisane, że świadczenie usług telekomunikacyjnych
    ma przynosić zysk ;-) DG też na dobrą sprawę nie musi przynosić zysku.
    Ma dawać przychody.

    W krótkich żołnierskich słowach - pragnę przestrzec przed taką formą.

    M.

  • 6. Data: 2005-12-05 22:25:36
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Marcin <a...@p...fm> wrote:
    > Przykładowo - osoba ta płaci miesięcznie za łącze kwotę w wysokości 430 zł,

    Może zrobić cesję umowy tego łącza na rzecz stowarzyszenia? TPSA będzie co
    najwyżej wymagała zgody właściciela lokalu na zainstalowanie (już
    zainstalowanego) przyłącza.

    P.

  • 7. Data: 2005-12-05 22:35:25
    Temat: Re: Wynajem ??cza internetowego
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    Marcin <a...@p...fm> wrote:

    > Znalaz?a si? jednak osoba fizyczna, mieszkaj?ca nieopodal siedziby
    > stowarzyszenia,
    > kt?ra posiada na w?asny u?ytek ??cze DSL. Jest ona sk?onna do udost?pnienia
    > go przez
    > sie? lokaln? na potrzeby stowarzyszenia.

    W przypadku DSLa TP jest mozliwosc aby platnikiem uslugi DSL byl ktos
    inny niz ten na kogo jest linia telefoniczna. Abonent i platnik od DSLa
    to moga byc dwa rozne podmioty/osoby. Mysle, ze tak by bylo Wam
    najprosciej.

    a.

  • 8. Data: 2005-12-05 23:17:45
    Od: "Marcin" <a...@p...fm>

    Użytkownik "Wemif" <w...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > inny niz ten na kogo jest linia telefoniczna. Abonent i platnik od DSLa
    > to moga byc dwa rozne podmioty/osoby. Mysle, ze tak by bylo Wam

    Czy w takiej sytuacji jak opisałem (łącze juz jest zainstalowane) jest
    możliwość
    zmiany płatnika na Stowarzyszenie? (W tej chwili abonent jest jednocześnie
    płatnikiem).
    Gdzie można znaleźć więcej informacji na ten temat?

  • 9. Data: 2005-12-05 23:35:54
    Od: "Marcin" <a...@p...fm>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości

    > Może zrobić cesję umowy tego łącza na rzecz stowarzyszenia? TPSA będzie co
    > najwyżej wymagała zgody właściciela lokalu na zainstalowanie (już
    > zainstalowanego) przyłącza.
    >
    > P.

    Czy tego typu operacja była już przez kogoś przeprowadzona z powodzeniem?
    Chodzi mi o to czy jest jakiś przepis w tpsa dopuszczający
    tego typu manewr i czy wyrażą na to zgodę?