  • Data: 2009-01-04 13:19:26
    Temat: Re: Wynajem nieszkania od grudnia - studium przypadku
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Telesfor Baudot wrote:
    > Wynajęte mieszkanie od 1 grudnia 2008 (umowa zawarta w połowie
    > listopada), pierwsza wplata za czynsz około 20 grudnia 2008.
    >
    > 1) ZTCW chcąc opodatkować to ryczałtem 8,5% musze złożyć niezwłocznie
    > (najpóźniej w terminie płatności zaliczki na podatek - czyli jak
    > sądzę do 20 stycznia 2009) pismo / wniosek whatever o.... właśnie o
    > co? czy ktoś może podrzucić jakiś sznyt.... Co do reszty stwierdzeń
    > mam nadzieje, że się nie mylę.
    ZTCW to koniecznie PRZED otrzymaniem pierwszego czynszu!

    "Oświadczenie takie trzeba złożyć do 20 stycznia danego roku
    podatkowego, a jeżeli podatnik rozpoczyna uzyskiwanie przychodów z najmu
    w trakcie roku, obowiązek taki powstaje w dniu poprzedzającym dzień
    rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania
    pierwszego przychodu. Przekroczenie tych terminów jest równoznaczne z
    tym, że podatnik musi opodatkować dochody z najmu według skali podatkowej."

    http://www.podatki.egospodarka.pl/34937,Prywatny-naj
    em-nieruchomosci-a-ryczalt-ewidencjonowany,1,65,1.ht
    ml

    Ja napisalem do naczelnika wlasciwego US:

    W zwiazku z zawarciem umowy najmu lokalu mieszkalnego przu ulicy...
    oswiadczam, ze wybieram ryczalt ewidencjonowany jako metodę
    opodatkowania uzyskiwanych z tego zrodla przychodow.

    Wyslalem i... dostalem wezwanie do zlozenia wyjasnien, bo zostawilem
    date z jakiegos szablonu, kilka miesiecy wczesniejsza niz wlasciwa :)

    > 2) 20 stycznia 2009 to dzień rozliczenia podatku ryczałtowego za
    > 2008, a więc do tego dnia muszę złożyć PIT-28, w którym rozliczę cały
    > rok 2008 czyli jeden czynsz za grudzień 2008. Right?
    Right.

    > 3) Potem do 20 każdego miesiąca wpłacam zaliczki za kolejne miesiące
    > bez żadnych PIT-ów. Tak?
    Tak.

    > 4) Czy płacenie tego podatku w formie ryczałtowej (tylko i wyłącznie
    > za okazjonalny wynajem mieszkania na kilka miesięcy, żadnej
    > działalności czy wolnego zawodu) ma wpływ na rozliczenie rocznego
    > PIT-u z tytułu pracy, zleceń, dzieła, itp. W szczególności czy da się
    > pogodzić wspólne roczne rozlicznie małżonków za tyt. pracy i
    > ryczałtem od najmu płaconym tylko przez jednego?
    Mysle, ze tak, ale w zwiazku z byciem kawalerem brak mi doswiadczenia,
    moze ktos inny sie wypowie.

    Wieslaw