  • 1. Data: 2003-04-21 14:14:48
    Temat: ZUS-y spoleczne poprzez PIT/O
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Takie dziwne pytanko.....

    Bo mi jeden znajomy wmawia, ze odliczane na PIT-36 ZUS-y spoleczne
    trzeba jeszcze wesprzec PIT-em/O, gdzie je trzeba wpisac w pozycji 13
    "skladki na rzecz organizacji, do ktorych przynaleznosc jest obowiazkowa".

    Czyli - wg jego teorii, naPIT-36 w poz. 144 nie wpisuje nic,
    a za to ZUS - razem z innymi rzeczami z PIT/O uwzgledniony
    jest w polu 148.

    Jak dla mnie to jakas bzdura, ale on ma DG od 10 lat i mowi,
    ze zawsze tak robil i nikt sie nie czepial.

    Tlumaczy mi, ze skoro pola 60-64 muszę "wesprzeć" PIT-em B,
    to ZUS trzeba wesprzeć PIT-em/O,
    a skoro tak, ze pole 144 musi zostać puste.

    Paranoja?

    Dzieki,

    latet

  • 2. Data: 2003-04-24 21:23:02
    Temat: Re: ZUS-y spoleczne poprzez PIT/O
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Apr 2003, Latet wrote:

> [...]
    >+ "skladki na rzecz organizacji, do ktorych przynaleznosc jest obowiazkowa".
    [...]
    >+ Tlumaczy mi, ze skoro pola 60-64 muszę "wesprzeć" PIT-em B,
    >+ to ZUS trzeba wesprzeć PIT-em/O,
    >+ a skoro tak, ze pole 144 musi zostać puste.
    >+
    >+ Paranoja?

    IMHO tak. Ale skoro się nie czepiają... :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-04-24 21:30:50
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Gotfryd Smolik news -----###
    > [...]
    >
    > IMHO tak. Ale skoro się nie czepiają... :)

    zaraz, zaraz - sugerujecie, że zus jest organizacją do której muszę
    przynależeć i na jego rzecz płacę składki?

    coś mi taka definicja nie pasuje do ubezpieczeń...

    znaczy które składki odliczać załącznikiem? rentowe? emerytalne? całe
    czy tylko to co do zusu, a te z ofe inaczej? bo wypadkowe to już tak
    bardziej ewidentnie pod typowe ubezpieczenie podpadają od niedawna... a
    chorobowe są dla mnie dobrowolne - to co z tymi? nie odliczać?

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 4. Data: 2003-04-24 21:51:54
    Od: "kurdebalans" <k...@h...pl>

    Użytkownik "hADeSik" <h...@h...sru> napisał w wiadomości
    > ###----- w odpowiedzi na list od Gotfryd Smolik news -----###

    > zaraz, zaraz - sugerujecie, że zus jest organizacją do której muszę
    > przynależeć i na jego rzecz płacę składki?
    Tu chodzi o np. korporacje pracownicze (Izby Pielęgniarskie, Farmaceutyczne
    i inne takie...)

    > coś mi taka definicja nie pasuje do ubezpieczeń...
    Zgadzam się. To bzdura.

    > znaczy które składki odliczać załącznikiem? rentowe? emerytalne? całe
    Społeczne...
    Całe. Bo tak stanowi Ustawa-mówi że ofe też - od dochodu.

    > czy tylko to co do zusu, a te z ofe inaczej? bo wypadkowe to już tak
    > bardziej ewidentnie pod typowe ubezpieczenie podpadają od niedawna... a
    > chorobowe są dla mnie dobrowolne - to co z tymi? nie odliczać?
    Zdrowotne...
    Możesz nie odliczać. Masz jednak do tego pełne prawo - od podatku.

    Przypomnę że ustawa mówi "zapłacone w roku podatkowym".
    (ZUS'y za 12/2001 płaci się zwykle w 01/2002)
    [kurdebalans]

  • 5. Data: 2003-04-25 22:34:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Apr 2003, hADeSik wrote:

> [...]
    >+ zaraz, zaraz - sugerujecie, że zus jest organizacją do której muszę
    >+ przynależeć i na jego rzecz płacę składki?

    Nie, ja się zgodziłem że to paranoja :)
    Nie moja wina że język polski jest potocznie używany z nieścisłą
    składnią zaprzeczeń (znaczy: "tak na nie" traktowane bywa jako
    "tak" a nie jako "nie", nie myląc z "nie nie" :))
    Ale skoro gość lubi a urząd się nie czepia... :]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (bez PIT-O)

  • 6. Data: 2003-04-25 22:39:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Apr 2003, kurdebalans wrote:

    >+ Użytkownik "hADeSik" <h...@h...sru> napisał [...]
    >+ > ###----- w odpowiedzi na list od Gotfryd Smolik news -----###
    [...i kolejne odpowiedzi, dla porządku...]
> [...]
    >+ > >
    >+ > > IMHO tak. [...]
    >+ > coś mi taka definicja nie pasuje do ubezpieczeń...

    No to się z grubsza zgadzamy (ja poprzestałem na paranoi)
    Tylko:

    >+ > znaczy które składki odliczać załącznikiem? rentowe? emerytalne? całe
    >+ Społeczne...

    ...dlaczego ty chcesz odliczać ZUS załącznikiem, skoro to bzdura ?
    ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-04-26 15:43:59
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Gotfryd Smolik news -----###

    > ...dlaczego ty chcesz odliczać ZUS załącznikiem, skoro to bzdura ?
    > ;)

    ja nie chce i nie odliczam załącznikiem - pytanie miało na celu
    pokazanie niedorzeczności tego rozwiązania ;-)

  • 8. Data: 2003-04-26 20:31:32
    Od: "kurdebalans" <k...@h...pl>

    wiadomości
    -2.portezjan.zabrze.pl..
    .

> [...]
    > "tak" a nie jako "nie", nie myląc z "nie nie" :))
    > Ale skoro gość lubi a urząd się nie czepia... :]

    Ubezpieczenie społeczne odlicza się na podstawie dowodów wpłat.
    Ubezpieczenie zdrowotne też.
    Raporty imienne RNA mogą być potrzebne żeby z całej kwoty
    zapłaconego ubezpieczenia wyliczyć to które dotyczy
    konkretnej osoby - i tyle. Sam raport to za mało.
    [kurdebalans]

  • 9. Data: 2003-04-26 22:30:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 26 Apr 2003, kurdebalans wrote:

> [...]
    >+ zapłaconego ubezpieczenia wyliczyć to które dotyczy
    >+ konkretnej osoby - i tyle. Sam raport to za mało.

    Chyba pomyliłeś dyskusje: tu poszło o pomysł spisywania "ZUSów"
    na załączniku PIT-O, bez względu na dopuszczalność metody
    memoriałowej odliczeń. Autora pytania nie interesował sposób
    dokumentowania (księgowania) wpłat, a rozliczenia w PIT-36 !
    A co do ZUS "społecznego"... hmm... przyznam że przepisu zabraniającego
    zaliczyć go memoriałowo *o ile jest zaliczony w KUP* to nie znam.
    Niemniej (choćby ze względu na "zasadę równości" - patrz post Maddy)
    sam bym miał poważne wątpliwości czy tak zrobić :)

    pozdrowienia, Gotfryd