    From: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki,pl.soc.prawo
    Subject: Re: ZUS, zdrowotne, Ustawa...
    Date: Wed, 05 Jul 2006 18:18:56 +0200

    Piotr Wozniacki napisał(a):

    > Art. 82
    >
    > 8. Składka na ubezpieczenie zdrowotne nie jest opłacana przez osobę,
    > której świadczenie emerytalne lub rentowe nie przekracza miesięcznie kwoty
    > minimalnego wynagrodzenia,
    > od tytułu do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego, o którym mowa
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > w art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > w przypadku gdy osoba ta:
    > 1) uzyskuje dodatkowe przychody z tego tytułu w wysokości
    ^^^^^^^^^^^^^
    > nieprzekraczającej miesięcznie 50 % kwoty najniższej emerytury lub
    > 2) opłaca podatek dochodowy w formie karty podatkowej.
    >
    > I teraz moje pytanie: czy mając rentę mniejszą niż kwota min.
    > wynagrodzenia i nie uzyskując przychodu z DG przekraczającego 50% kwoty
    > najniższej emerytury - muszę czy nie muszę płacić zdrowotne?

    IMHO - nie musisz

    > Od razu wyjaśnie, że nie łapię się na 82.8.2 bo rozliczam się na zasadach
    > ogólnych (KPiR). Kontrowersje wypływają - jak się wydaje - z różnych
    > interpretacji określenia "dodatkowe przychody" w 82.8.1

    Nie chodzi tu o określenie "dodatkowe przychody" - tytuł jest jasno
    określony.

    Nie opłaca składki zdrowotnej osoba, której świadczenie emerytalne lub
    rentowe nie przekracza miesięcznie kwoty minimalnego wynagrodzenia oraz
    uzyskuje przychody w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 50 % kwoty
    najniższej emerytury z tytułu, o którym mowa w art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c
    (czyli z tytułu prowadzenia DG lub "bycia" osobą współpracującą).

    Polecam lekturę poradnika ZUS:
    http://e-inspektorat.zus.pl/pliki/poradniki/porad4.p
    df
    zwłaszcza stronę 37, akapit "Prowadzenie pozarolniczej działalności przez
    osobę mającą ustalone prawo do emerytury lub renty".

    cytuję:
    "[...] osoba taka ma obowiązek składać co miesiąc dokumenty rozliczeniowe, w
    których wykazuje podstawę wymiaru składki w wysokości wynikającej z
    przepisów ustawy o świadczeniach finansowanych ze środków publicznych
    (art.81 ust.2) oraz składkę w wysokości "zero".
    [...]"

    W poradniku tym znajdziesz również przykład wypełnienia deklaracji DRA -
    załącznik 4 na stronach 56-57.

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~