  • 1. Data: 2004-11-04 13:18:41
    Temat: Zadanie z prawa podatkowego
    Od: "ochen" <o...@w...pl>

    Witam wszystkich

    Proszę o pomoc.
    Mam napisać odwołanie od decyzji urzędu skarbowego. Nie chodzi mi o to by
    ktoś mi to napisał tylko wskazał do czego można się doczepić w tej decyzji.
    Za każdą opinię będę wdzięczny.

    Pozdrawiam
    kebab

    A oto treść zadania:
    W czerwcu 2003 roku została przeprowadzona kontrola podatkowa w spółce
    "Margot" sp. z o.o. Jest to spółka zależna od niemieckiej spółki -
    producenta win. Polska spółka importuje wina i rozprowadza je m.in. na
    specjalnych degustacjach. Pomiędzy polską i niemiecką spółką zawarta jest
    między innymi umowa o świadczenie usług doradczych. Menedżerowie niemieccy
    udzielają polskim pracownikom porad - np. co do przebiegu akcji
    promocyjnych, wyglądu broszur reklamowych, kwestii finansowych itd.
    Niemiecka spółka otrzymuje od polskiej spółki wynagrodzenie za usługi
    doradcze - wynagrodzenie to jest ustalane jako procent od obrotu.

    Kontrola dotyczyła prawidłowości rozliczeń podatku dochodowego od osób
    prawnych w 2002 roku.

    Urząd skarbowy wydał na podstawie art. 21 Ordynacji podatkowej w dniu 19
    września 2003 roku decyzję, w której określił zaległość podatkową w podatku
    dochodowym od osób prawnych na kwotę 243 tys. zł. Zdaniem urzędu spółka
    powinna zapłacić podatek od świadczeń, o których mowa w art. 21 ust 1 pkt 1)
    ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - zdaniem inspektora świadczone
    przez niemiecką spółkę usługi były w rzeczywistości udostępnieniem know-how
    a nie usługami doradczymi. UWAGA - w roku 2002 nie było jeszcze zapisu art.
    21 ust 1 pkt 2a).

    Wskazówki:

    * zwróćcie uwagę na przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące odwołania od
    decyzji

    * zapoznajcie się z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

    * zwróćcie uwagę na umowę o podwójnym opodatkowaniu

    * zapoznajcie się również z przepisami Konstytucji dotyczącymi źródeł prawa
    i znaczenia umów międzynarodowych

    pomyślcie jaki jest rzeczywisty problem prawny w omawianej sprawie. Nie
    dajcie się wpuścić w maliny.

  • 2. Data: 2004-11-04 16:41:06
    Temat: Re: Zadanie z prawa podatkowego
    Od: "Mecenas" <m...@p...pl>

    Użytkownik "ochen" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > prawa
    > i znaczenia umów międzynarodowych
    >
    > pomyślcie jaki jest rzeczywisty problem prawny w omawianej sprawie. Nie

    To jaką pomoc chcesz uzyskać, kiedy sam potrafisz odpowiedzieć na swoje
    pytanie. To co przytaczasz to w zupełności wystarczy na uzasadnienie
    odwołania od decyzji.

    PZDR
    Michał

  • 3. Data: 2004-11-04 17:21:30
    Od: "ochen" <o...@w...pl>

    Tak prawde mówiac to nie rozumiem Ciebie.
    Gdzie moge znalezc jakads podstawe prawna do zlozenia odwolania?
    Zlamana zostala umowa miedzynarodowa? odnosnie podwójnego opodatkowania?
    Dla mnie jest tak wiele znaków zapytania, ze trace obraz calej sprawy.
    Podatek dochodowy od osób prawnych, jesli know-how to podatek od przychodów
    a nie od dochodów. Co w kwestii spólek zaleznych, jeszcze ta firma z
    Niemiec - wtedy nie bylismy w Unii?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2004-11-19 16:54:22
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    Użytkownik "ochen" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
    > UWAGA - w roku 2002 nie było jeszcze zapisu art.
    > 21 ust 1 pkt 2a).

    przepis art. 21 dotyczy "podatników, o których mowa w art.3 ust.2

    a tenże ostatni brzmi:
    Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium RP siedziby lub zarządu, podlegają
    obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium RP.

    ergo przepis ten nie dotyczy Spółki polskiej.

    Z zadania niezbyt jasno wynika, która spółka jest kontrolowana, ale idąc
    najprostszą drogą stwierdziłbym, że przepis nie dotyczy spółki polskiej.
    Nie ma też mowy, że spółka niemiecka działa w Polsce - a jak US może
    kontrolować spółkę niemiecką w Niemczech (i to jeszcze w 2003r?). Ergo
    wydana decyzja (tu założenie) przeciw Margot jest bezprzedmiotowa...

    ;)

    p.
    W,