  • 1. Data: 2004-11-04 10:27:14
    Temat: Info [RP]: o wiążących interpretacjach
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    "Pomysły przyszłe":
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firmac_041104/f
    irmac_a_8.html

    Polecam, warto.
    +++
    Co jednak w sytuacji, gdy podatnik otrzyma interpretację np. o niemożnoœci
    zaliczenia danego wydatku do kosztu uzyskania przychodów, a parlament
    postanowi poszerzyć katalog kosztów o ten właœnie wydatek? Czy też będzie
    musiał czekać cały rok
    Jeżeli zatem podatnik nie złoży zażalenia, lecz po prostu zignoruje
    interpretację i do niej się nie zastosuje, to nawet gdyby okazało się, że
    ma rację, narazi się na poważne kłopoty.
    W razie kontroli organ podatkowy nie będzie już mógł uznać, że wszystko
    u podatnika jest w porzšdku. Będzie bowiem zwišzany interpretacjš
    ---

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 2. Data: 2004-11-04 12:24:03
    Temat: Re: Info [RP]: o wiążących interpretacjach
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

> [...]
    > W razie kontroli organ podatkowy nie będzie już mógł uznać, że wszystko
    > u podatnika jest w porzšdku. Będzie bowiem zwišzany interpretacjš

    Coraz lepiej sobie poczynają. A co jeśli odpowiedź z interpretacją zaginie
    na poczcie, a podatnik się o nią nie upomni?

    Niech no zgadnę - wina podatnika, że się nie upomniał.

    Właśnie czytam dołączony do Wyborczej "Proces" Kafki, więc jestem 'w
    temacie' :) Dopasowuję sobie tę książkę do wyobrażenia, że jest to opis
    kontroli skarbowej :)

    P.

  • 3. Data: 2004-11-04 17:56:17
    Od: "ewa" <r...@o...pl>

    > Coraz lepiej sobie poczynają. A co jeśli odpowiedź z interpretacją zaginie
    > na poczcie, a podatnik się o nią nie upomni?
    >
    > Niech no zgadnę - wina podatnika, że się nie upomniał.

    qrcze ale wy jesteście marudni... przecież te przepisy zostały wprowadzone
    podobno w interesie przedsiebiorców i na ich wyraźne życzenie. Teraz jak
    przepisy już są, wszyscy zaczynają szukać kozła ofiarnego, odpowiedzialnego
    za ich bezsensowność...
    Jak zwykle dziecko zostało wylane wraz z kąpielą a nasz prawodawca w okresie
    wyborczym funduje wszystkim populistyczne rozwiązania, zamiast zabrać sie za
    poprawianie niespójnego prawa.
    No ale ważne że kozioł ofiarny już jest bo przynajmniej wiadomo na kogo w
    razie czego wylewać kubły z pomyjami :-))

  • 4. Data: 2004-11-04 20:00:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Nov 2004, ewa wrote:
    [...]
    >+ qrcze ale wy jesteście marudni... przecież te przepisy zostały wprowadzone
    >+ podobno w interesie przedsiebiorców

    Jasne. Składki ZUS też. W trosce o emerytury ;)

    >+ i na ich wyraźne życzenie. Teraz jak
    >+ przepisy już są

    Ano właśnie.
    W artykule zapodano czego w nich *nie ma*...
    Prowadzący DG AFAIK domagali się "ochrony w razie zastosowania się
    do interpretacji" a nie "dostania po łbie za niewinność w razie
    niezastosowania przez sam fakt niezastosowania"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-11-04 22:05:08
    Od: "ewa" <r...@o...pl>

    > Prowadzący DG AFAIK domagali się "ochrony w razie zastosowania się
    > do interpretacji" a nie "dostania po łbie za niewinność w razie
    > niezastosowania przez sam fakt niezastosowania"...

    przecież ochrona jest w tej chwili, trzeba ja tylko nieco rozszerzyć o
    interpretacje wydawane przez USy
    art.14 § 3. Zastosowanie się przez podatnika, płatnika lub inkasenta do
    interpretacji prawa podatkowego, o której mowa w § 2, nie może im szkodzić,
    jednakże nie zwalnia ich z obowiązku zapłaty podatku. W takim przypadku nie
    wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia
    skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się, nie nalicza
    się odsetek za zwłokę i nie ustala dodatkowego zobowiązania w rozumieniu
    przepisów o podatku od towarów i usług - w zakresie wynikającym z
    zastosowania się do interpretacji. Zastosowanie się podatnika, płatnika lub
    inkasenta do interpretacji prawa podatkowego, o której mowa w § 2, może
    stanowić przesłankę do umorzenia zaległości podatkowych, zgodnie z art. 67,
    jeżeli zaległości te powstały na skutek zastosowania się do takiej
    interpretacji
    art.14a par.4. Przepis art. 14 § 3 stosuje się odpowiednio

    czyli pytam urząd czy w konkretnej sytuacji mam zapłacić podatek czy tez
    nie.
    urząd odpowiada, że nie.
    po roku urząd zmienia zdanie - musze zapłacic podatek, bez odsetek ani
    innych ekscesów, mogę się nawet szarpnąć o umorzenie tej zaległości albo o
    rozłożenie na raty
    pewnie, że problemem będzie wysupłanie kasy, która już dawno poszła na
    inwestycje, ale przepisy, które teraz zmajstrowano, doprowadzą do sytuacji,
    kiedy urzędy będa wydawały interpretacje w sposób bezpieczny dla siebie,
    czyli zawsze jest podatek do zapłaty... (szczerze mówiąc, wcale im sie nie
    dziwię, bo patrząc na volty orzeczeń sądowych nawet tego samego WSA czy NSA
    to głowa zaczyna pękać)
    Zastanawiam się czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie rozwiązań
    opartych na sądownictwie amerykańskim - system precedensów, wyrok np. SN
    byłby wiążący dla innych sądów i urzędów

    pozdrawiam
    ewka

  • 6. Data: 2004-11-05 09:05:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Nov 2004, ewa wrote:
    [...]
    >+ przecież ochrona jest w tej chwili,

    Wrrr... wiemy ;]

    >+ trzeba ja tylko nieco rozszerzyć o interpretacje wydawane przez USy

    ..toż idzie o owo "tylko nieco".
    No i "rozszerzono" jak widzisz :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd