  • 11. Data: 2011-11-06 18:16:50
    Temat: Re: Zagranica - szybki zarobek, pytanie
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

  • 12. Data: 2011-11-06 18:19:06
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisał w wiadomości

    > miejsce zamieszkania na terenie Polski (czyli ponad pol roku w roku, lub
    > centrum interesow).

    Dodajmy zyciowych interesow.

    Nie wiadomo, czy wyjechal wolny jak ptak, wylatujac wprost z garnuszka
    rodzicow, nie zostawiajac w PL nic wlasnego, czy tez zostawil np. dom,
    samochod, zone, dziecko, itp., ktorym posylal regularnie kase.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 13. Data: 2011-11-06 18:30:16
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 11/06/2011 07:19 PM, SDD wrote:

    > Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisał w
    > wiadomości news:9ho176FcdkU1@mid.uni-berlin.de...

    > Dodajmy zyciowych interesow.

    Tak jest - niezbyt dobrze sprecyzowanych w prawie, a wiec urzednik moze
    miec chec udowadniania, ze centrum zostalo jednak w Polsce... Chinska
    partnerke chociaz brat mial? :)

    > Nie wiadomo, czy wyjechal wolny jak ptak, wylatujac wprost z garnuszka
    > rodzicow, nie zostawiajac w PL nic wlasnego, czy tez zostawil np. dom,
    > samochod, zone, dziecko, itp., ktorym posylal regularnie kase.

    Otoz to.

    Zakladajac, ze nie zostawil w Polsce (nie)ruchomosci, zony, dzieci,
    firmy itp., inna kwestia jest to, czy polski fiskus jest sklonny uznac
    Polske za centrum interesow zyciowych, gdyby zostawil tu otwarte konto w
    banku, a na nim pare tysiecy na czarna godzine i kupno biletu powrotnego
    z Pekinu...

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 14. Data: 2011-11-06 20:21:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/6/2011 11:49 AM, Tomasz Chmielewski wrote:

    > Zaraz zaraz. Gdzie w polskim prawie uzalezniona jest koniecznosc zaplaty
    > podatku w zaleznosci od tego, czy ktos mial zamiar wyjechac na stale czy
    > nie?

    wlasnie sam sobie odpowiedziales.

    skoro nie zamierzal wyjechac na stale, to jego stalym miejsce pobyt jak
    i centrum interesow zyciowych jest Polska.

    > Polskim rezydentem podatkowym jest osoba, ktora:
    >
    > - posiada w Polsce centrum interesow osobistych lub gospodarczych
    > (osrodek interesow zyciowych);
    >
    > lub
    >
    > - przebywa na terytorium RP dluzej niż 183 dni w roku podatkowym.
    >

    > Na terenie RP nie przebywal on dluzej niz 183 dni, i o ile nie posiadal
    > on w Polsce centrum interesow osobistych (zona, dzieci?) lub
    > gospodarczych, to rezydentem podatkowym w Polsce nie byl.

    ale wlasnie posiadal.
    bo w chinach na pewno nie, skoro jego pobyt z gory mial charakter
    tymczasowy.

    > Podatek powinien zaplacic w Chinach. Jak tego nie zrobil, to moze go
    > scigac chinski fiskus - ale polskiemu nic do tego.

    gdyby byl stalym mieszkancem chin, jego wyjazd mial charakter staly,
    wowczas (zwykle z wyjatkiem roku wyjazdu) mialbys racje.

    uwaga na studentow wyjezdzajacych np. do Anglii nawet na 5 lat studiow.
    ich pobyt caly czas ma charakter tymczasowy i caly czas maja obowiazek
    rozliczac sie z calosci dochodw w Polsce. Fakt,ze ostatnia zmiana umowy
    z Anglia spowodowala, ze zarobi z podatku sa zwolnione, ale od zlozenia
    pita ich nikt nie zwolnil.

    I niech mi nikt nie pieprzy, ze polska jest porabana, bo tak jest
    rowniez w innych krajach.

  • 15. Data: 2011-11-06 20:26:05
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> writes:

    > Zaraz zaraz. Gdzie w polskim prawie uzalezniona jest koniecznosc
    > zaplaty podatku w zaleznosci od tego, czy ktos mial zamiar wyjechac na
    > stale czy nie?

    Nigdzie. Ale witek lubi straszyć każdego. Powinien się zatrudnić w US,
    na pomysł, żeby uzależnić obowiązek płacenia w Polsce podatku
    dochodowego, przez osobę przebywającą za granicą przez cały np. 2008
    od tego, czy w roku 2015 wróci ona do Polski, to nawet nasze urzędy
    jeszcze nie wpadły.

    Jak zawsze...

    MJ

  • 16. Data: 2011-11-06 20:28:48
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/6/2011 2:26 PM, Michal Jankowski wrote:

    > Nigdzie. Ale witek lubi straszyć każdego.

    Raczej uprzedzic o konsekwencjach tego co może być.
    Płaczących na grupie było już sporo.

> [...]
    > dochodowego, przez osobę przebywającą za granicą przez cały np. 2008
    > od tego, czy w roku 2015 wróci ona do Polski, to nawet nasze urzędy

    pogooglaj sobie o pewnej studentce co do Szwecji pojechała.

  • 17. Data: 2011-11-06 20:38:58
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > I niech mi nikt nie pieprzy, ze polska jest porabana, bo tak jest rowniez
    > w innych krajach.

    Polaska JEST porąbana - ale akurat z powodow zupelnie innych niz

  • 18. Data: 2011-11-06 21:11:21
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 11/06/2011 09:21 PM, witek wrote:

    > ale wlasnie posiadal.
    > bo w chinach na pewno nie, skoro jego pobyt z gory mial charakter
    > tymczasowy.

    Skoro na terytorium Polski nie przebywal wiecej niz 183 dni w danym roku
    podatkowym, zarabial w Chinach (co wskazuje, ze posiadal tam centrum
    interesow gospodarczych), i zakladajac, ze w Polsce nie zostawil zony,
    dzieci, mieszkania czy firmy (brak centrum interesow osobistych) - nie
    spelnia kryteriow rezydenta podatkowego w Polsce.

    Wywody, ile lat spedzonych poza Polska to wyjazd staly, a ile to
    tymczasowy, wydaja mi sie tutaj zupelnie bezzasadne, bo definicja
    rezydenta podatkowego nie ma tago typu rozroznienia.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 19. Data: 2011-11-06 21:12:42
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 11/06/2011 09:28 PM, witek wrote:

    > pogooglaj sobie o pewnej studentce co do Szwecji pojechała.

    Mozesz przytoczyc? Bo moj google cos nie znajduje.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 20. Data: 2011-11-06 22:40:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/6/2011 3:11 PM, Tomasz Chmielewski wrote:

    > Skoro na terytorium Polski nie przebywal wiecej niz 183 dni w danym roku
    > podatkowym,...

    to akurat jest w tą stronę bez znaczenia.

    z faktu, że jak się przybwa 183 dni to sie placi podatki, nijak nie da
    się wyciągnąć wniosku, że jak się nie przebywa 183 to sie nie płaci.

    zarabial w Chinach (co wskazuje, ze posiadal tam centrum
    > interesow gospodarczych),

    ale nie życiowych

    i zakladajac, ze w Polsce nie zostawil zony,
    > dzieci, mieszkania czy firmy (brak centrum interesow osobistych) - nie
    > spelnia kryteriow rezydenta podatkowego w Polsce.

    spełnia kryterium tak długo jak długo nie zamierzał wyjechać na stałe.

    akurat zostawienie mieszkania czy firmy jest tutaj bez znaczenia
    z żoną i dziećmi już gorzej, dlatego warto pomyśleć o separacji lub
    rozwodzie przed wyjazdem.

    > Wywody, ile lat spedzonych poza Polska to wyjazd staly, a ile to
    > tymczasowy, wydaja mi sie tutaj zupelnie bezzasadne, bo definicja
    > rezydenta podatkowego nie ma tago typu rozroznienia.

    nie liczy sie ilość lat, a stan faktyczny.

    ktoś to wyjechać na początku roku bez zamiaru powrotu i nic w Polsce nie
    zarobił, w zasadzie od razu staje się nierezydentem.
    Ktoś kto wyjechał na 5-letnie studia z zamiarem powortu nierezydentem
    nigdy nie bedzie i przez cały 5-letni okres ma obowiązek rozliczać się z
    podatku w Polsce. Jak bedzie miał pecha i wyjedzie do kraju, gdzie umowy
    o unikaniu podwojnego opodatkowania nie ma lub jest w wersji
    "proporcjonalnej" to będzie musiał zapłacić podatki w obu krajach.