    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zakup i sprzedaż towaru w i do UE
    Date: Wed, 6 Jul 2005 12:59:09 +0200

    On Wed, 6 Jul 2005, Paszczak wrote:

    >+ my way <y...@t...pl> wrote:
    >+ > Wyobraź sobie, że to ty sprzedajesz towar firmie z UE. Jeżeli nie masz
    >+ > potwierdzenia wywozu tego towaru z Polski, nie możesz zastosować stawki 0%,
    >+ > nawet jeżeli fakturę wystawisz podmiotowi z UE.
    >+
    >+ A jeśli odbiorca tego samego dnia odeśle towar do mnie to na ch* mi
    >+ taki dowód? Udowadnia, że wywiozłem i tyle.

    *I o to chodzi* !
    Bo to i tylko to jest podstawą dla VAT.

    >+ A mogłem przywieźć z powrotem.

    A ktoś ci broni ??
    A przywoź sobie - stosowne obowiązki związane z "przewozem spowrotem"
    owszem, są - ale są ODDZIELNE od tego poprzedniego "przewozu tam"
    i NIJAK się nie "rekompensują", co sugerujesz !!
    Jeśli przewieziesz "tam i nazad" to obowiązek podatkowy z "przewiezienia
    nazad" POWSTANIE i będzie NIEZALEŻNY od tego czy wypełniłeś (i ew.
    skorzystałeś - lub twój kontrahent) owowiązków wynikających z "wywiezenia
    tam".

    Ty najwyraźniej usiłować stosować "uproszczoną logikę" - taką
    "normalna", czyli "jak wywiozę i przywiozę to można uznać że
    nie woziłem".
    IMO błąd :]

    >+ Te 'warunki uznania' są potrzebne w Polsce, a Niemcy mają inne przepisy.

    Nie wnikajmy w "warunki".
    Przyjmimy że "papiery" są w porządku a że ichni US (w wyniku dajmy
    na to donosu) zaaplikuje kontrolę i dogrzebie się że dostawca
    wysłał towar "wprost do klienta" - oraz po kontroli krzyżowej
    pośle zapytanie do polskiego US.
    Jak na mój gust to co najmniej trzy firmy będą miały kłopoty :>

    >+ Zauważ, że nawet jeśli sprzedadzą sprzęt niemieckiej firmie, potraktują to
    >+ jako WDT/WNT i zastosują stawkę 0%, to ta druga firma ma i tak obowiązek
    >+ naliczenia tego VATu.

    Owszem.

    >+ Wychodzi na to samo - tylko więcej kombinacji.

    Ale to już twój pogląd wynikający z "normalnego logiki" ;)

    Zauważ że z p. widzenia przepisów mamy udokumentowane fakturą
    DWIE czynności (WDT do .pl i z powrotem) i USowi WOLNO potraktować
    je tak, że podważa tylko jedną...

    >+ A 'dowody wywozu' itd. to wymysł polskich urzędników.

    Zgoda.
    Chodzi o "stan faktyczny" - nie ma wywozu nie ma WDT.

    >+ Powinna być tylko ogólnounijna kontrola w dziedzinie VATu (jak np. masz
    >+ sprzedaż 0%, to powinni sprawdzić, czy Twój kontrahent naliczył ten VAT).
    >+ Granice nie mają tu nic do rzeczy.

    Nie miałbym nic przeciw. Ale tak nie jest...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)