    From: "Mich" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zakup telefonu w promocji a ksiegowanie
    Date: Sat, 27 Mar 2004 00:18:24 +0100

    > Naprawde nie wiem z czym masz problem...
    > Jest promocja.. masz rabat... i cene po rabacie...
    > rabat jest prawnie dopuszczalny...
    >
    > Gdzie problem ?

    Zasadniczo zgoda, ale jak sie wglebic w zagadnienie ...
    Zalóżmy, że kupujemy telefon komórkowy w typowej korzystnej promocji np. za
    1 zl , ale jednoczesnie zobowiązujemy sie płacic abonament przez 24 miesiace
    w kwocie np. 40 zl.(+ jeszcze koszt aktywacji)
    U operatora GSM z reguly nie można kupić tylko samego telefonu. Koszt
    pozyskania (zakupu) telefonu komórkowego jest zatem de facto o wiele wiekszy
    niż 1 zl. Tym bardziej, ze zwykle w regulaminach promocji jest podany koszt
    telefonu , gdy kupujemy go na zasadach ogólnych. Np w Plusie Siemens C55 w
    promocji 1,22 (z VAT) a na zasadach ogólnych 1218,78 zl.
    http://w3.plusgsm.pl/res/1_zeroabonamentu_r_2.asp?co
    lor=1&show=1_zeroaboname
    ntu_r_2&ikona=1. W komisie ten aparat kosztuje 800 zl.
    Jezeli chcemy go uzywac dłużej niz rok to pojawia sie pytanie : jaka jest
    wartosc poczatkowa tego telefonu ustalana dla potrzeb ewidencji środków
    trwałych?
    Moim zdaniem wycena 1zl jest błędna. Myślę, że sa dwa rozwiązania. Albo
    wyceniać po cenie rynkowej ( w tym wypadku 800 zl), albo za cene zakupu
    uznać sumę wydatków : koszt telefonu 1 zl + aktywacja+ abonament za caly
    okres zobowiazania sie do korzystania z telefonu. Tym bardziej, ze PLUS
    zastrzega: "Aparaty telefoniczne oferowane przez Polkomtel S.A. lub
    Autoryzowanych Przedstawicieli Plus GSM po cenie promocyjnej stanowia
    niepodzielne Zestawy z kartami SIM ( czyli z abonamentem) i samodzielnie nie
    sa przedmiotem Promocji."
    Wycena w ewidencji srodków trwalych 1 zl bylaby uprawniona, gdybysmy
    kupowali sam telefon, bez żadnych zobowiązań, abonamentów itp.
    Jezeli uznamy wartosc 1 zl za faktyczna poczatkowa wartosc telefonu ( bo
    tyle faktycznie zapłaciliśmy), a abonamenty miesieczne jako koszt rozmów i
    co za tym idzie koszty uzyskania przychodów to popadniemy w pewną pułapkę.
    Otóz kupujac telefon wart 800 czy 1218,78 za 1,22 uzyskujemy przychód od
    operatora GSM w kwocie róznicy miedzy tymi cenami. Nie jest to nasz dochód,
    bo ze swojej strony zobowiazalismy sie do określonych zachowan i tak sie
    zachowujemy ( czyli dzwonimy). PLUS GSM wycenia takie nasze zobowiazanie na
    840 zl i nazwał to sobie karą umowna za zerwanie umowy.

    z pozdrowieniami