  • 1. Data: 2004-03-24 16:17:14
    Temat: Zakup telefonu w promocji a ksiegowanie
    Od: "yksnimaK" <y...@w...pl>

    Witam,

    Prowadze jednoosobowa dzialalnosc uslugowa, KPIR, VAT. Kupuje telefon na
    firme w promocji za 500 zl. Pytanie - jak potraktowac taki zakup? Telefon
    jest warty 1500 zl - czy to ma znaczenie czy cena zakupu? Moge go zaliczyc
    do srodkow trwalych (okres uzytkowania przewidywany>1 roku. Czy mam
    alternatywe zaliczenia go do wyposazenia (biorac pod uwage jego rzeczywista
    wartosc)? Czy moge nie zaliczac go ani do ST ani do wyposazenia, jezeli bede
    go uzywal np. 10 miesiecy i poznij odloze na polke/zniszcze/skonczy mi sie
    umowa z operatorem/bede uzywal innego aparatu?? Ta statnia mozliwosc jest
    dla mnie najkorzystniejsza, ale czy 'przewidywany okres uzytkowania' odnosi
    sie do parametrow danego przedmiotu (to ze za rok dalej bedzie sprawny) czy
    rzeczywistego jego uzywania ?

    Pozdrawiam,
    Rafal

  • 2. Data: 2004-03-25 10:55:13
    Temat: Re: Zakup telefonu w promocji a ksiegowanie
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    yksnimaK wrote:

> [...]
    > 'przewidywany okres uzytkowania' odnosi sie do parametrow danego
    > przedmiotu (to ze za rok dalej bedzie sprawny) czy rzeczywistego jego

    Naprawde nie wiem z czym masz problem...
    Jest promocja.. masz rabat... i cene po rabacie...
    rabat jest prawnie dopuszczalny...

    Gdzie problem ?

    A druga sprawa ... jeslinie bedziesz go uzywalprzez rok to dobrze..
    Ale wlasciwie po co ta kombinacja..
    Zniszczy sie - to wyrzucisz..

    Boguslaw

  • 3. Data: 2004-03-25 12:17:10
    Od: "yksnimaK" <y...@w...pl>

    "bosz" <b...@u...agh.edu.pl> wrote in message

> [...]
    > rabat jest prawnie dopuszczalny...
    Gdzie problem ?
    > A druga sprawa ... jeslinie bedziesz go uzywalprzez rok to dobrze..
    Dziki ze ktos w ogole odpowiedzial :). Tez mysle ze pytanie jest banalne ale
    ja pytam jak to jest w praktyce. Wiadomo ze telefon po roku nadal nadaje sie
    do uzycia wiec czy US nie zakwestionuje 'niewpisania' go do EST wlasnie z
    tego powodu? Pytanie jest - czy moge ten nieszczesny telefon (czy komputer
    czy cokolwiek co spelnia powyzsze kryteria) po prostu przestac uzywac i
    tyle? Czy potrzebuje jakis dowod zniszczenia albo cos innego co potwierdzi
    ze juz go faktycznie nie uzywam. Ufff. mam nadzieje ze nie namieszalem :)

    Rafal

  • 4. Data: 2004-03-25 12:33:33
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    yksnimaK wrote:

    [...]

> [...]
    > ale ja pytam jak to jest w praktyce. Wiadomo ze telefon po roku nadal
    > nadaje sie do uzycia wiec czy US nie zakwestionuje 'niewpisania' go do EST

    No a patrzyles do "instrukcji prowadzenia KPiR" ?
    tak tanich rzeczy nie musisz wpisywac de ewidencji..

> [...]
    > uzywac i tyle? Czy potrzebuje jakis dowod zniszczenia albo cos innego co
    > potwierdzi ze juz go faktycznie nie uzywam. Ufff. mam nadzieje ze nie

    Na moj gust to papierek, ze urzadzenie jest zniszczone...

    > Rafal

    Boguslaw

    I wzorem Mady napisze, ze do powyzszego stosujesz sie na wlasna
    odpowiedzialnosc.

  • 5. Data: 2004-03-25 12:37:43
    Od: "yksnimaK" <y...@w...pl>

    > yksnimaK wrote:
    > [...]
    > No a patrzyles do "instrukcji prowadzenia KPiR" ?
    > tak tanich rzeczy nie musisz wpisywac de ewidencji..

    Oczywiscie ze czytalem - stad moje pytanie :)

    > Na moj gust to papierek, ze urzadzenie jest zniszczone...
    OK. Ja tez tak zrobie na swoja odpowiedzialnosc oczywiscie :)

    Rafal

  • 6. Data: 2004-03-26 23:18:24
    Od: "Mich" <p...@w...pl>

    > Naprawde nie wiem z czym masz problem...
    > Jest promocja.. masz rabat... i cene po rabacie...
    > rabat jest prawnie dopuszczalny...
    >
    > Gdzie problem ?

    Zasadniczo zgoda, ale jak sie wglebic w zagadnienie ...
    Zalóżmy, że kupujemy telefon komórkowy w typowej korzystnej promocji np. za
    1 zl , ale jednoczesnie zobowiązujemy sie płacic abonament przez 24 miesiace
    w kwocie np. 40 zl.(+ jeszcze koszt aktywacji)
    U operatora GSM z reguly nie można kupić tylko samego telefonu. Koszt
    pozyskania (zakupu) telefonu komórkowego jest zatem de facto o wiele wiekszy
    niż 1 zl. Tym bardziej, ze zwykle w regulaminach promocji jest podany koszt
    telefonu , gdy kupujemy go na zasadach ogólnych. Np w Plusie Siemens C55 w
    promocji 1,22 (z VAT) a na zasadach ogólnych 1218,78 zl.
    http://w3.plusgsm.pl/res/1_zeroabonamentu_r_2.asp?co
    lor=1&show=1_zeroaboname
    ntu_r_2&ikona=1. W komisie ten aparat kosztuje 800 zl.
    Jezeli chcemy go uzywac dłużej niz rok to pojawia sie pytanie : jaka jest
    wartosc poczatkowa tego telefonu ustalana dla potrzeb ewidencji środków
    trwałych?
    Moim zdaniem wycena 1zl jest błędna. Myślę, że sa dwa rozwiązania. Albo
    wyceniać po cenie rynkowej ( w tym wypadku 800 zl), albo za cene zakupu
    uznać sumę wydatków : koszt telefonu 1 zl + aktywacja+ abonament za caly
    okres zobowiazania sie do korzystania z telefonu. Tym bardziej, ze PLUS
    zastrzega: "Aparaty telefoniczne oferowane przez Polkomtel S.A. lub
    Autoryzowanych Przedstawicieli Plus GSM po cenie promocyjnej stanowia
    niepodzielne Zestawy z kartami SIM ( czyli z abonamentem) i samodzielnie nie
    sa przedmiotem Promocji."
    Wycena w ewidencji srodków trwalych 1 zl bylaby uprawniona, gdybysmy
    kupowali sam telefon, bez żadnych zobowiązań, abonamentów itp.
    Jezeli uznamy wartosc 1 zl za faktyczna poczatkowa wartosc telefonu ( bo
    tyle faktycznie zapłaciliśmy), a abonamenty miesieczne jako koszt rozmów i
    co za tym idzie koszty uzyskania przychodów to popadniemy w pewną pułapkę.
    Otóz kupujac telefon wart 800 czy 1218,78 za 1,22 uzyskujemy przychód od
    operatora GSM w kwocie róznicy miedzy tymi cenami. Nie jest to nasz dochód,
    bo ze swojej strony zobowiazalismy sie do określonych zachowan i tak sie
    zachowujemy ( czyli dzwonimy). PLUS GSM wycenia takie nasze zobowiazanie na
    840 zl i nazwał to sobie karą umowna za zerwanie umowy.

    z pozdrowieniami

  • 7. Data: 2004-03-27 09:35:58
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Mich wrote:

> [...]

    > Autoryzowanych Przedstawicieli Plus GSM po cenie promocyjnej stanowia
    > niepodzielne Zestawy z kartami SIM ( czyli z abonamentem) i samodzielnie

    No nie wiem czy do onca tak.
    abonament nie jest czescia telefonu, a karta sim to karta sim a nie zaden
    "abonament". ja np mam stara nokie z karta sim i zadnego abonamentu nie
    mam.

    Nie wiem czy byluy jakies orzeczenia w tej sprawie, ale dla mnie,
    inzyniera "z zainteresowaniami ekonomicznymi" sprawa wyglada tak.

    W zamian za zobowiazanie do korzystania z uslug Polkomtel S.A.
    przez okres 2 lat sprzedawca udziela mi dwoch rabatow.

    1. na telefon,
    2 na aktywacje.

    i mam np

    1. telefon siemens C60 za 1 pln
    2. aktywacja za 15 PLN
    (wszystko to netto)

    > Wycena w ewidencji srodków trwalych 1 zl bylaby uprawniona, gdybysmy
    > kupowali sam telefon, bez żadnych zobowiązań, abonamentów itp.

    Pytanie podstawowe to..
    Czy gdybysmy NIE kupili tego telefonu a mieli swoj aparat i swoja karte
    to czy placilibysmy abonament i oplate aktywacyjna ?

    Boguslaw