    From: c...@r...com (ChrisS)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zaniżaniedochodów przez pracodawców
    Date: 23 Aug 2002 15:53:02 +0200

    From: "radek" <r...@p...fm>

    > Wiele firm stosuje praktyki zaniżania dochodów. Pracownicy na papierze
    mają
    > mniej niż dostają. Czy pracodawca ponosi za to odpowiedzialność, czy
    > pracownik.

    W zasadzie można ukarać obu - pracownika za ukrywanie dochodów,
    pracodawcę - za niewłaściwe wywiązywanie się z obowiązków
    płatnika , a dalej - za nierzetelne prowadzenie ksiąg.

    > Czy pracownik powinien pójść do Urzedu Skarbowego, powiedzieć, że
    > zarabia więcej ,dostać karę i zostać zwolnionym z pracy. Jak się do tego
    > odnieść?.

    W sytuacji, gdy zaniżanie oficjalnie wykazywanych wynagrodzeń opłaca się
    _wszystkim_ zainteresowanym (ze względu na astronomicznie wysokie
    obciązenia) wątpię, aby zaszły w tej dziedzinie istotne zmiany.
    Większość znanych mi pracodawców bardzo chętnie wypłacałaby całość
    wynagrodzenia "z listy", ale wtedy żadnego z nich nie byłoby stać na
    zapłacenie pracownikowi "do ręki" 1500 -2000 zł (co ze wszytkimi
    obciązeniami kosztowałoby 2600-3500 zł zamiast 1900 - 2400 przy
    układzie 760 brutto z listy a reszta do ręki). Z drugiej strony nie
    spotkałem
    jeszcze tak uczciwego pracownika, który stwierdziłby "Szefie, zamiast 2000
    chcę dostawać 1400, ale wszystko oficjalnie". Stąd skargi pracowników,
    że są wykorzystywani przez zaniżających oficjalne pobory pracodawców
    uważam za _bezzasadne_ (dlaczego tylko jedna strona stosunku
    pracy ma ponosić konsekwencje obowiązujących przepisów?), gdyż
    cała sytuacja istnieje _za zgodą_ obu stron. Dodatkowo praktyka
    pokazuje, że pracownik czuje się pokrzywdzony dopiero, gdy
    dochodzi do nieporozumień z pracodawcą lub jest zmuszony korzystać
    z długotwałego zwolnienia z powodu choroby.

    Pozdrawiam
    ---
    ChrisS
    Krzysztof Sudoł