eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiZmiany w ustawie o VAT od 1 stycznia 2014 r. - Zmiany w zakresie zwolnien. › Re: Zmiany w ustawie o VAT od 1 stycznia 2014 r. - Zmiany w zakresie zwolnien.
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 17 Apr 2014 02:15:30 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Zmiany w ustawie o VAT od 1 stycznia 2014 r. - Zmiany w zakresie
    zwolnien.

    On Mon, 14 Apr 2014, Pablo Eldiablo wrote:

> [...]
    cele działalności zwolnionej, jeżeli przy
    odliczenia podatku naliczonego."

    > Nie.

    Zgoda.

    > Oznacza to, ze bedac uslugodawca uslug zwolnionych mozesz sprzedac towary,
    > ktore sluzyly Ci wylacznie do tej zwolnionej dzialalnosci jako zwolnione
    > z VAT - o ile przy nabyciu/wytworzeniu tych towarow nie odliczyles podatku.

    Też zgoda.

    > Jednym slowem: tak Ci podatniku dobrze zrobimy (my, rząd), ze uzywane
    > towary bedziesz mogl sprzedac w zwolnieniu, tylko jesli wykorzystywales
    > je do dzialalnosci zwolnionej.
    > A jesli nie odliczyles VAT przy zakupie - kij ci w oko.
    > Skasujemy VAT dwa razy.

    E, chyba nie.
    W tekście jest "wprowadzone", a nie "zastąpione".
    Literalnie czytając Twój post, tak (że występuje podwójny VAT)
    *było* - bo zwolnienie nie zależy od tego, czy odliczyłeś,
    ale czy miałeś prawo odliczyć.
    A pułapka tkwi w tym, że nie było *żadnego* kryterium dla materiałów
    *nowych*, uprawniającego do zwolnienia.
    Jak więc prowadzący DG ze sprzedażą zwolnioną zakupi "towar w rozumieniu
    VAT" (np. wyposażenie, materiały...) na cele zwolnione, to nie ma
    podstawy do odliczenia.
    A jednocześnie, jeśli te materiały się są "używane w rozumieniu VAT",
    to nie przysługuje zwolnienie w razie ich sprzedaży.
    I wtedy wychodzi podwójny VAT!
    A nie wystarczy ich pół roku MIEĆ (aby skorzystać ze zwolnienia),
    bo "używanie w rozumieniu VAT" oznacza dosłownie "używanie przez
    podatnika". Nówka sztuka w fabrycznym opakowaniu nie jest "używana".

    Mi wychodzi, że po prostu ten mechanizm łata dziurę w prawie do
    odliczenia, związanym z "przeznaczeniem" w momencie zakupu.

    pzdr, Gotfryd