    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: amortyzacja srodka trwalego a ryczalt???
    Date: Thu, 3 Aug 2006 22:15:22 +0200

    On Thu, 3 Aug 2006, gregor wrote:

    > jestem na ryczalcie ewidencjonowanym...i mam pytanie jak sie ma to do
    > amortyzacji?tzn czy mam prawo ta maszyna amortyzowac

    IMHO to działa na odwrót: jest OBOWIĄZEK policzenia amortyzacji, ale
    dopiero w momencie kiedy będzie to konieczne, na przykład przy
    przejściu na KPiR albo PK.
    Na ryczałcie kosztów nie ma więc i problemu nie ma.
    Przecież przy ryczałcie amortyzacja działa na niekorzyść podatnika!
    (po przejściu na zasady ogólne ma już "przejedzoną" część kosztów).

    > i jak to sie
    > oblicza...a jesli nie to co sie stanie jesli bede chcial ja
    > wyprowadzic z firmy?

    W razie ZBYCIA jej wartość jest przychodem.
    W razie *przekazania na cele niegospodarcze* nie ma podatku również na
    KPiR i PK :)
    Zależy na czym ma polegać "wyprowadzenie", jak widać!

    *UWAGA*: Przy przekazaniu "na cele osobiste" albo np. przy darowiźnie
    VAT należy się od wartości *nabycia*. Kiedyś było o wartości "rynkowej"
    ale pod pozorem dbania o podatnika zmieniono.

    Kilka razy pisałem co o tym myślę - ale tak jest.

    Mimo że kilkuletni sprzęt to złom, trzeba VAT oddać cały.
    IMO - najlepiej sprzedać na allegro i za uzyskane pieniądze kupić
    (na allegro :>) taki sam... ale inny egzemplarz :>
    Tak postanowił polski Sejm. Senat klepnął, prezydent podpisał,
    a Sejmowi podsunął rząd (jak zwykle, i pod pozorem "dbania o podatnika",
    również jak zwykle).

    > tzn
    > -jak okreslic jej wartosc po 2 latach??
    > -jaki podatek zaplacic ewentualnie vat??

    VAT zawsze (również przy "pozostawieniu sobie"), w razie sprzedaży
    przychód dolicza się do przychodu z DG - ale na mój rozum jako "handel"
    a więc ze stawką 3% :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)