  • 1. Data: 2002-04-18 09:39:52
    Temat: auto w ST i koszty - watpliwosc
    Od: "MaT" <t...@p...com>

    Witam

    Prowadze DG - uslugi które wykonuje u klienta i w zwiazku z tym uzywam
    samochodu - do dojazdów
    dotychczas (tzn. do konca 2001r) prowadzilem ewidencje przebiegu.
    Od tego roku postaowilem to zmienic, wprowadzajac (swoje) auto do ST - w
    zwiazku z tym wliczam w koszty raty amortyzacji, paliwo naprawy itd.

    Moje koszty to wlasnie glównie auto , troche komórka i od czasu do czasu
    jakies inne drobiazgi
    Watpliwosc jaka mi sie nasunela, dotyczy wysokosci tych kosztów - mianowicie
    od czasu wprowadzenia auto do ST sa one dosyc wysokie - ponad 70% przychodu
    (który jest srednio ~1500).

    Niby wszystko fajnie, podatek mi wyjdzie pewnie polowe mniejszy , ale
    poprzednio koszty mialem na poziomie 30%. Czy w razie czego nie bede mial z
    tym problemów ? (choc moze jakims uzasadnieniem jest to, ze od tego roku
    zmienilem miejsce zamieszkania - teraz mam duuuzo dalej)
    Czy rzeczywiscie wrzucac wszystko co sie "nawinie" czy raczej troche te
    koszty zmniejszyc?

    Z góry dziekuje za porady

    mat

  • 2. Data: 2002-04-18 10:27:33
    Temat: Re: auto w ST i koszty - watpliwosc
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Dnia 02-04-18 11:39, Użytkownik MaT napisał:
> [...]
    > mam duuuzo dalej) Czy rzeczywiscie wrzucac wszystko co sie
    > "nawinie" czy raczej troche te koszty zmniejszyc?

    Moim zadaniem - wrzucac wszystko co sie nawinie, oczywiście po
    stwierdzeniu że jest to koszt działalności.
    A że koszty wychodzą 70%?? Dobrze że nie strata, jest recesja, jakos
    trzeba ja przetrwac. Znam takich, co od paru lat ida ze strata i
    wychodzi że żyja właśnie ze strat.
    Niedochodowa działalnośc to nie przestępstwo.
    Zawsze możesz powiedziec, że albo to, albo państwo bedzie musiało
    uzbierać na zasiłek dla Ciebie.
    Nie ma dochodu, to nie ma, takie zycie.
    Jeżeli tylko koszty sa bezsporne - a skoro musisz jeździc to koszty
    samochodu są bezsporne. A skoro jest on środkiem trwałym, to
    amortyzacja jest twoim świętym prawem. Jakbyś chciał ją zmniejszyc, to
    państwo stawia Ci wręcz ograniczenia.
    Byle tylko wartośc początkowa do amoryzacji nie była za wysoka, to
    wszystko jest ok.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-04-18 12:28:08
    Od: "MaT" <t...@p...com>

    Dzięki - trochę się czuje "uspokojony" ;-)

    To jeszcze jedno pytanko, jesli mozna - czy takie auto można w jakiś sposób
    ze ST "wyciągnąć" ? Czy tylko sprzedaż ?
    A gdybym np. kupił inne auto, wpisał je do ST (lub wziął w leasing) a co do
    obecnego stwierdził, że już nie potrzebuję go w firmie i chcę znowu mieć
    "prywatnie" ?

    pozdr.

    MaT

  • 4. Data: 2002-04-18 13:38:13
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    MaT wrote:

> [...]
    > A gdybym np. kupił inne auto, wpisał je do ST (lub wziął w leasing) a co
    > do obecnego stwierdził, że już nie potrzebuję go w firmie i chcę znowu
    Można, a w sytuacji w ktorej nie odliczałes VAT od samochodu sprawa jest
    bardzo prosta.
    Przekazujesz samochód na własne potrzeby i wykreślasz go z ewidencji.
    Tylko tyle.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-04-18 13:46:54
    Od: "mwi" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > bardzo prosta.
    > Przekazujesz samochód na własne potrzeby i wykreślasz go z ewidencji.

    a jak zajdzie potrzeba sprzedania takiego auta co było ŚT to co trzeba
    zrobić

    pzdr
    mwi

  • 6. Data: 2002-04-18 13:51:28
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    mwi wrote:

    > a jak zajdzie potrzeba sprzedania takiego auta co było ŚT to co trzeba
    > zrobić
    Hmm.. i tu sa zdania podzielone. Bo niektórzy uważają, że nic - sprzedajesz
    umową, płacisz PCC, a niektórzy że jednak jest to przychód z działalności
    gospodarczej, należy wystawić fakturę doliczyc to do innych przychodów w
    PIT-5.

    Ja bym sie przychylała do pierwszego rozwiązania, ale sama pewna nie jestem.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2002-04-18 14:14:47
    Od: "mwi" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > PIT-5.
    >
    > Ja bym sie przychylała do pierwszego rozwiązania, ale sama pewna nie

    dzięki z odpowiedz ale mój US skłania się do 2 rozwiązania więc chuba jednak
    dopiszę to sobie to jako przychód

    pzdr
    mwi

  • 8. Data: 2002-04-19 00:05:53
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Apr 2002, Magdalena Woloszyk wrote:

    >+ mwi wrote:
    >+
    >+ >> > To jeszcze jedno pytanko, jesli mozna - czy takie auto można w jakiś
    >+ >> > sposób ze ST "wyciągnąć" ? Czy tylko sprzedaż ?
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Ja bym sie przychylała do pierwszego rozwiązania, ale sama pewna nie jestem.

    Widziałem wyroki NSA - doliczać :(
    Głowy nie dam, ale chyba SN dołaczył z (taką samą) opinią prawną.
    Żeby było smieszniej - do roku 1998 linia orzecznictwa NSA była
    inna !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-04-19 06:57:19
    Od: "niuska" <j...@w...pl>

    ja sie podepne z pytaniem o leasing. Firma jednoosobowa na KPiR. W maju
    facet bedzie bral samochod w leasing. Wiem, ze w koszty bedzie mogl wrzucac
    fakture za rate i wszelkie inne paliwowe itp. koszty samochodowe. Czy przy
    leasingu musi jeszcze o czyms pamietac jesli chodzi o ewidencje ksiegowe?

    Pozdrawiam
    Justyna