    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: budowa prototypu a KUP
    Date: Sat, 11 Aug 2007 16:02:09 +0200

    On Sat, 11 Aug 2007, t...@o...pl wrote:

    > Dokładnie tak, terminologicznie się nie popisałem :)

    Czepiam się :), ale właśnie dlatego, że potocznie na jedno i na drugie
    mówi się "kupił program", a prawnie funkcja tego co kupił jest inna.

    > Możesz dać namiar? Przewertowałem na szybko rozp. do kpipr i załącznik
    > i nie mogłem znaleźć.

    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=2
    +++
    21. W celu ustalenia dochodu osišgniętego w roku podatkowym należy
    na oddzielnej stronie księgi:
    [...]
    b) kwotę wynikajšcš z tego obliczenia powiększyć o kwotę wydatków
    z kolumny 14 oraz pomniejszyć o wartoœć wynagrodzeń w naturze
    w tej częœci, w której wydatki (koszty) zwišzane z wynagrodzeniami
    w naturze zostały zaksięgowane w innych kolumnach księgi
    przychodów i rozchodów [...]
    ---

    > Faktura to też rachunek

    Przyjęto, racja.

    [...]
    > Jak wynika z artykułów które czytałem, na zwolnienie się nie łapie
    > część wspólna zbiorów doradztwa i rzeczoznawstwa,

    Czytałeś *przepis*?
    Rzeczoznawstwo jest wymieniane razem z doradztwem tylko w rodziale
    określającym miejsce wykonania usługi.
    "doradztwo" jest odrębnym, samodzielnym i kompletnym czynnikiem
    wystarczającym do wykluczenia ze zwolnienia, tak jak wszelkie
    usługi prawnicze i jubilerskie:
    "2) œwiadczšcych usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa,
    a także usługi jubilerskie;"

    > także pisanie programów można wybronić.

    Można. Najlepiej kazać zrobic projekt komu innemu :] (samemu
    zapewniając tylko stworzenie kodu :)), bo właśnie na tym
    etapie najłatwiej o "doradztwo" :|

    > Czyli jak rozumiem, w momencie sprzedaży bach - i cała reszta prosto
    > w koszty.

    Tak :)

    > Jaki byś polecał dowód księgowy :) ?

    Tak jak przy wszystkim, co dotyczy ŚToWNiP - numer pozycji z EŚToWNiP :)
    Jest "oznaczony numerem lub w inny sposób"? Zawiera informacje
    "niezbędne" (w rubryce - przyczyna likwidacji lub forma zbycia, czy
    jak tam kto ma)? No to par.12 rozporządenia pasuje :)

    > Zbiorczo rachunki nabycia jako udokumentowanie
    > kosztów - pozycja z EŚT

    Minus?
    Ale przecież wartość początkową TEŻ masz w EST (więc po co Ci owe
    rachunki w celu udokumentowania wpisu *do KPiR*? one są potrzebne
    do uzasadnienia wartości początkowej!) no i "wartość niezamortyzowana
    w danym roku" TEŻ jest w EST :)

    > Wygląda mi na niezłego kombosa, tutaj jakiś zbiorczy papier by się przydał,
    > osławiony dowód wewnętrzny
    > ale nie w dosłownym znaczeniu z rozprzadzenia :)

    Ano, coś w tym samym stylu, co przy wytworzeniu :)
    Taki "protokół wewnętrzny rozliczenia sprzedaży ST" :O

    > A jeśli kupisz prawa majątkowe, pozmieniasz troszkę kod i sprzedasz
    > zakupione prawa majątkowe razem z tymi nowymi, do Twojeg kodu, to też jest
    > sprzedaż?

    IMO to jest "produkcja". Zdecydowanie,
    I oczywiście po niej sprzedaż wyprodukowanego produktu (pleonazmy
    zamierzone).
    Całkiem tak, jak ktoś kupuje chleb, masło, kiełbasę, ser czy co tam
    jeszcze - a sprzedaje kanapki.
    Z p. widzenia zaliczania w koszty - IMO jak wyżej, materiały do
    produkcji traktuje się jak towar :) a zapisu czy "materiał" ma
    być "materialny"... to nie znam :) :O

    > 1) kupuję licencję z zamiarem sprzedaży tej same licencji - zwykły handel,
    > bez amortyzacji.
    >
    > 2) kupuję licencję na potrzeby firmowe - amortyzacja, jeśli (warunki z
    > ustawy)
    >
    > Jak tutaj wykazać kontroli z którym mamy przypadkiem do czynienia(1 czy 2)?

    "Zamiarem". Opisanym na f-rze "poz.1,3 towary handlowe, poz.2 na cele
    wewnętrzne".
    Sprawa jest prosta: jak masz ten program w pudełku, nie rozpakowany,
    sama licencja nie uzyta/nie rejestrowana/itp, to albo jest ujęty
    w towarach handlowych i materiałach, albo nie ma prawa go być
    w kosztach. Tak czy siak nie ma prawa być w kol.13 ani w ESToWNiP.
    Zaczynamy używać - można "dać w koszt" :)
    Był "przeznaczony na towary handlowe" - nie ma sprawy, można sobie
    machnąć linikę "przeznaczenie na potrzeby własne", dać w kolumnie
    10 na minus.
    Jak uznajemy za WNiP (bez względu na wartość) - oczywiscie wpis
    do ESToWNiP (i dopiero STAMTĄD w koszty "13"), jak wartość niska
    i traktujemy "jak koszt", to można w linijce z korektą "handlowego"
    ująć w kol. 13 tę samą wartość na plus.
    Niektórzy uważają to za przesadę, z argumentacją iż taki koszt
    chcą traktować jak "materiał" - przypuszczam że nikt się nie
    przyczepi, ale *formalnie* jak coś jest *materiałem* to powinno
    być ujmowane w każdym remanencie, bo o ile "materiał" na
    przykładzie np. atramentu do drukarki w myśl art.47 Kodeksu
    Cywilnego "znika" w momencie wymiany pojemnika, to w przypadku
    programu owego "połączenia przedmiotu z rzeczą" nie ma.

    IMVHO - acz podatkowo to nic nie zmieni, aby nie sprowadzać
    sprawy do absurdu i wykazawania, że jak będzie relatywnie
    dużo takich "własnych zużyć" to podsumowania nieprawidłowo
    wyrażą rodzaje kosztów w kPiR, można się pofatygować
    i wpisać.

    > Rozumiem, że jeśli kupimy program za 10k i sprzedamy go za 1,5 roku
    > to istotną rolę pełni tutaj remanent(tzn. jeśli wykazemy ten soft w
    > remanencie

    Ano. I to samo przy "produkcji" w ktorej jest on traktowany jako
    *materiał* a nie *narzędzie*, jak wyżej.

    > znaczy że był na handel, a jeśli nie to znaczy że błędnie nie amortyzowaliśmy
    > WNiP

    Coś w tym stylu :)

    > - jeszcze jest ciekawa kwestia czy soft w pudełku to towar czy WNiP
    > czy jedno i drugie)?

    Ha!
    To może by go definicją potraktowąć? ;)

    Hak mamy niezły: trzeba wyraźnie zaznaczyć, ze to co piszę poniżej
    dotyczy "rozumienia wg ustawy o podatku dochodowym", żeby mi kto
    nie zarzucał że w rozumieniu ustawy o prawach autorskich piszę
    bzdury, nic nie poradzę że mamy 8 definicji DG na przykład ;)

    Jedziemy:
    +++
    Art. 22b
    1. Amortyzacji podlegajš [...]
    [...]
    4) autorskie lub pokrewne prawa majštkowe,
    5) licencje,
    [...]
    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok,
    wykorzystywane przez podatnika na potrzeby
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    zwišzane z prowadzonš przez niego działalnoœciš
    gospodarczš
    albo oddane przez niego do używania
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu,
    dzierżawy lub umowy okreœlonej w art. 23a pkt 1,
    zwane wartoœciami niematerialnymi i prawnymi.
    ^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Jak Ci się wydaje, czy składniki inne niż "wykorzystywane albo oddane
    do używania" są wobec tego "ZWANE"? ;)

    Taki program ma wszelkie cechy WNiP. Ale z p. widzenia podatku
    dochodowego nim jednak nie jest.
    A zacząłem od "ha", bo wnioski są dobrze ukryte, sam miałem wątpliwości,
    a jak ktoś ich (nigdy, na początku zapoznawania się z podatkami też)
    nie miał to prosimy o zgloszenie się :)

    > 3) ktoś u mnie zamawia soft wraz z kompletem praw autorskich - jest to
    > normalna produkcja
    > (jeśli da sie tak określić pisanie softu) a zamówione prawa autorskie są
    > defacto
    > "materiałem" i idą od razu w koszty. Nie ma mowy o amortyzacji, niezależnie
    > od tego ile to trwa, ile etapów, jakie płatności itd.

    Tak wychodzi i nie mam żadnych argumentów przeciw :)

    > 4) sam robię ten soft z zamysłem sprzedaży praw majątkowych - po zrobieniu
    > softu zaczynam amortyzować,

    STOP!
    A niby dlaczego?
    Przecież NIE CHCESZ go "wykorzystywać", prawda?
    Patrz wyżej - jak służy do:
    - pisania innych programów
    - sterowania linią produkcyjną *u Ciebie*
    - obsługi *Twojego* biura
    - *wynajmu*
    - *generowania licencji*
    ...itp, to idzie do amortyzacji.

    A jak nie - to NIE!

    Coś jeszcze: jak sam piszesz osobiscie program, to co zaliczasz do
    wartości początkowej?

    > a w momencie gdy sprzedam to od razu całość w koszty

    Zgoda, tylko całość *czego*?

    > 5) sam robię ten soft z zamysłem sprzedaży praw majątkowych - i nagle w
    > połowie
    > projektu dostaję finansowanie - ta część za którą dostałem zapłatę w koszty,
    > a dalej traktuję jak w przypadku 3 - soft na zamówienie.

    IMO to zależy, jaki będzie odstęp czasowy i czy traktujemy ów
    soft jako "jeden" czy dwa odrębne. IMO o tym ostatnim może decydować
    treść podpisanych umów - US lubi sobie w ramach zbierania "innych
    dowodów" to i owo wynotować z umów. Nie zaprzeczam, że dowolność
    własnego ujęcia treści wg mojej oceny jest duża, ale już dowolność
    interpretacj tego co się samemu podpisało niekoniecznie.
    Tam jest wyraźny warunek: rok. Jak jeden "wyrób" przez ponad rok przynosi
    dochód (a ściślej - jest "używany"), to ma być amortyzowany i tyle.
    Ze zwrotem karnych odsetek jak nie amortyzowano.

    > 6) sam robię ten soft z zamysłem sprzedaży licencji - mam WNiP na której
    > zarabiam,
    > więc po zakończeniu prac amortyzacja nabycia praw majątkowych związanych
    > z wytowrzeniem WNiP.

    No powiedzmy wszelkich kosztów bezpośrednich. Zgoda.

    > Tylko powiedz mi jak tutaj bezstresowo prowadzić prosty wydawałoby się
    > biznes,

    :P
    To niby JA Ci mam powiedzieć??? Ministrów pytaj!
    Prosty biznesz? Pisanie programów? :O Prosty biznes to zbieranie
    jagód, art.21.1.72 i finito :)

    > wystarczy nie zgrać wejściowych praw z wyjściowymi - i jeśli coś przypadkowo
    > zostanie u Ciebie, to mimo że o tym nie wiesz albo wisi Ci to,
    > możesz dostać po dupie.

    Niby tak. Z drugiej strony musi być zaniżenie podatku, a raczej
    *wielkiego* zaniżenia bym się nie spodziewał.

    pzdr, Gotfryd