  • 1. Data: 2002-02-24 10:17:54
    Temat: dzialalnosc gospodarcza a ZUS
    Od: "Tomasz Stopczyński" <t...@g...pl>

    Witam
    Mam pytanie:
    Czy jezeli parcuje na etacie i sa przez pracodawce odprowadzane skladki na
    ZUS to:

    - czy moge otworzyc wlasna dzialalnosc gospodarcza??
    - w jakiej wysokosci bede odprowadzal skladki do ZUS od dzialalnosci
    gospodarczej??

    TIA

  • 2. Data: 2002-02-24 10:49:56
    Temat: Re: dzialalnosc gospodarcza a ZUS
    Od: "Serwiz" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Stopczyński" napisał w wiadomości:
> [...]
    >
    > - czy moge otworzyc wlasna dzialalnosc gospodarcza??
    > - w jakiej wysokosci bede odprowadzal skladki do ZUS od dzialalnosci

    Możesz założyć działalność gospodarczą tylko żeby to nie była działalność o
    profilu podobnym do profilu firmy w której pracujesz na etacie bo może być
    ciepło.
    Jeśli na etacie zarabiasz >780 brutto (najniższa krajowa, nie pamiętam ile
    wynosi ona w obecnej chwili) i są odprowadzane wszystkie składki to
    prowadząc DG odprowadzasz tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

    Serwiz

  • 3. Data: 2002-02-24 14:13:10
    Od: "Tomasz Stopczyński" <t...@g...pl>

    Użytkownik "Serwiz" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Możesz założyć działalność gospodarczą tylko żeby to nie była działalność
    > profilu podobnym do profilu firmy w której pracujesz na etacie bo może być
    > ciepło.

    W jakim sensie cieplo, czy lamie w ten sposob przepisy, czy poprostu chodzi
    o pracodawce??

  • 4. Data: 2002-02-24 15:27:52
    Od: "Serwiz" <r...@g...pl>

    > W jakim sensie cieplo, czy lamie w ten sposob przepisy, czy poprostu
    chodzi
    > o pracodawce??

    Jeśli nie masz podpisanej odrębnej umowy o zakazie konkurencji to w świetle
    przepisów Kodeksu Pracy możesz prowadzić działalność o dowolnym profilu.
    Umowa o zakazie konkurencji musi być sporządzona w formie pisemnej dlatego
    zwróć uwage na umowę jaką masz podpisaną ze swoim pracodawcą czy nie ma tam
    jakiejś wzmianki o zakazie konkurencji.
    Jeśli żadnej umowy nie podpisywałeś to pozostaje mi tylko życzyć ci sukcesów
    we własnej działalności.

    Serwiz

  • 5. Data: 2002-02-24 17:11:02
    Temat: bylo - Re: dzialalnosc gospodarcza a ZUS
    Od: "Małgorzatka" <m...@i...pl>

> [...]
    > profilu podobnym do profilu firmy w której pracujesz na etacie bo może być

    A co to znaczy, ze moze byc cieplo? Jesli na przyklad robie jakies uslugi
    dla firmy X w ramach wlasnej firmy, a po jakims czasie firma X zatrudnia
    mnie na stale, a ja dalej robie takie same uslugi w ramach wlasnej
    dzialalnosci dla innych firm (o czym firma X doskonale wie) to jest jakis
    problem?
    Zaciekawiona Malgorzatka

  • 6. Data: 2002-02-24 20:16:42
    Temat: Re: bylo - Re: dzialalnosc gospodarcza a ZUS
    Od: "Serwiz" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Małgorzatka" napisał w wiadomości:

> [...]
    > mnie na stale, a ja dalej robie takie same uslugi w ramach wlasnej
    > dzialalnosci dla innych firm (o czym firma X doskonale wie) to jest jakis

    Sama sobie odpowiedziałaś cyt."...o czym firma X doskonale wie" tylko
    powinnaś dodać "i się na to zgadza" bo zatrudnianie u siebie konkurencji nie
    jest ekonomicznie uzasadnione.

    Serwiz

  • 7. Data: 2002-02-25 06:57:17
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 24 Feb 2002, Tomasz Stopczyński wrote:

> [...]
    >+ ZUS to:
    >+
    >+ - czy moge otworzyc wlasna dzialalnosc gospodarcza??

    Juz wiesz :)
    Jeszcze dla porządku: są ograniczenie w transakcjach ze swoim
    (jednoczesnym) pracodawcą *jeśli jesteś na ryczałcie*.
    Jeśli myślisz o współpracy z pracodawcą to weź to pod uwagę.

    >+ - w jakiej wysokosci bede odprowadzal skladki do ZUS od dzialalnosci
    >+ gospodarczej??

    Tylko składka zdrowotna. Wskaźniki np. na www.infor.pl.
    Kolkadziesiąt złotych, które "na koniec końców" (w rozliczeniu
    rocznym) i tak odzyskasz (raczej).

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-02-25 08:10:26
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Dnia 02-02-24 21:16, Użytkownik Serwiz napisał:

    > Sama sobie odpowiedziałaś cyt."...o czym firma X doskonale wie"
    > tylko powinnaś dodać "i się na to zgadza" bo zatrudnianie u
    > siebie konkurencji nie jest ekonomicznie uzasadnione.
    Ale nie jest prawnie uzasadniona koniecznośc informowania pracodawcy
    jaką działalność się wykonuje i dla kogo w ramach DG.

    Ograniczenie jest takie jak wynika z postu Małgorzatki - jeżeli dana
    działalnośc wchodzi do moich obowiązków z tyt. stosunku pracy, to nie
    mogę mojemu pracodawcy na to samo wystawić faktury.
    Ale na inne usługi mogę, poza tym jeżeli świadczę jakies usługi dla
    swojego pracodawcy, to nie mogę skorzystac z opodatkowania ryczałtem
    od przychodów ewidencjonowanych.
    Ot i wszystko.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2002-02-25 11:04:12
    Od: "ktp" <k...@a...net>

    Witam

> [...]
    > działalnośc wchodzi do moich obowiązków z tyt. stosunku pracy, to nie
    > mogę mojemu pracodawcy na to samo wystawić faktury.

    w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych jest coś takiego jak art.8
    ust.2a:

    "Za pracownika, w rozumieniu ustawy, uważa się także osobę wykonującą pracę
    na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadcze-
    nie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy
    dotyczą-
    ce zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z
    którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje
    pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy."

    i tu pytanie: czy przypadkiem, jak ktoś w ramach DG fakturuje coś
    pracodawcy,
    czy ZUS nie każe tego oskładkowywać tak jak etatu ???
    kiedyś było dużo szumu medialnego na ten temat,
    ale nie śledziłem, jak się to skończyło ;(((

    dzięki z góry za odpowiedź
    pozdr
    KTP

  • 10. Data: 2002-02-25 13:08:28
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Feb 2002, Maddy wrote:

    >+ Dnia 02-02-24 21:16, Użytkownik Serwiz napisał:
    >+ > Użytkownik "Małgorzatka" napisał w wiadomości:
    [...]
> [...]
    >+ działalnośc wchodzi do moich obowiązków z tyt. stosunku pracy, to nie
    >+ mogę mojemu pracodawcy na to samo wystawić faktury.

    Że się wtrącę... Tu są 2 różne sprawy:
    - "zakaz konkurencji", o którym pisze Serwiz, niesłusznie zresztą
    (tj. pewnie ma wrednego pracodawcę ;)!), bo nie jest on obowiązkowy
    - "prawo pracy", które pewnie masz na mysli.

    Parę dni temu zadałem to samo pytanie (w odpowiedzi, wiem,
    nieładnie odpowiadać pytaniem ;)!) chyba na *.*.prawo:
    - pracuję w X, "na stanowisku", "pod nadzorem" itp.
    - mam w domu potrzebne narzędzia i TO SAMO *po godzinach*
    biorę od "X" do domu i robię "u siebie", "bez nadzoru" itp.
    na umowę o dzieło.

    GDZIE JEST ZAKAZ ??

    Bo IMO jeśli "właściwości" zapisane w KP stanowią co jest
    pracą, to coś co tych "właściwości" nie ma pracą NIE JEST
    Rozpowszechniam od jakiegoś czasu :) czyjś pogląd (widziałem
    gdzieś na grupi, po czym przeczytałem KP) że w .pl NIE DA się
    np. świadczyć telepracy. Bo nie spełnia wymagań... :>
    Czyli taka "praca w domu" na własnym sprzęcie też nie spełnia,
    IMHO.
    Więc podważam twoją opinię :) i czekam czym oberwę :)
    (kodeksów się obawiam, bo ciężkie !)
    [...o ryczałcie z czym pełna zgoda...]
    >+ Ot i wszystko.

    -:)