    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: czy księgowa może pracować bezumownie i nieodpłatnie, jako
    wolontariusz?
    Date: Thu, 17 Feb 2005 11:53:01 +0100

    On Thu, 17 Feb 2005, joryk wrote:

    >+ OK niech będzie umowa o pracę.
    >+ Czy można ją zawrzeć tylko na jeden miesiąc, np. na czas sporządzenia
    >+ bilansu?

    Przezornie się nie wypowiem :) (wiem że za mało wiem)

    >+ I następne pytanie: czy księgowa może pracować bezumownie

    "bezumownie" się nie da.

    Jeśli osoba A świadczy coś dla osoby B - to wystarczy że osoba B
    nie sprzeciwi się "świadczeniu" - np. je *zaakceptuje* aby uznać
    że miała miejsce umowa. A przecież z wynikami działalności
    księgowej "coś" trzeba zrobić... nie da się "udawać że się nie
    zauważyło że księgowa coś zrobiła" :)

    Kodeks Cywilny:
    +++++
    Art. 56. Czynność prawna wywołuje nie tylko skutki w niej wyrażone,
    lecz również te, które wynikają z ustawy, z zasad współżycia
    społecznego i z ustalonych zwyczajów.
    Art. 60. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola
    osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde
    zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny,
    w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej
    (oświadczenie woli).

    Wniosek: umowa będzie.

    >+ i nieodpłatnie, jako wolontariusz?

    ...w tym momencie memy:
    - umowę
    - stanowiącą "wykonywanie czynności prawnej"
    - bezpłatnie wykonywaną przez księgową

    Zaglądamy do KC:

    Art. 734.
    1. Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje
    się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.
    Art. 735.
    1. Jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący
    zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie
    zlecenia należy się wynagrodzenie.

    Wniosek: księgowa musiałaby się ZOBOWIĄZAĆ do wykonania tej czynności
    bez wynagrodzenia. Najlepiej w sposób "materialnie dający się
    udowodnić" (po polsku: najprościej na piśmie, ale jak ktoś woli
    oświadczenie przed notariuszem to przeszkód nie ma :))
    I wtedy będzie to ZLECENIE.

    Dyskuja o tym czy zlecenie wymaga posiadania uprawnień jak widzisz
    toczy się w innej gałęzi wątku - jak 'gefragt' zapoda stosowny
    przepis to może się okaże że dałoby się z "nielicencjonowaną"
    księgową.
    Przyznam że spodziewam się iż się nie da :] i na to trzeba się
    nastawić...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)