  • 21. Data: 2007-01-08 21:31:25
    Temat: Re: czy to koniec metody kasowej przy KPIR
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Jan 2007, t wrote:

    > Są tam takie słowa, ale jakby ktoś zapytał Cię o jakich podatników chodzi w
    > ust. 6
    > to co byś odpowiedział? Że o tych prowadzących KPiR do których odnosza się
    > zasady określone w ... pod warunkeim że ... ? :)

    Tak.
    Ale tylko w dwu przypadkach:
    - po tej dyskusji :)
    - jakby takie pytanie na grupie zapodał Karol (dawno nie widziany, gość
    miał talent do "krótkich piłek" i trzeba było podchodzić z dużą dozą
    podejrzliwości do niewinnych pytań :))

    W przeciwnym przypadku bym się naciął :)

    > Pytam przewrotnie,

    :)

    > bo dla mnie to jest dosyć oczywiste o jakich
    > podatników może chodzić.

    Dla mnie jest oczywiste, nie nie jest oczywiste czy rzeczywiscie masz
    na myśli podatnikow innych niż z przepisu .4 czy jednak tych z .4 :O

    > ano :)

    No to jedziemy :)
    Znaczy ogłaszamy konkurs: znaleź inny, najlepiej "stary" przepis (i z
    wyrokiem NSA lub SN na jego temat) odsyłający do przepisu zbudowanego
    tak iż określa klasyfikację uzupełnioną zapisem "o ile ...." lub
    tożsamym, celem określenia czy odeslanie dotyczy wszystkie obiekty
    w klasyfikacji, czy tylko spełniające warunek.
    Mi wychodzi że tylko spełniające warunek - treść w zdaniu jest
    "zapisem szczegółowym" wobec odesłania z innego artykułu, które
    odnosi się do CAŁEGO punktu; podkreślam ten element, bo zdarzają
    się odesłania "art.x ust.y pkt.z zdanie drugie", ale wtedy odesłanie
    dotyczące wszystkich podatników na KPiR musiaoby mieć postać
    "...o których mowa w ust. 6 do trzeciego przecinka..."!
    Skoro odsyła do CAŁEGO .6, to znaczy że do WSZYSTKICH warunków!

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2007-01-08 22:11:26
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-01-2007 o 22:31:25 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Dla mnie jest oczywiste, nie nie jest oczywiste czy rzeczywiscie masz
    > na myśli podatnikow innych niż z przepisu .4 czy jednak tych z .4 :O

    O wszytskich na KPiR :)

> [...]
    > "...o których mowa w ust. 6 do trzeciego przecinka..."!
    > Skoro odsyła do CAŁEGO .6, to znaczy że do WSZYSTKICH warunków!

    Jak brzmi ust. 6b ?

    "6b. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku
    podatników,
    o których mowa w ust. 6, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku)
    lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia)
    kosztu."

    O których podatnikach mowa w ust. 6?

    "6. Zasady określone w ust. 5-5c, z zastrzeżeniem ust. 6b, mają
    zastosowanie
    również do podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów,
    pod warunkiem że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą
    prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania
    przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego."

    O których podatników więc chodzi? IMHO chodzi o "podatników prowadzących
    podatkowe
    księgi przychodów i rozchodów", bo warunek dotyczy stosowania zasad a nie
    podatników.

    Natomiast IMHO memoriał kryje się w tym, że jeżeli wyodrębniasz koszty
    względem roku podatkowego
    to możesz stosować zasady z ust. 5-5c.

    Wyroki mogą być inne, ale uznam to za kolejny idiotyzm tego kraju - prawo
    ma być wyznacznikiem
    postepowania dla zwykłych ludzi i ma być zrozumiałe dla tych zwykłych
    ludzi.
    Inaczej banda popaprańców może sobie robić co zechce w "majestacie" tegoż
    "prawa".

    pozdr

  • 23. Data: 2007-01-08 22:37:13
    Od: "Renegat" <p...@g...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0701082055590.3472@athlon64...

    > "...w taki sposób że można przypisać koszty do przychodów..."!
    > IMO oczywiscie :)
    > Są tam takie słowa czy nie?

    Nie do końca. Art. 22 ust. 6 pdof stanowi: "Zasady określone w ust. 5-5c, z
[...]
    roku podatkowego". Z kolei początek art. 22 ust. 6b pdof brzmi: "Za dzień
    poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników, o których
    mowa w ust. 6 (...)".
    Dla mnie art. 22 ust. 6 pdof zezwala podatnikom prowadzącym KPiR stosować
    zasady potrącalności kosztów w czasie przewidziane dla prowadzących księgi
    rachunkowe, pod pewnym warunkiem i z tym wszakże zastrzeżeniem, że inaczej
    został dla nich określony dzień poniesienia kosztu (jaki to dzień -
    określono to w art. 22 ust. 6b pdof). Zaś odesłanie w art. 22 ust. 6b pdof
    nie brzmi "podatnicy stosujący zasady wynikjące z ust. 6" czy " podatnicy
    prowadzący KPiR według zasad przewidzianych w ust. 6" , lecz jedynie że "w
    przypadku podatników, o których mowa w ust. 6", a w tym konkretnie przepisie
    jest przecie jedynie mowa o podatnikach, którzy prowadzą KPiR. Poza tym art.
    22 ust. 6 pdof również nie ma postaci: " podatnicy prowadzący KPiR mogą
    stosować zasady wynikające z ..." lub "podatnicy prowadzący KPiR stosują
    zasady wynikające z ...".

  • 24. Data: 2007-01-08 22:45:00
    Od: "Renegat" <p...@g...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0701082041230.3472@athlon64...
    (...)

    > A dla metody kasowej za datę poniesienia uważasz termin zapłaty czy
    > datę jej dokonania (przelewem/oświadczeniem o kompensacie/wydaniem
    > weksla/...)? :) - bo różnie dedukują ;)

    Gwoli uzupełnienia, są 3 terminy wskazywane w teorii jako data poniesienia
    kosztu:
    - data wystawienia dokumentu przez wierzyciela,
    - data zarachowania tego dokumentu przez dłużnika,
    - data uregulowania wierzytelności w jakiejkolwiek postaci.
    To tak żeby było weselej.

  • 25. Data: 2007-01-08 23:29:26
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-01-2007 o 23:45:00 Renegat <p...@g...pl> napisał(a):

    > U?ytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisa? w
    > wiadomo?ci news:Pine.WNT.4.64.0701082041230.3472@athlon64...
    > (...)

    > Gwoli uzupe?nienia, s? 3 terminy wskazywane w teorii jako data
    > poniesienia
    > kosztu:
    > - data wystawienia dokumentu przez wierzyciela,
    > - data zarachowania tego dokumentu przez d?u?nika,
    > - data uregulowania wierzytelno?ci w jakiejkolwiek postaci.
    > To tak ?eby by?o weselej.

    A w polskiej teorii podatkowej jest jeszcze czwarty - data otrzymania
    dokumentu :)

  • 26. Data: 2007-01-09 11:00:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Jan 2007, t wrote:

> [...]
    > podatkowe
    > księgi przychodów i rozchodów", bo warunek dotyczy stosowania zasad a nie

    Popatrz na całość: chodzi o podatników prowadzących "książki z zasadami",
    a nie podatników prowadzących "książki".
    Oczywiście chodzi o podatników.
    Ale nie podatników na PK - skąd to wiesz? - bo napisali "prowadzących
    książki". Ale czy wszystkich prowadzących książki? - nie, bo napisali
    "pod warunkiem"...

    > Natomiast IMHO memoriał kryje się w tym, że jeżeli wyodrębniasz koszty
    > względem roku podatkowego
    > to możesz stosować zasady z ust. 5-5c.

    Z zastrzeżeniem ust. 6b, co w praktyce wyklucza (na szczęście) ust.5c :)

    Idźmy dalej.
    A *w przeciwnym przypadku* stosuje się...?
    Moim zdaniem oczywiście ust.4

    > Wyroki mogą być inne, ale uznam to za kolejny idiotyzm tego kraju - prawo ma
    > być wyznacznikiem
    > postepowania dla zwykłych ludzi i ma być zrozumiałe dla tych zwykłych ludzi.

    Jeśli o to chodzi to zgoda - mogli napisać znacznie "czytelniej".
    Był któryś z cesarzy austrowęgierskich który miał dobrą metodą na
    przesiewanie przepisów przedkładanych do podpisania...
    Ale nie zmienia to mojego zdania, że trzeba przeczytać CAŁY zapis,
    a nie do miejsca "prowadzących książki"!!
    Przecież w takim układzie wystarczyłoby .6 czytać: "Zasady okreœlone
    w ust. 5-5c, z zastrzeżeniem ust. 6b, majš zastosowanie również do
    podatników" (WSZYSTKICH)!
    Co za różnica w logice, czy utniesz zapis tu czy tam?

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2007-01-09 11:10:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Jan 2007, Renegat wrote:

> [...]
    > roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający
    > wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego

    OK.
    Mamy więc listę podatników, są tacy podatnicy:
    - do których stosuje się (!) zasady
    - i dalej opis zasad, zawierający wymogi prowadzenia KPiR POD WARUNKIEM.

    Innych podatników zapis 22.6 nie dotyczy - nie o nich mowa!

    No i tak to rozumiem. A o których podatnikach mowa napisałem wyżej :)

    > Dla mnie art. 22 ust. 6 pdof zezwala podatnikom prowadzącym KPiR stosować
    > zasady potrącalności kosztów w czasie przewidziane dla prowadzących księgi
    > rachunkowe,

    No tu chyba jeszcze ze 2 razy przeczytam sobie :[

> [...]
    > przypadku podatników, o których mowa w ust. 6", a w tym konkretnie przepisie
    > jest przecie jedynie mowa o podatnikach, którzy prowadzą KPiR.

    Ależ nie!!
    W takim układzie proponuję obcięcie listy warunków do stwierdzenia że
    "mowa o podatnikach" (tak w ogóle), co mamy się szczypać dodatkowym
    warunkiem zapisanym później w przepisie ;)
    IMO mowa o podatnikach którzy wypełniają warunki CAŁEGO zapisu - czyli
    "prowadzą KPiR pod warunkiem".

    > Poza tym art.
    > 22 ust. 6 pdof również nie ma postaci: " podatnicy prowadzący KPiR mogą
    > stosować zasady wynikające z ..." lub "podatnicy prowadzący KPiR stosują
    > zasady wynikające z ...".

    Co do tego że mogli warunki po polsku opisać zgadzam się bez zastrzeżeń.

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2007-01-09 11:53:56
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 09-01-2007 o 12:10:20 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > warunkiem zapisanym później w przepisie ;)
    > IMO mowa o podatnikach którzy wypełniają warunki CAŁEGO zapisu - czyli

    Jest takie coś jak rozbiór zdania. No i mi wychodzi tak:

    "[Zasady określone w ust. 5-5c, z zastrzeżeniem ust. 6b, mają zastosowanie
    również do |1] [podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i
    rozchodów, |2]
    [pod warunkiem że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą
    prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania
    przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego. |3]

    1: Zasady mają zastosowanie do kogo -> 2 pod jakim warunkiem -> 3
    2: podatników prowadzacych KPiR
    3: prowadzenia w każdym roku KPiR o których mowa w 2 tak i siak

    Jak coś wycinać to cały człon a nie pół członu, dlatego nie można ze
    zdania 2
    zostawić samych podatników.
    IMHO 1 i 3 są całością a 2 jest okresleniem kogo tyczy się 1 i 3. W
    związku z tym
    nie można wg mnie przypisać zdania 3 jako czegoś określającego 2 tylko
    jako coś
    precyzującego zdanie 1.
    Nie jestem pewien na 100% czy to się trzyma kupy, ale nie przekonuje mnie
    Twoje
    wyjasnienie Gotfrydzie ;)
    Na marginesie dodam że mi to rybka bo jestem memoriałowiec,
    ale że temat jest ciekawy to czemu nie podyskutować :)

    pozdr

  • 29. Data: 2007-01-09 14:21:02
    Od: "Renegat" <p...@g...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0701091203130.2300@athlon64...

> [...]
    > "prowadzą KPiR pod warunkiem".

    > Co do tego że mogli warunki po polsku opisać zgadzam się bez zastrzeżeń.

    Jeżeli przyjmiemy, że art. 22 ust. 6b pdof odnosi się tylko do ust. 6, to w
    takim razie ci, którzy nie wybiorą zasad wynikających z ust. 6 będą musieli
    stosowali zasadę z art. 22 ust. 4 pdof, a to by oznaczało, że dalej nie
    będzie do końca wiadomo, czy dla uznania kosztu za poniesiony wystarczy jego
    zarachowanie czy faktyczna zapłata?
    Na marginesie dodam, że dzisiaj znowóż dzwoniłem do KIP i dzisiaj trafiłem
    na Panienkę, która uznała, że art. 22 ust. 6b pdof odnosi się do wszystkich
    prowadzących KPiR.

  • 30. Data: 2007-01-09 14:42:11
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 09-01-2007 o 15:21:02 Renegat <p...@g...pl> napisał(a):

    > Na marginesie dodam, ?e dzisiaj znowó? dzwoni?em do KIP i dzisiaj
    > trafi?em
    > na Panienk?, która uzna?a, ?e art. 22 ust. 6b pdof odnosi si? do
    > wszystkich
    > prowadz?cych KPiR.

    Jutro pewnie powiedzą że to odnosi się do wenezuelskich podatników PCC ;)