    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: darowizna?
    Date: Tue, 03 Jan 2006 15:21:31 -0600

    zpos wrote:
    > witek <w...@g...pl.spam.invalid> napisał(a):
    >
    > dzieki... :-)
    >
    > .. mam jeszcze pytania (sorry, że kombinuję, ale taki kraj i taka ta grupa,
    > że robimy wszystko, żeby nie zapłacić;)):
    >
    > pisałeś o pożyczce, że musi być udokumentowana - czy jak napiszę na
    > przelewie 'pożyczka' to wystarczy za dokument? (a jak się us by przypiął, to
    > odpowiednią umowę możemy na kolanie przecież spisać),

    nie tyle udokumentowaną pożyczkę co jej zwrot.
    Chodzi o to, że jak powiesz, ty czy siostra, że to była pożyczka, to się
    od razu zapytają gdzie jest zwrot pożyczki.
    Jak się nie dopatrzą to potraktują to jako darowiznę.

    Dobrze mieć taką umowę pożyczli spisana na papierze i żeby wyraźnie było
    napisane kiedy siostra ci to odda, no i żeby to "oddawanie było
    udokumentowane".
    Najlepiej oddaje się przlewami bankowmi.
    Oczywiścei ty przelewając jej pieniądze w tytule też wpisz pożyczka,
    wtedy widomo, że sprawa jest czysta.

    na kolanie radzę umowy pożyczki nie spisywać, lepiej zrobic to teraz, a
    nie jak US się przyczepi, bo papier 5 letni wyglada inaczej niż
    teraźniejszy.

    > -a siostra może mi to zwracać np gotówkowo (teoretycznie), a ja dawać
    > następną pożyczkę? :)

    właśnie odwrotnie, zresztą tak jak napisałem powyżej.
    chodzi o fakt udokumetnowania zwrotu. Potem w US może jej nikt nie
    uwierzyć, że oddawała gotówką.

    > -ewentualnie kiedyś może mi to zwrócić przelewem (i napisać w tytule 'zwrot
    > pożyczki')
    To kiedyś powinno byś ściśle określone w umowie pożyczyki.
    Może oddać jednorazowo za lat 10, może oddawać ratami, jak wam się podoba.
    Byle oddała, bo tylko wówczas nie jest to darowizna.

    > -ile takich pożyczek mogę dać (też taki limit jak w darowiźnie na 5lat?)?
    w ustawie jest napisane "analogicznie do darowizny" więc należy przyjąć,
    że tak.

    > czy siostra może mi oddać darowiznę i otrzymać nową wcześniej?
    Hmm, ciężko się mówi o oddaniu darowizny.
    Darowizna jest darowizną.
    Zresztą niczego to w sumie nie zmienia. Limit i tak jest na 5 lat.

    > co do wpłacania gotówki, to siostra zarabia i stać ją na takie wpłaty, a
    > teoretycznie przecież może sobie zbierać czasami gotówkę do skarpety i raz na
    > jakiś czas wpłacać na rachunek? ;)
    Może.
    Ale US wyciągnie wówczas tabelki i wyjdzie mu, czy to było realne, czy nie.

    > i mam jeszcze 1 pomysł: czy gdy siostra ustanowi mnie pełnomocnikiem do tego
    > rachunku, to ja mogę sobie już na legalu wpłacać tam dowolne kwoty?

    Nie musisz być pełnomocnikiem, żeby wpłacić pieniądze na rachunek,
    wystarczy sam nr rachunku.

    Generalnie.
    Raz na 5 lat, możesz jej podarować kwotę 9637 zł. Nie trzeba mieć do
    tego umowy, nie trzeba tego nigdzie rejestrować w US.
    Możesz jej podarować więcej, ale wówczas musisz w US zapłacić 3% podatku
    (uogólniając, bo powyżej pewnej kwoty stawka idzie w górę, dokładne
    stawki są w ustwie o podatku od spadków i darowizn).

    Zakładając, że raz na 5 lat możesz jej też pożyczyć 9637 zł bez
    chodzenia z tym faktem do US.
    Możesz jej pożyczyć więcej, ale wówczas musisz zapłacić 2% podatku od
    umowy pożyczki.
    Skoro to pożyczka, to dobrze jest mieć jej ZWROT udokumentowany, bo
    inaczej US dowali się do tego, że nie była to pożyczka a darowizna i
    zamieni 2%, na 3%.