    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: darowizna- pomocy!!!!!
    Date: Fri, 13 May 2005 18:58:30 -0500

    Micz wrote:
    > - czy umowa darowizny bedzie niewazna jesli syn nie bedzie mógł świadczyć opieki ?
    ma obecnie20 lat, studiuje
    będzie ważna, ale darczyńca może darowiznę odwołać ze względu na
    zaprzestanie opieki.

    > - czy opieka musi być świadczona osobiście przez syna?
    nie, dziadek ma mieć opiekę i ma być z niej zadowolony. chyba że dziadek
    będzie się upierał, że to ma być syn, wówczas patrz pkt. 1. (może
    powołać się na rażącą niewdzięczność syna i darowiznę odwołać).
    Dobrze w umowie darowizny napisać, czy dziadek życzy sobie by opieka
    była sprawowana osobiście przez syna, czy po prostu ma mieć opiekę i
    święty spokój do końca życia.

    > Boję się ,że w przypadku ( nie daj Boże!!!) wcześniejszej smierci mojej mamy
    moralny obowiązek opieki spadnie na mnie, a nasze stosunki nie są najlepsze.
    patrz punkt 1.
    obowiązek leży na twoim synu, jeżeli się nie wywiąże darczyńca może
    odwołać darowiznę, co do twojego sumienia się nie wypowiadam

    > Czy naprawdę wybrano optymalne rozwiązanie. Może jednak nie przyjąc darowizny?
    Innym rozwiązaniem jest testament, w którym dziadek zapisze dom synowi.
    W każdym razie pamiętajcie, że dwie córki upomną się u was o zachowek.
    Żeby się nie mogły o niego upomnieć dziadek musiałby jest w testamencie
    wydziedziczyć (aby było skuteczne, musi podać powód wydziedziczenia,
    rażąca niewdzięczność w postaci braku opieki jest wystarczająca, ale
    musi być to czysto w testamencie sformułowane).
    Coś mi chodzi po głowie, że nawet w przypadku darowizny, córki też będą
    miały prawo do zachowku.
    Jakoś jest tak, że jeżeli darowizna była darowana mniej iż ileś lat
    przed śmiercią, to wówczas wlicza się ją w celu wyliczenia zachowku.
    Nie wiem gdzie to czytałem i nie wiem czy mam rację.

    Może prawnik uważa, że darowizna właśnie zabezpiecza przed
    konieczonością zachowku i dlatego to zaproponował.
    Możliwe, że ma rację.

    rozwiązania są 4
    1) testament w którym przekazuje dom
    2) testament w którym przekazuje dom i wydziedzicza córki
    3) darowizna
    4) darowizna i testament w którym wydziedzicza córki.

    > Ile może wynieść podatek i kiedy bedzie trzeba go uiścić?
    > pozdrawiam

    Darowizna musi być w formie aktu notarialnego bo chodzi o nieruchomość.
    Podatek pobierze notariusz przy podpisywaniu aktu darowizny

    ponieważ z punktu widzenia prawa dziadek jest dla twojego syna osobą
    obcą więc podatek w przybliżeniu będzie wynosił
    2 877 zł 90 gr i 20 % od nadwyżki ponad 20 556 zł
    zakładam, że wartośc darowizny jest większa niż 20556 zł.

    wartość darowizny będzie można pomniejszyć o kwotę 4902 zł zwolnione od
    podatku od spadków i darowizn i dopiero wtedy liczyć podatek, ale w tym
    przypadku to tak naprawdę niewiele zmienia kwotę podatku.
    Do tego dochodzą jeszcze koszty notariusza i wpisów w księdze wieczystej.
    W zależności od wartości darowizny razem jakieś kilkanaście tysięcy :)

    Znacznie taniej byłoby, gdyby dziadek wziął ślub :)
    po pierwsze kto inny dziedziczy, po drugie podatki znacznie niższe.