  • 1. Data: 2005-05-13 20:02:35
    Temat: darowizna- pomocy!!!!!
    Od: "Micz" <m...@w...pl>

    Bardzo prosze o pomoc w rozwiązaniu problemu:
    - moja matka ( lat 75)od 26 lat zyje w konkubinacie z człowiekiem ( lat 87),który
    obecnie postanowił podarować mojemu synowi , dom wraz z działką w zamian za umowę
    dożywocia ( zobowiazanie do opieki i pochówku). Takie rozwiązanie wybrał prawnik,
    ponieważ darczyńca ma dwie córki (za granicą) w ogóle nie interesujące sie ojcem.
    Chodzi też o sprawę jak najniższych podatków.
    W chwili obecnej codzienną opieke sprawuje moja mama przy doraznej pomocy mojego
    syna . Ale ja mam kilka wątpliwości:
    - czy umowa darowizny bedzie niewazna jesli syn nie bedzie mógł świadczyć opieki ? ma
    obecnie20 lat, studiuje
    - czy opieka musi być świadczona osobiście przez syna?
    Boję się ,że w przypadku ( nie daj Boże!!!) wcześniejszej smierci mojej mamy moralny
    obowiązek opieki spadnie na mnie, a nasze stosunki nie są najlepsze.
    Czy naprawdę wybrano optymalne rozwiązanie. Może jednak nie przyjąc darowizny?
    Ile może wynieść podatek i kiedy bedzie trzeba go uiścić?
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-05-13 21:01:17
    Temat: Re: darowizna- pomocy!!!!!
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    Użytkownik "Micz" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    Ile może wynieść podatek i kiedy bedzie trzeba go uiścić?

    za mało danych, tak na oko podatek na poziomie 20% wartości rynkowej
    nieruchomości

  • 3. Data: 2005-05-13 23:58:30
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Micz wrote:
    > - czy umowa darowizny bedzie niewazna jesli syn nie bedzie mógł świadczyć opieki ?
    ma obecnie20 lat, studiuje
    będzie ważna, ale darczyńca może darowiznę odwołać ze względu na
    zaprzestanie opieki.

    > - czy opieka musi być świadczona osobiście przez syna?
    nie, dziadek ma mieć opiekę i ma być z niej zadowolony. chyba że dziadek
    będzie się upierał, że to ma być syn, wówczas patrz pkt. 1. (może
    powołać się na rażącą niewdzięczność syna i darowiznę odwołać).
    Dobrze w umowie darowizny napisać, czy dziadek życzy sobie by opieka
    była sprawowana osobiście przez syna, czy po prostu ma mieć opiekę i
    święty spokój do końca życia.

    > Boję się ,że w przypadku ( nie daj Boże!!!) wcześniejszej smierci mojej mamy
    moralny obowiązek opieki spadnie na mnie, a nasze stosunki nie są najlepsze.
    patrz punkt 1.
    obowiązek leży na twoim synu, jeżeli się nie wywiąże darczyńca może
    odwołać darowiznę, co do twojego sumienia się nie wypowiadam

    > Czy naprawdę wybrano optymalne rozwiązanie. Może jednak nie przyjąc darowizny?
    Innym rozwiązaniem jest testament, w którym dziadek zapisze dom synowi.
    W każdym razie pamiętajcie, że dwie córki upomną się u was o zachowek.
    Żeby się nie mogły o niego upomnieć dziadek musiałby jest w testamencie
    wydziedziczyć (aby było skuteczne, musi podać powód wydziedziczenia,
    rażąca niewdzięczność w postaci braku opieki jest wystarczająca, ale
    musi być to czysto w testamencie sformułowane).
    Coś mi chodzi po głowie, że nawet w przypadku darowizny, córki też będą
    miały prawo do zachowku.
    Jakoś jest tak, że jeżeli darowizna była darowana mniej iż ileś lat
    przed śmiercią, to wówczas wlicza się ją w celu wyliczenia zachowku.
    Nie wiem gdzie to czytałem i nie wiem czy mam rację.

    Może prawnik uważa, że darowizna właśnie zabezpiecza przed
    konieczonością zachowku i dlatego to zaproponował.
    Możliwe, że ma rację.

    rozwiązania są 4
    1) testament w którym przekazuje dom
    2) testament w którym przekazuje dom i wydziedzicza córki
    3) darowizna
    4) darowizna i testament w którym wydziedzicza córki.

    > Ile może wynieść podatek i kiedy bedzie trzeba go uiścić?
    > pozdrawiam

    Darowizna musi być w formie aktu notarialnego bo chodzi o nieruchomość.
    Podatek pobierze notariusz przy podpisywaniu aktu darowizny

    ponieważ z punktu widzenia prawa dziadek jest dla twojego syna osobą
    obcą więc podatek w przybliżeniu będzie wynosił
    2 877 zł 90 gr i 20 % od nadwyżki ponad 20 556 zł
    zakładam, że wartośc darowizny jest większa niż 20556 zł.

    wartość darowizny będzie można pomniejszyć o kwotę 4902 zł zwolnione od
    podatku od spadków i darowizn i dopiero wtedy liczyć podatek, ale w tym
    przypadku to tak naprawdę niewiele zmienia kwotę podatku.
    Do tego dochodzą jeszcze koszty notariusza i wpisów w księdze wieczystej.
    W zależności od wartości darowizny razem jakieś kilkanaście tysięcy :)

    Znacznie taniej byłoby, gdyby dziadek wziął ślub :)
    po pierwsze kto inny dziedziczy, po drugie podatki znacznie niższe.

  • 4. Data: 2005-05-14 00:30:59
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Micz wrote:

> [...]

    Znacznie taniej byłoby, gdyby dziadek wziął ślub :)
    po pierwsze kto inny dziedziczy, po drugie podatki znacznie niższe.

    Dobra, a na koniec trochę słów pocieszenia.
    Komentarza to nie wymaga, ale przeczytaj uważnie jak nie zapłacić podatku

    Art. 16. 1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części,
    lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z
    przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub
    prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym:
    3) w drodze spadku przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej,
    sprawujące przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagającym takiej
    opieki spadkodawcą, na podstawie umowy zawartej z nim przed organem gminy

    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej
    wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub
    lokalu.

    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie
    spełniają następujące warunki:
    1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
    2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą
    własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych. Skarbu Państwa lub gminy;
    3) nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są
    właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
    oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu
    jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie
    dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do
    dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania
    podatkowego;
    4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu;
    5) będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    a) od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia
    zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    b) od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca
    zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.
    3. Jeżeli nabyty budynek lub lokal jest zajęty przez osoby trzecie,
    spełnienie warunków określonych w ust. 2 pkt 2-5 może nastąpić w okresie
    5 lat od dnia nabycia; w tym wypadku zawiesza się odpowiednio bieg
    terminu przedawnienia do dokonania wymiaru podatku.
    4. Za powierzchnię użytkową budynku (lokalu) w rozumieniu ustawy uważa
    się powierzchnię mierzoną po wewnętrznej długości ścian pomieszczeń na
    wszystkich kondygnacjach (podziemnych i naziemnych, z wyjątkiem
    powierzchni piwnic i klatek schodowych oraz szybów dźwigów).
    5. Powierzchnie pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o
    wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni
    użytkowej budynku w 50 %, a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m -
    powierzchnię tę pomija się.
    6. (skreślony).29)
    7.30) Nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w
    budynku lub lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych
    oraz zbycie budynku lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione
    koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku
    lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu
    nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia.
    8. Warunek określony w ust. 2 pkt 5 uważa się za spełniony również
    wtedy, gdy budynek lub lokal został zbyty przed rozpoczęciem
    zamieszkiwania ze względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca
    zamieszkania, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego
    budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu 6
    miesięcy od dnia zbycia.

  • 5. Data: 2005-05-14 10:06:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 May 2005, witek wrote:

    > + Coś mi chodzi po głowie, że nawet w przypadku darowizny, córki też będą miały
    > + prawo do zachowku.

    ...przez 10 lat od darowizny...
    Art. 993. Przy obliczaniu zachówku nie uwzględnia się zapisów i poleceń,
    natomiast dolicza się do spadku, stosownie do przepisów poniższych,
    darowizny uczynione przez spadkodawcę.

    Art. 994. § 1. Przy obliczaniu zachówku nie dolicza się do spadku drobnych
    darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed
    więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku, darowizn na
    rzecz osób nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachówku.
    [...]

    > + Jakoś jest tak, że jeżeli darowizna była darowana mniej iż ileś lat przed
    > + śmiercią, to wówczas wlicza się ją w celu wyliczenia zachowku.
    > + Nie wiem gdzie to czytałem i nie wiem czy mam rację.

    Jak widać - masz :)

    > + 2) testament w którym przekazuje dom i wydziedzicza córki

    IMO - lepszy byłby wariant z umową zrzeczenia się spadku wyłączającą
    zrzeczenie się zstępnych:
    Art. 1048. Spadkobierca ustawowy może przez umowę z przyszłym spadkodawcą
    zrzec się dziedziczenia po nim. Umowa taka powinna być zawarta w formie
    aktu notarialnego.

    Art. 1049. § 1. Zrzeczenie się dziedziczenia obejmuje również zstępnych
    zrzekającego się, chyba że umówiono się inaczej.
    § 2. Zrzekający się oraz jego zstępni, których obejmuje zrzeczenie się
    dziedziczenia, zostają wyłączeni od dziedziczenia, tak jakby nie dożyli
    otwarcia spadku.

    > + ponieważ z punktu widzenia prawa dziadek jest dla twojego syna osobą obcą

    Tak *ociupinkę* przesadziłeś ;) !

    Wnuk jest zstępnym dziadka, I grupa podatkowa :)
    Mnie (na .prawo) grupowiczka (profesor prawa jak pamiętam) posłała
    kiedyś do poczytania Kodeksu :] to pamiętam ;> !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-05-14 14:21:45
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Tak *ociupinkę* przesadziłeś ;) !
    >
    > Wnuk jest zstępnym dziadka, I grupa podatkowa :)
    > Mnie (na .prawo) grupowiczka (profesor prawa jak pamiętam) posłała
    > kiedyś do poczytania Kodeksu :] to pamiętam ;> !

    Nie.
    Przeczytaj dokładnie. Mówią "dziadek", ale formalnie nie są w żadnym
    związku. Żyją w konkubiancie.

  • 7. Data: 2005-05-14 19:17:33
    Od: "Micz" <m...@w...pl>

    > W każdym razie pamiętajcie, że dwie córki upomną się u was o zachowek.

    Czy na pewno beda mogły upomnieć sie o zachowek? W tej sytuacji porada prawnika nie
    ma sensu, bo ta umowa jego zdaniem wykluczała ich prawa do zachowku. Gdzieś
    wyczytałam że zależy to od kwestii "służebności" lub czystej umowy na dożycie. Nie
    rozumiem jednak tego.

> [...]
    > rażąca niewdzięczność w postaci braku opieki jest wystarczająca, ale
    > musi być to czysto w testamencie sformułowane).

    I taka tez był mój zamysł, niestety prawnik i notariusz sporządzili taka umowę.

> [...]
    > 2 877 zł 90 gr i 20 % od nadwyżki ponad 20 556 zł
    > zakładam, że wartośc darowizny jest większa niż 20556 zł.

    Co robić jeśli nie mamy takiej kasy. Czy jest możliwość odroczenia spłaty podatku?
    nie ma dochodu- student.

    > Znacznie taniej byłoby, gdyby dziadek wziął ślub :)

    .... tez rozpatrywaliśmy taki wariant:), :), ale dom ma byc syna, a więc na nowo
    kołowrót z testamentem mamy na rzecz wnuka ( mam jeszcze dwoje rodzeństwa). Pod
    uwage był brany nawet wariant sprzedaży, ale znowu kwestia udowodnienia skąd
    pieniądze

> [...]
    > - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej
    > wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub

    tez słyszałam o tym par. , ale nie ma umowy, a sporządzając ja teraz jest obawa ,że
    dziadek nie dozyje 2 lat

    P.S dziekuję za porady, już wiem więcej. W tej chwili jednak dalej pozostaje problem
    dużego podatku. Czy oprócz art. 16 są jeszcze jakieś wyłączenia.
    Nie wiem też jak "technicznie" bedzie wyglądało załatwianie tej sprawy. Czy syn
    musi także podpisać tę umowę. W którym momencie i gdzie?
    pozdrawiam

  • 8. Data: 2005-05-14 20:47:10
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    Użytkownik "Micz" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    >P.S dziekuję za porady, już wiem więcej. W tej chwili jednak dalej

    IMHO w twoim przypadku najprościej sprzedać za 2%...

  • 9. Data: 2005-05-14 21:17:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 May 2005, witek wrote:

    > + Przeczytaj dokładnie. Mówią "dziadek", ale formalnie nie są w żadnym związku.

    Wnoszę o łagodny wymiar kary: zapomniało mi się a nie "odświeżyłem"
    wątku przy odpowiadaniu :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-05-15 06:19:35
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Slayer wrote:

    > IMHO w twoim przypadku najprościej sprzedać za 2%...

    Nie, bo po pierwsze transakcja nie może być fikcyjna, po drugie US od
    razu zapyta skąd wnuczek miał pieniądze na zakup.