    From: "Micz" <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: darowizna- pomocy!!!!!
    Date: Sat, 14 May 2005 21:17:33 +0200

    > W każdym razie pamiętajcie, że dwie córki upomną się u was o zachowek.

    Czy na pewno beda mogły upomnieć sie o zachowek? W tej sytuacji porada prawnika nie
    ma sensu, bo ta umowa jego zdaniem wykluczała ich prawa do zachowku. Gdzieś
    wyczytałam że zależy to od kwestii "służebności" lub czystej umowy na dożycie. Nie
    rozumiem jednak tego.

    > Żeby się nie mogły o niego upomnieć dziadek musiałby jest w testamencie
    > wydziedziczyć (aby było skuteczne, musi podać powód wydziedziczenia,
    > rażąca niewdzięczność w postaci braku opieki jest wystarczająca, ale
    > musi być to czysto w testamencie sformułowane).

    I taka tez był mój zamysł, niestety prawnik i notariusz sporządzili taka umowę.

    > Podatek pobierze notariusz przy podpisywaniu aktu darowizny
    > ponieważ z punktu widzenia prawa dziadek jest dla twojego syna osobą
    > obcą więc podatek w przybliżeniu będzie wynosił
    > 2 877 zł 90 gr i 20 % od nadwyżki ponad 20 556 zł
    > zakładam, że wartośc darowizny jest większa niż 20556 zł.

    Co robić jeśli nie mamy takiej kasy. Czy jest możliwość odroczenia spłaty podatku?
    nie ma dochodu- student.

    > Znacznie taniej byłoby, gdyby dziadek wziął ślub :)

    .... tez rozpatrywaliśmy taki wariant:), :), ale dom ma byc syna, a więc na nowo
    kołowrót z testamentem mamy na rzecz wnuka ( mam jeszcze dwoje rodzeństwa). Pod
    uwage był brany nawet wariant sprzedaży, ale znowu kwestia udowodnienia skąd
    pieniądze

> [...]
    > własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z
    > przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub
    > prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym:
    > 3) w drodze spadku przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej,
    > sprawujące przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagającym takiej
    > opieki spadkodawcą, na podstawie umowy zawartej z nim przed organem gminy
    > - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej
    > wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub

    tez słyszałam o tym par. , ale nie ma umowy, a sporządzając ja teraz jest obawa ,że
    dziadek nie dozyje 2 lat

    P.S dziekuję za porady, już wiem więcej. W tej chwili jednak dalej pozostaje problem
    dużego podatku. Czy oprócz art. 16 są jeszcze jakieś wyłączenia.
    Nie wiem też jak "technicznie" bedzie wyglądało załatwianie tej sprawy. Czy syn
    musi także podpisać tę umowę. W którym momencie i gdzie?
    pozdrawiam