    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Wed, 2 May 2012 18:37:39 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: definicja dokumentu w systemie ERP - jak

    On Wed, 2 May 2012, wrote:

    > Mój pomysł to definicja dokumentu z polami
    > ---------
    > Nazwa,
    > Kod,
    > Typ (zakup, sprzedaż, nie dotyczy),

    "Zakup" to zdecydowanie mało. Ważny jest *cel* zakupu, nie sam zakup.
    Karę umowna gdzie wpiszesz?
    VAT toto ma też rozliczac?
    (nie bez powodu pytam)

    Co z takim drobiazgiem jak "data"? ;)
    (hint: *ile* dat... :>)

    > Numeracja,
    > Start Numeracji

    "Nadanie numeru", nie rozdzielałbym tego.

    > dokument powiązany( np dla korekt) wymagany dla szablonu korekty, notakta
    > szablon(FK, Rachunek, Korekta FK, nota, Wz, Pz)

    To by miało sens.

    > Prosze o napisanie o co chodzi z tymi notami (to pewnie w późniejszym terminie.

    Po prostu, zarówno po stronie przychodów jak i kosztów sa zdarzenia
    które nie sa "sprzedaża".
    Odsetki, kary umowne, kradzież, różnice kursowe, pewnie sporo by się
    zebrało.
    Nie podlegaja pod VAT (więc nie "faktura"), nie sa "sprzedaża"
    (więc nie paragon ani rachunek), zwyczajowo stosuje się dla takich
    papiórków nazwę "noty".
    Na nieszczęscie, "kliencka" korekta nieksięgowych danych f-ry VAT
    też nazywa się "nota".
    Żeby było smieszniej, przepisy nie przewiduja zakazu wstawiania
    dwu dokumentów na ten sam kawałek papieru, więc można dostać
    fakturę której częsc tresci jest nota odsetkowa na przykład.

    Było tu już trochę postów nt błędów w różnych "systemach", w tym
    wynikłych z nieprzewidzenia czegos przez autora (a raczej projektanta).
    Dlatego krzywo patrzę na pomysł zrobienia najpierw "rzeczy
    najczęstszych", bo system który zatnie się na pierwszej
    nietypowej operacji to nie jest dobry system (powinien pozwolic
    ręcznie wskazać dokad skierować dane z dokumentu).
    IMO, dużo bezpieczniej byłoby zestawić listę "centrów" do których
    prowadzi dane zdarzenie (a tym samym dokument je obrazujacy)
    i pod tym katem rozpatrzeć "zdarzenie", albo jak kto woli - "co
    zrobić z dokumentem".
    Użyszkodnik może więc *zawsze* z dokumentem zrobic *wszystko*,
    włacznie ze skierowaniem tych samych danych do dwu miejsc
    naraz, i to działajacych "przeciwstawnie".
    Stopniowo można mu założyć "maski" na typowe operacje, co
    do których nadmiar myslenia nie jest konieczny ;)

    Wylicz może zdarzenia które chcesz obsłużyć, czyli "dokad maja
    isc dane z dokumentu", przy okazji wyjasni się co już wiesz :)

    BTW:
    - prowadziłes kiedy DG, ale *sam*, nie metoda "dane daje księgowej"?
    - widziałes już w archiwach moja propozycję "3000 postów tak na
    poczatek"? Dla pisarzy programów jest wersja specjalna,
    7500 postów na poczatek ;) (potem już wiadomo czego szukać)

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, bez kasy fiskalnej)